Testsuggesties voor Hardware.Info

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Waarom? Nog niet genoeg per exemplaar verschillende testwaarden?
Omdat dit een gezonde vraag is. Een geluk dat HWI CPU's test met volgens spec geheugen snelheden ipv overklokte of hoger geklokte modules zoals op vele andere sites. Waarom mag men dan ook niet verwachten dat men vermeldt hoe de temperaturen zijn met een stock koeler in een review ipv een AIO die niet iedereen wilt of kan kopen.

Omdat dit een gezonde vraag is. Een geluk dat HWI CPU's test met volgens spec geheugen snelheden ipv overklokte of hoger geklokte modules zoals op vele andere sites. Waarom mag men dan ook niet verwachten dat men vermeldt hoe de temperaturen zijn met een stock koeler in een review ipv een AIO die niet iedereen wilt of kan kopen.
Ik bedoel dat zoiets met 1 exemplaar niet echt zinnig te testen is. Te veel variatie in spreiding van koelpasta's. Ook moet dat eigenlijk in een klimaatkamer, want vochtige lucht kan beter koelen dan droge lucht.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Heeft HWI soms geen speciale opstelling/gecontroleerde omgeving waar men de testen doet. Plus als men de vooraf aangebrachte pasta gebruikt (aka stock opstelling) zal dit niet veel van mekaar verschillen.

Kunnen jullie eens testen of de verschillende perfomance modes in Windows 10 wel een doel hebben in bepaalde situaties. Ik vraag dit omdat met de laatste versie 1803 er een Ultimate Performance Mode is voor workstations, die men via de cmd of Windows Powershell moet activeren: http://www.thewindowsclub.com/ultimate-performance-power-plan
We hebben dit vorig jaar uitgezocht voor de toen bestaande profielen: https://nl.hardware.info/reviews/7634/groene-gedachten-het-effect-van-windows-power-profiles. Zo te zien is het Ultimate Performance Plan een nog ingrijpendere versie van de normale 'high performance' waarbij de CPU geforceerd in de hoogste powerstate blijft. Qua prestaties ga je dat uitsluitend in gezochte situaties merken. Voorbeeld: na een half uur geen gebruikmaken van de harddisk, duizend kleine bestanden inladen. In het Ultimate Performance Plan gaat je harddisk nooit in standby en daarmee zal dit scenario ongetwijfeld sneller zijn dan als de harddisk wel in de slaapstand stond en dus eerst weer moest opstarten. Maar of dat een zinnig scenario is...

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
@Tomas Hochstenbach: Toch effe een bench gedraaid, Passmark Performance 9, en tussen de energiebesparing setting en de ultimate performance setting zit toch een jump van 83ste percentile naar 90ste percentile voor de CPU. Maw. deze energie settings in Windows hebben wel een invloed op de prestaties, en eventueel op de resultaten van reviews.

Ik heb nog een test suggestie:) Ik ben aan het kijken naar SAS schijven, en het viel me op dat er werkelijk geen 1 is getest^_^.
Ik ben namelijk benieuwd naar de snelheden van de SAS schijven.

Benchmarken met achtergrond belasting. Zet bijv. een FHD YouTube filmpje op een 2e scherm naast de te testen game en kijk wat het effect is op behaalde framerates.

Zeker bij een vergelijking tussen bijv. i5-8400 vs 2600X of i7-8700 vs 2700X ben ik benieuwd naar de resultaten.

Ik zou graag een HWI test zien over HDMI kabels.
En dat om alleen maar om voor eens en voor altijd het duidelijk te krijgen of die dure HDMI kabels van bijvoorbeeld Audioquest echt beter zijn dan de HDMI High Speed van de action?
Dus eigenlijk de antwoord op de vraag welke HDMI kabel kan ik het beste kopen voor tussen de LG Oled 65C8pla en xbox one x afstand 3,5 meter. Dus waarschijnlijk kabel van 5 meter, omdat er niks is tussen 3 en 5 meter tenminste niet van Audioquest.

Interessante link:
https://allesoverfilm.nl/achtergronden/is-een-dure-hdmi-kabel-beter/

Analoge kabels wil het in extreme gevallen (dus dropveter tegen premium) nog wel eens wat uitmaken.
Digitale interconnect werkt of niet. Er zijn ook geen HDMI 1.4 of HDMI 2.0 kabels, dat wordt bepaald door de langzaamste interface in de schakel.

Juist van HDMI is er een shitload aan verschillende versies kabels. De wiki onderscheid al 7 verschillende smaken voor thuisgebruik.

Displayport is wat dat betreft veel makkelijker.

Analoog is er inderdaad veel verschil tussen kabels. Jack kabeltjes voor audio of VGA kabels zitten enorme kwaliteitsverschillen tussen.

Zouden jullie een keertje WoW Legion (of straks de nieuwe bfa) kunnen testen? Met verschilende CPU’s en GPU’s.
Het is een van de meest gespeelde games en de (professionele) benchmarks zijn ook zeer schaars.

Ik beschik namelijk niet over vele CPU’s en GPU’s van verschilende merken.

Ik kan je al wel verklappen dat een 2700x een bottleneck vormt naar mijn idee.

tsi18-02

Senior Member
User systemen
Door de presentatie van Benq heb ik gelijk maar zo een kastje gekocht maar aangezien de laatste test/workshop alweer een paar jaartjes oud is lijkt het me wel leuk leesvoer.

Datacolor spyder5 express vs Colormunki smile.

Datacolor spyder pro vs Colormunki display.

Datacolor spyder elite vs Colormunki i1display pro.

Qua prestaties zal het elkaar misschien niet veel ontlopen maar de extra mogelijkheden en de software zeker wel.
Persoonlijk had ik er bijvoorbeeld wel wat extra voor over om buiten mijn monitor ook andere apparaten te kunnen kalibreren en rekening te houden met de achtergrond verlichting.
Daarnaast leek het mij wel een leuke proef om een keer iets van een kleurenkaart bij HWI magazine mee te leveren en lezers deze met een online afbeelding te laten vergelijken.

tsi18-02

Senior Member
User systemen
Gewoon drukwerk zal zeker niet voldoen vandaar dat ik een losse kaart voorstelde. Een beperkte oplage (ik weet de oplage niet van HWI) met een beperkt aantal (ral)kleuren lijkt me wel haalbaar. Een kleurenwaaier kost aardig wat maar 5 of 6 ralkleuren op een kaart zal best wel te doen zijn. Misschien is dit meer voor de fotoliefhebbers onder ons en voor dingen als contrast, glare of achtergrondcompensatie heb je toch echt een calibrator voor nodig maar dit leek mij een leuke indicatie.

Bovenaan