1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Teken tablet, welke het beste

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door gecko, 16 okt 2002.

1. gecko

gecko Senior Member

Sinds:
    16 apr 2001
    Hoi, ik had een vraagje aan allen. Wie weet welke tekentablet het beste is. En op welke dingen je moet letten als ik eentje koop. Heeft iemand hier ervaring met tekentablets? Hoop dat iemand my ermee kan helpen

2. Frieda

Frieda Senior Member

Sinds:
    15 apr 2002
    wacom is met stip het beste merk.. wel duur, maar je krijgt er ook wat voor!

3. Harm

Harm Senior Member

Sinds:
    19 feb 2002
    I totally agree. Ik heb zelf de Wacom Graphire II en het werkt echt perfect. Nooit meer last van RSI, muizen gaat net zo goed als voorheen, wat wil ik nog meer?
    En verder, wat wil jij met je tekentablet?

4. gecko

gecko Senior Member

Sinds:
    16 apr 2001
    Zelf plaatjes tekenen, dan met pen in plaats met muis. Werkt wat gemakkelijker. en ik kan het ook misschien gebruiken voor photoshop enz. :)

5. Ilja de Roode

Ilja de Roode Senior Member

Sinds:
    6 jan 2002
    Heb zelf een merkloos ding (niet aan te raden, maar Wacom was op dat moment wat te duur), verder geen ervaring met andere merken. Wat ik wel kan aanraden is een tablet kopen dat een acceptabele grootte heeft, mijn net-iets-groter-dan-A6 prul is echt te klein.

6. Gerben Hoekstra

Gerben Hoekstra Senior Member

Sinds:
    3 nov 2001
    Vroeger werkte ik in Autocad altijd met Calcomp tablets. Weet niet of dat 'de beste' zijn, maar ze bevielen mij wel goed. Nu niet meer zo nodig, de grafische interface werkt ook goed met de muis.

7. David van Dantzig

David van Dantzig HWI Redactie

Sinds:
    2 jul 2001
    Zoals al gezegd is Wacom absoluut de beste. Graphire is aardig, maar voor serieuzere werk is een Intuos de absolute top. A5 formaat: circa €400... Waar je op moet letten is de resolutie en de drukgevoeligheid. Ik heb er hier een liggen, gebruik 'm niet zo vaak tegenwoordig. Bespaar je 't geld voor een 'goedkoop' geval van €60-100 (m.u.v. Graphire), dat is vaak tot altijd ellendig.

Btw, AutoCad tabletten zijn volgens mij zelden drukgevoelig, of slechts zeer beperkt. Graphire heeft geloof ik 512 niveaus van gevoeligheid, Intuos 1024.

Maar goed, je hoeft dus alleen op 't merk te letten en eigenlijk is maar 1 merk echt goed: Wacom. Klinkt als reclame, maar probeer ergens voor de grap eens een ander merk en een Wacom, dan weet je wat ik bedoel. Enorm voordeel van Wacom afgezien van kwaliteit: gebruikt geen batterijen! (En is wel draadloos.)

Als je echt wilt gaan tekenen ermee kun je eigenlijk niet om Procreate Painter heen, tegenwoordig in versie 7. Ongelooflijk wat je daarmee kan imiteren aan tekengereedschap, van potlood tot dassenharenkwast. Wacom levert een lite versie mee met z'n tekentabletten, dus dan kun je een beetje uitproberen.

8. Toudiyama

Toudiyama

Sinds:
    9 okt 2002
    Heb thuis een AceCat en een van Target die drukgevoelig is(512) maar waar ik nog steeds voor XP drivers zoek
    AceCat werkt prima op XP

9. Gerben Hoekstra

Sinds:
    3 nov 2001
    Hij zegt er niet bij waar hij hem voor wil gaan gebruiken. Bij Autocad is vooral precisie belangrijk, evenals meerdere knoppen. Een stylus vond ik een ramp. Gewoon een puck met vier knoppen een dradenkruis, ideaal.

10. gecko

gecko Senior Member

Sinds:
    16 apr 2001
    Bedankt jongens voor de adviezen. Nu kan ik tenminste een betere keuze maken :)

11. brutus

brutus Senior Member

Sinds:
    15 nov 2000
    heb vandaag ook gekeken naar tekentabletten. Heb ook een vraagje die hier wel past denk ik

wil heel graag een tekentablet voor photoshop. Maar ik Autocad ook nogal veel. Kun je met een Grapire 2 ook cadden? Of is ie daarvoor te klein?

bvd,

brutus

12. Gerben Hoekstra

Sinds:
    3 nov 2001
    Dan zou ik een tablet nemen, waar zowel een puck als een stylus op kan. Kan bij de Calcomp, maar naar ik begrijp is die stylus niet zo goed. Als je al wilt gaan cadden met een tablet, ik vind zelf een muis prettiger werken. Ligt ook een beetje aan de (AutoCAD)toepassing die je gebruikt, sommige zijn erg tablet-gericht.

13. brutus

brutus Senior Member

Sinds:
    15 nov 2000
    Op het moment gebruik ik gewoon Acad 2002. Maar begin een beetje last van rsi te krijgen (zit namelijk achter zo'n goedkoop computertafeltje vanwege ruimtegebrek) en was benieuwd of zo'n tablet een beetje een oplossing was. Kun je muis en tablet beetje afwisselen.

Maar begrijp dat het voor cad niet ideaal is. (Nieuwere acad is met zijn werkbalken ook nogal muis georienteerd natuurlijk)

14. Gerben Hoekstra

Sinds:
    3 nov 2001
    De tablets die ik heb gehad, werkten alle zwaarder dan een muis, dus voor je RSI verschijnselen zou dat geen oplossing zijn. Dan zou ik eerder voor een lichte optische muis kiezen, met een goede, gladde muismat (Everglide, Ratpadz, of zo). Sommigen zweren ook bij een trackball, maar daar moet je wel erg aan wennen.

15. David van Dantzig

David van Dantzig HWI Redactie

Sinds:
    2 jul 2001
    Heb je ook een Wacom gehad gerben? Die ik hier heb werkt zelfs als je de stylus een paar centimeter boven het oppervlak laat hangen. RSI wordt vooral veroorzaakt door te weinig beweging, kleine bewegingen met steeds dezelfde spiergroepen maken, een verkrampte houding, etc. Voor een tablet moet je inderdaad meer je arm dan je pols gebruiken, maar je armspieren kunnen een stuk meer hebben dan die in je pols.

16. Gerben Hoekstra

Sinds:
    3 nov 2001
    Nee, nooit met een Wacom gewerkt. Maar je hebt het over een stylus, en die is voor CAD niet geschikt.

Waar ik last van krijg, valt eigenlijk niet onder de 'officiele definitie' van RSI. Ik krijg pijn aan de gewrichten in mijn vingers. Ik heb daar het minste last van bij een lichtgewicht, licht glijdende, en licht schakelende muis.

17. gecko

gecko Senior Member

Sinds:
    16 apr 2001
    Hoi allen.

Ik had toch weer een vraag:

Wat is het verschil tussen lpi en dpi?

En er is een moeilijke keus bijgekomen, omdat ik misschien een keus wilt maken tussen trust en wacom. Hier zijn de specs.

Trust

1200 WIRELESS TABLET

Technische specificaties
    USB-gevoed tekentablet
    Draadloze 3-knops pen met 512 drukgevoelige niveaus
    Draadloze 3-knops muis. Geen muisbal, reinigen overbodig
    Inclusief Trust Pen Manager, Corel Art Dabbler, Cadix handtekeningverificatiesoftware en PenSoft Handwriting software
    Transparant oplegvel voor het eenvoudig overtrekken van tekeningen groter dan A4-papierformaat
    Rechtstreekse koppeling naar functietoetsen van toetsenbord
    Actieve tabletoppervlakte 12" x 9 " (30,5 x 23 mm)
    Resolutie 3048 lpi
    512 verschillende drukniveaus in pen
    Werkt zowel in absolute als in relatieve mode
    Tweekleurig LED voor statusindicatie
    Productafmeting (HxBxD in mm):
    Tablet: 350 x 400 x 12
    Muis: 110 x 65 x 35
    Pen: 145 x 15 x 14
    Brutogewicht: 2 kg

Wacom

The Graphire2 Pen:
    Physical size: 145 x 12.5 mm
    Weight: 11g
    Technology: Cordless, battery-free, pressure sensitive
    Pressure levels: 512
    Switches: Two programmable side switches and eraser

The Graphire2 Mouse:
    Physical size: 116 x 58 x 37 mm
    Weight: approx. 90g
    Technology: Cordless, battery-free, ball free
    Buttons: Three programmable buttons
    Scroll Wheel: With IntelliMouse-Function
    Resolution: 1000 dpi

The Graphire2 Tablet:
    Active Area (approx. A6): 127.6 x 92.8 mm
    Physical size: 216.1 x 218 x 26.3 mm (incl. pen stand)
    Weight: 426 g
    Resolution: 1000 dpi, 39.4 lpmm
    Interface: USB only
    Pen stand: Detachable
    Guarantee: 2 years

Voordeel trust:

Het is een A4 formaat.

Nadeel trust:

gebruikt batterijen
    lpi?.
    ------------------------------------------------
    in plaats van dpi is staat er 3048 lpi

Voordeel Wacom graphire 2:

Gebruikt geen batterijen.
    dpi?.

nadeel Wacom graphire 2:

het is A6 (werkoppervlak is te klein)

Prijs:

Wacom 103 euro

Trust 125 euro

-----------------------
    Word een moeilijke keus :?
    ik moet eerst weten of lpi of dpi beter is.
    Welke zal ik nemen?