[technisch]ADSL modem:hoe werkt het?

Jeroen Balduyck

Senior Member
Hallo iedereen,

Ik ben van plan achter een speedtouch 530 adsl modem/router een linksys wrt54G router te hangen (ik wil namelijk een wireless netwerkje).

Ik heb me al suf gezocht over wat de ADSL modem net doet: vroeger (toen we nog analoog internet hadden) was dit een analoog signaal demoduleren naar een digitaal signaal, zodat onze pc het signaal kon interpreteren. Vervolgens werd het digitale signaal terug gemoduleerd, alvorens het op de telefoondraad te zetten.

Nu heet dit blijkbaar transceiven en heeft het niets meer te maken met omzetting van analoog naar digitaal. Echter kan ik niet vinden wat er dan wél nog wordt gedaan.

Kan iemand me een technische uitleg voorschotelen:)

Alvast bedankt!

Jeroen Balduyck zei:
Hallo iedereen,
Ik ben van plan achter een speedtouch 530 adsl modem/router een linksys wrt54G router te hangen (ik wil namelijk een wireless netwerkje).
Op deze manier ga je dubbel routeren. Dat kan, maar geeft je meer werk met port forwarding. Simpeler is het om niet de wrt te pakken, maar de wap54g.

Constant

Senior Member
Een tweetal ex-collega's van me had deze combinatie. Bij de één werkte het direct, bij de ander niet. Mocht je last krijgen van dubbele routers, dan kan je dat heel makkelijk oplossen door de adsl op het LAN gedeelte aan te sluiten ipv de internet ingang. Als je de apparatuur nog moet kopen, dan zou je het advies van peter ter harte kunnen nemen.

Jeroen Balduyck

Senior Member
peterkramer zei:
Op deze manier ga je dubbel routeren. Dat kan, maar geeft je meer werk met port forwarding. Simpeler is het om niet de wrt te pakken, maar de wap54g.

Ik dacht de de modem/router als bridge in te stellen, zou dat het probleem niet oplossen?

Ivm met de link met uitleg: Ik had ergens gelezen/gehoort dat er op een adsl netwerk geen omzetting is van analoog naar digitaal omdat het netwerk reeds helemaal digitaal is. Er wordt enkel nog gemultiplext. Weet u hier soms iets van?

Jeroen Balduyck

Senior Member
Constant Mak zei:
. Mocht je last krijgen van dubbele routers, dan kan je dat heel makkelijk oplossen door de adsl op het LAN gedeelte aan te sluiten ipv de internet ingang.
Je bedoeld dat ik de telefoonkabel die uit de splitter komt in de lan poort van mijn speedtouch zou kunnen pluggen? Jammer genoeg heeft de speedtouch 530 maar 1 lan poort...

Zoals ik tegen Peter reeds zei, denk ik dat ik de speedtouch gwn in bridge mode kan zetten. Volgende week kan ik beginnen testen:)

Jeroen Balduyck

Senior Member
Constant Mak zei:
Nee, de UTP kabel die uit de ADSL modem kun je in het LAN gedeelte van de router steken.
Dat ga ik eens proberen, wat is is eigelijk het verschil met de ADSL kabel in de wan poort te stoppen? Alle tutorials zeggen expliciet dat de kabel in de WAN poort moet.

Jaap Terlouw

Hardware.Info Crew alumnus
Ik heb zo'n zelfde configuratie op mijn werk geïnstalleerd. Ik heb bij die wireless modem/router de DHCP Relay aangezet en de UTP kabel in een LAN poort gestoken. Via de ADSL poort wilde hij het niet doen.
Weet alleen het merk niet meer. Zal het morgen even nakijken als ik er erg in heb.

joz

Senior Member
Nog ff terugkerend op je vraag wat huidige (digitale) routers tegenwoordig doen. Het signaal dat over de KPN lijn gaat is nog steeds analoog. ISDN signalen zijn digitaal, een gewone aansluiting is analoog. Het Moduleren/Demoduleren verhaal gaat dus nog steeds op en word (het heet ook niet voor niks een router modem. modem betekent modulator/demodulator) hiernaast tegenwoordig vergezeld door multiplexing (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexing).
Ik ben Cisco Certified Network Administrator, en zou dit allemaal eigenlijk tot in de puntjes moeten weten, maar ik doe er nog maar weinig mee en vergeet wel is wat, dus verbeter me als ik hier iets zeg dat niet klopt (leer ik ook weer van).

Edit: Tranceiven is gewoon één woord voor receive/tranceive, oftewel verzenden/zenden. Een tranceiver is dus een poort die zowel kan zenden als verzenden

Edit, Edit: Modulatie technieken zijn tegenwoordig erg uitgebreid al vergelijk je het met vroeger. Er zijn verschillende modulatie technieken, waaronder: frequentiemodulatie, fasemodulatie, en nog meer waarop ik nu niet kan komen

Bovenaan