Testsuggesties voor Hardware.Info

Dank u heren voor de info^_^
Wel jammer. Het is duur, maar ik vind het wel wat hebben als je meerdere videokaarten in je systeem hebt zitten.:)

Zou wel mooi zijn als je Battlefield V goed in SLI had kunnen draaien. Door raytracing word de game zwaarder, en zou je er best wel voordeel uit kunnen als je voldoende geld zou hebben:)
De nieuwe crysis onder de nieuwe games?

Als iedereen het nou net zo goed deed met DX12 in Rise of the Tomb Raider en of in Shadow of the Tomb Raider:)
Ik vraag me af hoeveel tijd erin gestoken dient te worden om je game zo goed te laten schalen naar meerdere videokaarten^_^

player-x

Senior Member
User systemen
Ben best wel geïnteresseerd in een test van NVMe vs Raid-0 sata van game laadtijden.

NVMe is nog steeds minimaal 50% duurder per GB en ik zou best wel een vergelijk willen zien van een 1TB NVMe 970 Pro en EVO vs een enkele 500GB sata MX500 en raid-0 van 2 en bij voorkeur ook 3 en 4 SDD's.

NVMe heeft vooral het voordeel van meer bandbreedte, maar de toegangstijd tot de nand is gewoon het zelfde en ben benieuwd of er veel verschil zit in laadtijden.

@Tomas Hochstenbach

@player-x @philpend Qua laadtijden zijn er inderdaad nagenoeg geen verschillen tussen moderne ssd's, dat zal nu niet anders zijn dan een jaar geleden. Over raid met nvme-ssd's heeft in Hardware.Info Magazine #5/2018 een artikel gestaan, binnenkort zal dat ook online verschijnen.

Overigens denk ik dat je dit grotendeels ook door kan trekken naar Optane-ssd's, ook al is 3D XPoint wél intrinsiek sneller dan regulier nand. We zijn denk ik het punt voorbij waar storage bij het openen/laden van toepassingen überhaupt de bottleneck was. De paar seconden laadtijd die je nu nog ervaart bij het openen van een uitgebreid programma, moet je wellicht meer zoeken in de (single-threaded) CPU-prestaties of de inefficiëntie van dat proces an sich.

Als er toch al budget kaarten worden getest, zou de GT 730 dan getest kunnen worden? Die dingen zijn nog goed verkrijgbaar, en het lijkt mij een leuke low profile budget kaart die goed bij mijn HTPC past. Graag wel degene met 384 CUDA Cores. Want er is er ook eentje met 96.:)

JensTX

Senior Member
User systemen
Als er toch al budget kaarten worden getest, zou de GT 730 dan getest kunnen worden? Die dingen zijn nog goed verkrijgbaar, en het lijkt mij een leuke low profile budget kaart die goed bij mijn HTPC past. Graag wel degene met 384 CUDA Cores. Want er is er ook eentje met 96.:)
Volgens mij had HWinfo die kaart een jaar of 2 geleden al getest.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Eens de grote onbekende testen: een luchtkoeler in de prijsklasse van de Cooler Master 212 Evo's, Gelid Tranquillo Rev 4, Arctic Freezer 33 en dergelijke, maar niemand lijkt dit merk te kennen of te reviewen terwijl ze reeds jaren op de markt zijn, namelijk de Xilence M704 waarvan de prijs schommelt tussen 26 tot 30 Euro en tevens ook in een RGB versie beschikbaar is.

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
Xilence is ook vooral een Duits merk volgens mij, vandaar ook dat het bij de shops die hem verkopen, voornamelijk shops zijn die veel dingen uit Duitsland importeren. De verkrijgbaarheid lijkt ook een beetje matig.

Workshop stiller maken van je PC. Ik heb zelf veel moeite daarin moeten steken omdat er weinig informatie over te vinden is.
Wil desnoods wel mijn informatie delen.

Zeker met moderne systemen en fluctuerende temperaturen willen ventilatoren nog wel eens met simpele fan software op en neer gaan, of te hard blazen terwijl het niet nodig is.

Interesting :) Denken we dan ook aan passief of actief of een beetje er tussenin, dat kan tegenwoordig ook natuurlijk.
Daar heb ik ook wel oren naar.
Kan mijn gedachten erover wel eens op 'papier' zetten. Ik heb zowel ervaring met Speedfan als Argus monitor om fans helemaal te temmen. De key is eigenlijk om ze op vermogen te laten blazen, niet op temperatuur. En dit doe je door gewoon moving averages te gebruiken.

Een 105W TDP chip zal een normale luchtkoeler niet tot koken brengen binnen een minuut, of zelfs 5 minuten. Daarom heeft het ook totaal geen nut voor een ventilator om gestuurd te worden op real-time temperatuur. Je kunt al veel bereiken door gemiddelde temperaturen te gebruiken van 30sec of meer, en dan een delta instellen van 1-2% / update cycle zodat de ventilator maar langzaam volgt. De heatsink vangt de kortstondige warmte op, de ventilator de langdurige.

govie

Senior Member
User systemen
Mijn 3 suggesties:
  • Laat alle cases met geluidsisolatie aanrukken, test 2 maal en de laatste keer ruk je alle isolatie eruit en ga geluidstesten op 3 standen. Ik heb altijd mijn twijfels gehad met maar aan 1 zijde een dempend matje. Mijn verwachting is dat Nanoxia cases uit deze test goed uit zouden kunnen komen. En wel omdat Nanoxia aan de voorkant als een van de weinige fabrikanten ook wat van die dempende meuk erin hebben gepropt. Het is volgens mij nog nooit vernummeriseerd wat nou eigen de invloed is van die dempende matjes, behalve dan de invloed op de prijs. Hetzelfde zou je ook nog kunnen doen inzake de invloed van zwaar glas en een plastic ruitje in de zijdeur enzo. Hier ben ik ook erg benieuwd naar, maar de functie van beiden is niet geluiddemping dus misschien is dit overbodig als test.
  • Wat ook leuk is om te testen is puur de harddisk-demping van een case zonder andere dingen erin. Dat is toch een heel apart geluid op zichzelf en niet zo monotoom en dus eerder merkbaar, zeker bij de goedkopere cases. Eventueel kan je dan wat cases catogoriseren qua dempings/ophangingscontructie en dan kijken wat de verschillen zijn buiten de case op 1 meter op op 3 snelheden ofzo.
  • Ik zou graag zien dat in de conclusies van videokaarten/gamestestjes 144fps performance ook wordt uitgediept in een paragraafje van een regel of vier. Als je eerst als website allemaal 144hz schermen gaat lopen te promoten, dan moet je ook die groep blijven bedienen met informatie over welke videokaart bij welk spel lekker draait op een 144Hz scherm. Ik kijk zelf ook wel in die fps-lijstjes, maar iedereen is zo gek. Volgens zijn jullie met het toevoegen van vier regeltjes in de conclusie al een heel eind om dit te adresseren, dus zoveel extra werk zou het niet hoeven te zijn.

Laatst bewerkt:

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
Mijn 3 suggesties:
  • Wat ook leuk is om te testen is puur de harddisk-demping van een case zonder andere dingen erin. Dat is toch een heel apart geluid op zichzelf en niet zo monotoom en dus eerder merkbaar, zeker bij de goedkopere cases. Eventueel kan je dan wat cases catogoriseren qua dempings/ophangingscontructie en dan kijken wat de verschillen zijn buiten de case op 1 meter op op 3 snelheden ofzo.
Even hierover. Bij de nieuwe behuizingtest meten we ook de behuizingen met enkel een HDD erin.

govie

Senior Member
User systemen
Even hierover. Bij de nieuwe behuizingtest meten we ook de behuizingen met enkel een HDD erin.
Zo leren we weer wat, dank je! Maargoed, de essentie van mijn eerdere post is eigenlijk "wat is nou de eigenlijke impact van geluiddempende maatregelen van cases."

Dan bedoel eigenlijk de invloed van de geluiddempende maatregelen/concepten/uitvoeringen in deze cases in algemeenheid qua zin of onzin. Maar ook een vergelijking van de cases in totaal omdat de massa en constructie natuurlijk wel invloed heeft. Jullie zouden bijvoorbeeld aan de voorzijde en aan naastzijde kunnen meten op een meter. Jullie hebben dit volgens mij ooit gemeten bij de Phanteks Eclipse of het was tweakers, een van de twee. Want als er een raampje in zit aan een kant en een matje aan de andere kant, dan is het logischerwijs interessant om op 1 meter van dat raampje ook even te meten omdat de wijze van opstellen ook eventueel weer invloed kan hebben. De volgende cases hebben bij mijn weten geluiddempend materiaal in zich (zonder raampje, sommige zijn ook met raampje te verkrijgen, inzake mijn bovenstaande comment daarover):

€45,-- Sharkoon AM5 Silent
€55,-- Sharkoon M25 Silent PCGH
€65,-- Sharkoon AI7000 Silent
€71,-- Nanoxia Deep Silence 3
€76,-- Phanteks Eclipse P400S
€79,-- Nanoxia Deep Silence 2

Aangezien jullie dempmateriaal niet listen in de prijsvergelijker (foei) ;), heb ik even de buren geraadpleegd.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1073137;1177841;1113155;410499;534651;340524/

Ze hebben allemaal een beetje hun eigen ontwerpfilosofie. Phanteks lijkt me constructief sterk qua frame, Nanoxia is allin op die matjes volgens mij en Sharkoon kiest eventueel voor de budgetoptie van een beetje dempend materiaal. Ik zou graag dat verschil eens uitgediept willen zien in meetwaarden en de zin van de onzin te duiden. Ik verwacht namelijk dat de Nanoxia als je 1 meter voor de case en naast de case meet, stiller zou moeten zijn dan de Sharkoon types, wat zich weer vertaald in de prijs. Maar is dit wel zo? En wat als we nou de cases strippen van geluiddempende matjes, wat is dan het verschil? Doet uberhaupt een geluiddempend matje aan maar 1 zijde geluid dempen? etcetc

In ieders geval, er is een hoop onduidelijk over geluiddempende cases en maatregelen, dat zou nog wel eens een leuk indepth artikel/test of combinatie kunnen opleveren, hoe je het dan ook maar inkadert.

Laatst bewerkt:
Bovenaan