1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Temperaturen MSI RTX 2070 Gaming Z

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Gertson, 9 mei 2019.

1. Gertson

Gertson Member

Sinds:
    25 apr 2019
    Sinds anderhalve week ben ik in het bezit van een nieuwe pc. Nu vroeg ik mij echter af of de temperaturen van mijn videokaart wel normaal zijn.

Bij GTA V op ultra instellingen met een 1440p scherm word de kaart 83 graden. MSAA staat op 4x, en de extra graphics instellingen zoals extended distance scaling etc. staan ook allemaal op 100%. Ook meen ik mij te herinneren dat de game vorige week een stuk soepeler liep qua stable fps. De fans draaiden volgens mij niet 100%, maar op 70%. Deze worden automatisch geregeld. Staan de instellingen van de game te hoog, of zijn dit gewoon normale temperaturen?

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
  3. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Wat is de uiteindelijke samenstelling geworden? Of nog beter, maak een usersysteem aan.

Koeling van de onderdelen is voor het grootste deel afhankelijk van de airflow/koelcapaciteit van de behuizing, aantal casefans, draaisnelheid van de fans en of de fans überhaupt wel aangesloten zijn. Ook de temperatuur van de ingaande lucht heeft invloed. Hoe hoger die is des te hoger de temperatuur van de videokaart. Heb je bijv. een waterkoeler in het front die de lucht naar binnen blaast dan heeft dat direct negatieve gevolgen voor de temperatuur van de onderdelen in het systeem, op de cpu na die op door de wc gekoeld wordt.

4. Gertson

Gertson Member

Sinds:
    25 apr 2019
    Ik heb het systeem toegevoegd aan mijn profiel. De videokaart zit in het 2e pcie slot. Aangezien de voeding in deze case bovenin zit, zit de videokaart erg dicht tegen de bodem aan. De bodem heeft wel een luchtrooster en de kast staat op pootjes. Verder heb ik achter 1 case fan en voorin 2 casefans. Zou het verplaatsen van de videokaart naar slot 1 het probleem kunnen oplossen? Dan zit die wel dicht tegen de cpu koeler aan. Ik ben bang dat daardoor de cpu een stuk warmer gaat worden.

5. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Het 2e PCI-e x16 slot draait op x8. Doe de videokaart in het bovenste PCI-e x16 slot zoals het bedoeld is. Je hebt dan ook meer aanvoer van lucht door de onderste frontcasefan. Ook als de videokaart in het 2e slot zit gaat de warmte richting de cpu dus dat maakt niet uit. Warme lucht stijgt immers op. Ook de voeding trekt warme lucht langs de cpu.
    Eventueel zou je een casefan onderin de behuizing kunnen monteren maar probeer het eerst zo.
    Wat is de temperatuur van de cpu als je aan het gamen bent?

Yaman vindt dit nuttig.
  6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wat ik zou doen:
    De kaart in het eerste slot doen en benchen,dan kun je zien of het uitmaakt dat de kaart in het tweede slot zit,en voorkom je dat je dingen gaat verbouwen zonder dat dit nodig is.
    En als je dit doet (dus de kaart boven plaatsen om te benchen) goed koelen,desnoods met een ventilator er op (ja zo één voor in de zomer,als je die hebt).
    Dit voorkomt dat de kaart gaat terugklokken (je vertelde immers dat deze nogal last heeft van claustrofobie bovenin),en de benchresultaten nutteloos zijn.
    (trouwens ook als de kaart in het tweede slot zit,deze goed koelen,om de resultaten niet te laten beinvloeden).
    Als je dit zo doet,kun je zien of de kaart wordt beperkt door bandbreedte in het tweede slot

Laatst bewerkt: 10 mei 2019
  7. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Haal de frontpanel maar eens van de case....

Mdevries vindt dit nuttig.
  8. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    HWI meet in de duurtest bij 40db ook een max. van 70C. Daar wil je liever niet te ver boven zitten.
    Videokaart in het bovenste PCIe slot doen, de fan van de cpu-koeler blaast de warmte aan de achterzijde uit de behuizing.
    Haal het 12x24cm zijpaneel eens weg, zodat de ventilatieopeningen in het zijpaneel hun werk kunnen doen. Optioneel een 12cm PWM fan in de boden plaatsen, want daar zit een intake filter te zitten.
    Controleer ook eens hoe de fans zijn afgeregeld, draaien ze wel op maximale toeren tijdens gamen?
    Heb je de kabels een beetje weggewerkt, zodat de luchtflow niet wordt beïnvloed? Plaatst anders eens een foto van hoe het nu is ingebouwd.

9. Gertson

Gertson Member

Sinds:
    25 apr 2019
    Zodra ik vanavond thuis ben zal ik al jullie tips aandachtig doornemen. Ik ben van plan drie 120mm fans op de bodem te installeren. Nu neig ik zelf naar de sharkoon rgb shark blades i.v.m. compatibiliteit en omdat dit volgens mij dezelfde fans zijn als in de case.

Alle case fans zijn verbonden met de voorgeinstalleerde fan control hub, welke weer aangesloten is op het moederbord via de jrgb rainbow aansluiting. Echter worden de casefans niet herkend in de bios, en volgens mij ook niet in speedfan. Ze draaien en functioneren verder wel, maar ik weet niet of ze harder draaien tijdens zwaar gebruik.

Zit er eigenlijk nog verschil tussen een pwm fan en een rgb fan?

10. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Van een standaard 3-pins fan (DC-mode) kun je de snelheid met software regelen, daarbij wordt het voltage gewijzigd.
    Bij een 4-pins PWM fan wordt het toerental van de fan gewijzigd en daardoor kan deze langzamer (=stiller) draaien.
    In de BIOS HARDWARE MONITOR van je moederbord kun je instellen of je een PWM of DC mode fan gebruikt.
    RGB-fans zul je op de hub moeten aansluiten en compatibiliteit kan dan wel belangrijk zijn. De Shark is een 3-pins fan.
    Omdat je de koeling wilt verbeteren zou ik een paar goede normale fans kiezen, bijvoorbeeld:
    https://nl.hardware.info/product/406411/scythe-kaze-flex-120-pwm-regular-speed

11. Gertson

Gertson Member

Sinds:
    25 apr 2019
  12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Heb zelf pure wings van hen. Zijn erg stil. Deze zullen dus ook wel erg stil mogen zijn. Anders kan je kijken naar Noctua. Al vind niet iedereen de kleur mooi.

13. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Als je PWM-fans rechtstreeks op het moederbord aansluit, dan kun je ze laten draaien afhankelijk van de temperatuursensors op het het moederbord, langzaam als het kan, vol als het moet. Be Quiet is prima, maar het maximale koelvermogen is natuurlijk wel afhankelijk van het maximum toerental en de beschikbare hoeveelheid lucht. Bij montage op de bodem kunnen ze niet helemaal vrij lucht aanzuigen, dus ik verwacht dat hele hoge toerentallen nu zo heel veel meer effect heeft, behalve op het geluid.
    Zie voor de verschillen: Vergelijkingstabel be quiet-Scythe van MZw

14. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat is geen fan control maar en rgb control hub, regelt alleen de kleurtjes en niet de draaisnelheid.
    Heb je de fans wel op het mobo aangesloten ?
    Als het goed is heb je 2 stekkertjes per fan:
    SHARK_Blades_RGB_01b.jpg
    De linker sluit je op de RGB controller en de rechter op het moederbord aan.
    Heb je dat niet gedaan dan draaien de fans niet en zijn die temps te verklaren;)

15. Mdevries

Mdevries Geband

Sinds:
    28 apr 2019
    Had laatst zoiets gezien bij Gamersnexus inderdaad, goede tip.

16. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Jongens, hebben jullie de case al eens bekeken überhaupt? Kijk naar die frontpanel...

17. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Bleef het maar bij het frontpaneel, dit is een mooi voorbeeld van doorslaan met looks en bling, en daar is dan de airflow het slachtoffer van geworden, volgens mij is daar totaal niet over nagedacht.

18. Gertson

Gertson Member

Sinds:
    25 apr 2019
    Ik heb de videokaart verplaatst naar de andere pcie slot. Tijdens het spelen van Metro Exodus op ultra met 2k resolutie word de temperatuur nu maximaal 76 graden. Dit met een fan speed van maximaal 65% en een core klok van 1965Mhz. Is dit niet wat aan de hoge kant? De specificaties van de kaart geven namelijk maximaal 1830Mhz klok snelheid aan. Ik heb zelf niets aangepast aan de klok snelheden. Ik heb ook 2 Be Quiet 120mm fans besteld voor onderin de case. Wat is er precies mis met de front panel? Deze heeft aan beide zijkanten een luchtrooster zitten. De RGB case fans draaien wel gewoon, dit kan je namelijk met het blote oog zien. Hoe hard ze draaien weet ik alleen niet

Hierbij nog wat foto's van hoe de setup er nu uit ziet.

19. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Het is toch niet zo'n heel moeilijk verzoek, of wel? Haal nu gewoon het front panel eraf en kijk wat het met de temperaturen doet....

Fans onderin de kast gaan op dit moment weinig uithalen.

20. Mdevries

Mdevries Geband

Sinds:
    28 apr 2019