Tan codes komen te vervallen bij ING.

Alles op een rij zettend plaats ik er een vraagteken bij of ik die smartphone-methode nu echt handiger vind. Maar goed, als je zoals wij letterlijk alle overschrijvingen doet op de PC , dan zit er als je daarmee wilt doorgaan niets anders op dan zo'n scanner te laten toesturen.

Ik moet na het filmpje te hebben gezien eerlijk zeggen dat ik dit beslist niet omslachtiger vind dan wat ik gewend ben met de TAN=code. Beide methoden, voor de papieren TAN-code moet ik die lijst tevoorschijn halen, voor mobiel zou ik vaak naar de auto moeten lopen omdat ik hem meestal daar achterlaat. In beide gevallen ook een nogal omslachtige extra handeling. Al met al valt dit me niet tegen.

Ik lach me trouwens de barsten (sorry :)) over de reacties dat de RABO het handiger (dus beter) doet, want nu blijkt dat die exact hetzelfde apparaatje aanbiedt. Precies wat ik al voorzichtig veronderstelde en wat mij er toe bracht om rustig even af te wachten wat ING zou doen. Ik veronderstel dat andere banken het niet anders zullen doen.

Trouwens wat die nu afgeschafte RABO-randomreader betreft, ooit heeft ING dat systeem ook gehad. Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat het vóór fusie met de Postbank was, toen had ik op beide banken namelijk een betaalrekening.

SNS heeft nog steeds een soort van reader.

Overigens is het gebruik van de app om te bevestigen ook simpel hoor. Ik start de App, login met mijn duim, de App meldt dat er een transactie klaar staat, ik bevestig weer met mijn duim en klaar.

En uiteraard ligt mijn telefoon niet in de auto :)

Inderdaad is het als het gaat om het bevestigen van een op de desktop voorbereide betaalopdracht vrij gemakkelijk. Maar dat zou met een gewoon mobieltje ook moeten blijven kunnen. Dat het via zo'n app op een smartphone veiliger zou zijn ontgaat me even. Kun je dat misschien uitleggen? Want op die smartphonecultuur berust nou net die aversie. Zijn er gevallen van fraude bekend die je hiermee voorkomt? Immers een mobieltje kan gestolen worden, maar bij een smartphone kan dat net zo goed met een app die op jouw naam staat. Waarop berust dan de toegevoegde veiligheid waar ze het over hebben?

De veiligheid zit in het feit dat je eerst op mijn telefoon moet inloggen. Daarna moet je inloggen op de App. Verder is de verbinding tussen App en bank beveiligd.

Maar je kan nou wel een aversie hebben maar dat was ook met de invoering van de geld automaat. Hele volksstammen weigerden geld uit de muur te halen en bleven in de rij voor de lokettist staan. Nu mopperen we weer dat er steeds minder geld automaten zijn.

Bovenaan