Tan codes komen te vervallen bij ING.

Ockto is een puur commerciele app die een financieel overzicht voor je kan maken...
Daarom wil de app toestemming via jouw DigID in de volgende systemen komen:
1. UWV voor al je sociale zaken oa AOW, maar veel meer
2. Belastingdienst, dus inzage in hoe jou aangiftes en aanslagen zijn, jouw bezittingen, jouw inkomens, jouw spaargeld als je dat hebt, alimentatie, echt financieel alles wat de Belastingdienst van je weet
3. Mijnpensioen.nl dus inzage in alle polissen die er lopen, etc

De DigID organisatie is totaal niet blij dat zo een commerciele club een app bouwt waar zonder hun toestemming dit ingebouwd wordt.... immers de 3 sites mogen uiteraard wel door de persoon zelf gebruikt worden, maar nu zit die Ockto club er tussen en kan zo alle gegevens aftappen.... en wat doen ze er precies mee.... dat is totaal niet duidelijk.
Want ze kunnen eventueel wel laten zien wat ze doen, maar jij kunt nooit controleren of ze info achter houden die ze niet laten zien maar intussen wel mooi binnen gehaald hebben...
Je komt zo als commercieel bedrijf wel heeeeeeel eenvoudig aan heel veel interessante informatie voor weinig geld.... of men betaalt jou zelfs....

Stel je dit eens voor: er komt een advies bureau bij je omdat je een klein beetje advies wilt, en die vraagt... mag ik even jouw DigID gegevens, je moet ze uiteraard zelf invullen, en vervolgens ga ik in jouw complete Belastinggsite/gegevens kijken en ik download ook nog even alles voor mijzelf...
Want dat is wat ze doen...
Als je het zo vraagt denk ik dat de meeste mensen denken... wat moet iemand met AL MIJN gegevens... ik dacht alleen dat ie een klein overzicht wilde.... maar toch niet alles van mij wil weten.... ?

https://www.amweb.nl/financiele-planning/nieuws/2017/10/waarom-mag-ockto-wel-data-via-digid-opvragen-en-nationale-hypotheekbond-niet-101103510
Gevaar van een wallet
De Kloe antwoordde hierop dat wanneer er een gevoel van onzekerheid aanwezig is, er beter met DigiD gebeld kan worden. Ze maakte ook duidelijk dat het de eerste keer was dat Logius een partij er op heeft moeten wijzen dat een tool op een onrechtmatige manier data via DigiD naar zich toetrekt. “Voor ons is dit ook nieuw”, zei ze. “We staan hier om met elkaar in dialoog te gaan, eigenlijk hoeven we dit niet te doen want jullie zijn geen afnemer van ons. Onze afnemers zijn instellingen als het UWV en de Belastingdienst. De Ockto’s en de andere diensten zijn niet onze klant.” De Kloe gaf aan dat ze eigenlijk ook geen voorstander is van de manier waarop Ockto de data opvraagt omdat die constructie het gevaar van een ‘wallet’ met zich meebrengt. Een ‘wallet’ is een moment in een dataproces waarin gegevens door onbevoegde partijen valt uit te lezen. Ze keek daarbij de product director, Paul Janssen, van Ockto aan en zei: “We moeten elkaar in de ogen blijven kijken, jullie mogen geen misbruik maken van de data.”

Oké, ik kende deze voor mij zinloze club niet, geen enkele behoefte om dat te veranderen.
Maar het is naar mijn indruk wat betreft dit onderwerp totaal offtopic. Het is daardoor alleen maar verwarring zaaiend dat het hier wordt genoemd in combinatie of vergelijking met die app van ING. Daar komt b.v. helemaal geen DIGID bij kijken.

Laatst bewerkt:
Het gaat om wat apps zouden kunnen al dan niet met DigID. Tunnel niet op DigID maar daarop en dan zie je pas wat commerciële partijen met apps kunnen, Ockto met wat beschreven is, de bank apps op je telefoon tav je privacy.
Wie controleert dat allemaal of het wel klopt wat er beloofd wordt... daar gaat het om.

Maar wat voor niet relevante info (bijvangst) zou dan die ING-app zonder je toestemming zomaar kunnen verzamelen? Tot nu toe lees ik hier alleen maar vage verhalen erover, maar nog nooit concrete feiten. Kan iemand misschien die eens vertellen? Een "Geloof me nou maar, het is zo" schieten we niet zo veel mee op. En op indianenverhalen zit niemand te wachten.

Als ING nou zo'n vrij eenvoudige smartphone inclusief sim-only-kaart met onbeperkt durende geldigheid gratis zou verstrekken, zou ik hem speciaal voor dat ene doel accepteren. Desnoods mogen dan als dat kan alle andere functies geblokkeerd worden. Het ding zou dan steeds hiervoor klaar liggen in m'n bureaulade. Dat is namelijk ook een principieel bezwaar van me, het verplicht een smak geld ervoor te moeten uitgeven.

Laatst bewerkt:
Alles wat je niet expliciet blokkeert qua privacy in een smart phone is te downloaden door iedere app, incl die van een bank,
Ben geen super-Apple fan maar voor Iphones is het iets beter geregeld, maar daar ook is het niet gegarandeerd veilig.
Zou je blij zijn dat private zaken van je telefoon gejat wordt? Theoretisch kun je overal mee of inkijken als het niet geblokkeerd is..

Op een pc bij het installeren van software merk je het bijv als je Zonealarm de blokeringen laat doen. Je wilt niet weten hoevaak tijdens een installatie van software die off line geinstalleerd kan worden die toch verbinding probeert te zoeken met internet.... ik blokkeer meestal alles.... en dan werkt de software toch... rara... wat deed die installaite software op mijn pc en ging die proberen om die gegevens door te sturen? Hmmm lekkere jongens dan.
Je mag gerust op de blauwe ogen van die makers afgaan.... ik ga liever af op de waarschuwingen die Zonealarm mij geeft....

Die ""vrij eenvoudige smartphone inclusief sim-only-kaart met onbeperkt durende geldigheid gratis" ga je niet krijgen vermoed ik. Veel te duur en te complex.
De Rabo heeft ooit overwogen een CD uit te brengen zodat je daar van af kon booten en inloggen. Er kunnen op een CD geen virussen bij komen.... dus als de 1e CD maar in orde is.... Maar ze hebben het toch niet gedaan.... die CD was totaal niet duur... maar de Helpdesk die het gaat ondersteunen wel... Einde CD....

Ben dus benieuwd waar de ING mee gaat komen, moet iets niet al te duur zijn....

division

Senior Member
User systemen
Bij de rabo heb je een Random Reader. Ik vind het zelf ook best makkelijk anders.. Enigste nadeel is dat ze 1 in de zoveel tijd moet vervangen want dan zijn die batterijen van dat ding leeg :p

Bovenaan