Tan codes komen te vervallen bij ING.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Je hebt tegenwoordig toch zo'n chipknip of zoiets voor 'contactloos' betalen tot een bepaald bedrag.
Dat is iets anders dan de z.n. chipknip want die chipknip moest je telkens aanvullen via een aparte automaat bij de bank of een pinautomaat. Contactloos betalen gaat via NFC ( Near Field Communication ) en je dan tot een bedrag van 25 euro geen pincode hoeft in te toetsen met een restrictie meen ik tot 3 keer betalen per dag. Dus voor zover ik weet kan je per dag maar 3 keer gebruik maken van contactloos betalen dit ook weer in verband met eventueel diefstal van het pasje. Maar persoonlijk vind ik dat dus toch wel handig en vrij veilig omdat een ander dan niet je pincode stiekem kan zien.

Forum m8

Senior Member
User systemen
En dat is wat jij en ik vonden. Maar hele volksstammen dachten daar anders over. Die gingen liever in de rij staan op het postkantoor. Is toch lastig zo'n pasje met een nummer wat je maar niet kunt onthouden?
Grappig genoeg kan dat nog steeds allebei. En als je meer dan 1000,- wilt kun je zelfs alleen maar dat eerste doen..

7

78134

Gast
User systemen
Dit vond ik op de website vd Rabo:

De limiet voor contant geld opnemen is standaard € 1.250 per week. Bij een Rabo RiantPakket is dit € 5.000, bij een Rabo JongerenRekening € 500. Bij geldautomaten van de Rabobank loopt de week van donderdag 0.00 uur tot woensdag 24.00 uur.
Je zou dus als je woensdagavond 23:59 uur €5000,- pint, 2 minuten later om 00:01 weer €5000 kunnen pinnen? (uitgaand van het Riant pakket)

Ze hebben mij een brief gestuurd hierover. En dat ze "met een alternatief" komen.

Ze mogen wel eens haast maken met het publiceren van dat alternatief.
Bless you, ik heb zo,n brief ( nog ) niet in me bus gehad, wellicht heb jij ze iets gevraagd, enfin . Heb ze gebeld en weer geen antwoord over een alternatief. Ja (alterna) tief eens een plaatsje op denk ik dan. Ik blijf wel bij ING, maar ze hebben het erg druk om het witwassen een beter kleurtje te geven , ipv een Hele grote groep mensen die nog steeds van wanten niet weten gerust te stellen cq een keus te bieden voordat in december de tancodes niets meer waard zijn. Niets tegen ING an sich .............. het zal je schoonmoeder eens zijn joh ........ , maar je begrijpt wat ik bedoel :p. Bah Bah Bah.

Crewz

Senior Member
User systemen
Ik ben zelf ook klant van ING. Ik gebruik veel Mobiel Bankieren, en dan veel de QR Code Scanner. Ik denkt dat ze wel met een alternatief komen, maar ik denk dat het nog wel een jaartje opzich laat wachten.

Ik vermoed dat ze lawaai maken zodat zo wie zo de twijfelaars toch een smart phone kopen....
De 1e klap is een daalder waard ... dus die zijn binnen...
Nog een poosje wachten met onzekerheden hoe het gaat lopen.... en nog een groep kiest eieren voor hun geld...
En dan heb je nog de last minute switchers...
Kijk... wellicht ben je zo al wellicht tussen de 20-40% van de initiële groep kwijt....
Die hoef je al niet meer te bedienen met een alternatieve oplossing....
Komen bij het alternatief veel kinderziektes te voorschijn... dan switchen alsnog mss wel 20%....
Kijk dat dint nog verder uit....
Reken maar uit: want die groep die overblijft vergt veel ondersteuning... en zo ben je via deze strategie wel al een flink deel kwijt die toch nog overstapt....
Bij het pinnen ging het in het begin ook zo.... Hoe groot is nu nog in % de groep die aan de bank balie nog geld haalt?

Dat getal ken ik niet maar bij de CB vind ik wel dit.. en dat remt echt wel af...
Bij welke bank kun je nog contant geld aan de balie opnemen?
Als je veel contant geld nodig hebt, dan kun je dat niet zomaar opnemen. Je bent afhankelijk van de dag- of weeklimiet van je bank. Soms kun je deze (tijdelijk) verhogen. Soms moet je een groot bedrag bovendien vooraf bestellen. Vind je het prettig om een groot bedrag binnen aan een balie op te nemen. Bijvoorbeeld vanwege de veiligheid. Dan kun je ook niet bij alle banken terecht.

• ABN Amro: bedragen tot €10.000 neem je bij een geldautomaat op, met een maximum van 40 briefjes per keer. Alles boven de €10.000 moet je vooraf bestellen.
  • ING: klanten kunnen elk bedrag in een kantoor opnemen. Bij bedragen tot €10.000 is dat uit een automaat (de Cash Recycle Automaat) in een kantoor.
  • Rabobank: bedragen boven de €5000 moet je vooraf bestellen en afhalen op een kantoor.
  • RegioBank: bij adviseurs met een kasfunctie kun je elk bedrag in een kantoor opnemen.

Lawaai? ? ?. Merk ik niets van, ik constateer alleen maar stilte en ik lig er geen seconde van wakker. Waarom in vredesnaam dat geroep over zoiets onbenulligs. Voorlopig heb ik pas nog een lijst met honderd nieuwe TAN-codes toegestuurd gekregen en ik zie wel met welke alternatieven ze op de proppen komen, het heeft nog alle tijd. Trouwens als het een jaartje langer duurt, wat dan nog?

Oh ja,
Ik vond bij het opruimen zo'n reader die ze o.a. bij de RABO-bank ook gebruiken, maar deze was van ING. Ik was hem tot ik hem vond helemaal vergeten. Ik kreeg hem toegestuurd bij een tijdelijke ING-rekening voor een apart doel maar heb hem nooit gebruikt. Dat verklaart waardoor ik hem was vergeten. Hoe het ook zij, het is een artikel dat bij ING niet onbekend is/was.

Van bekenden die een RABO-rekening hebben vernam ik dat die dingen ook met de tijd mee zijn gegaan. Ze beschikken over een ingebouwde camera die van het computerscherm een streepjescode opneemt en als respons een getal weergeeft (een soort TAN-code dus). Bijna hetzelfde idee dus als de TAN-code via SMS op je mobiel.

Laatst bewerkt:
Omdat ik toen die optie erbij kwam naast de codes op papier daar geen behoefte aan had. Wij doen namelijk nooit betalingen als we niet thuis zijn. Trouwens, TAN-codes op papier is niet het enige dat binnenkort vervalt, de methode via de gewone mobiel vervalt ook. Dus het advies om alsnog hiertoe over te stappen heeft geen nut.

Ik doe ook nooit betalingen buiten de deur. Maar om nu te lopen knoeien met lijstjes vond ik wel heel erg 1980.
Achter de PC een betaling en de code komt gelijk op de telefoon binnen.

Maar daar komt inderdaad een einde aan.

Er zal echt een andere methode moeten komen voor wie geen smart phone heeft of niet bereid is om een app te plaatsen....
Ik ben zeer vooruitstrevend qua IT, had in 1998 al een compleet netwerk thuis, een Linux server (zelf gebouwd/onderhouden), deelde destijds het snelste internet was er toen was, kabelinternet, met de buren toen dat nog kon.... omdat het internet toen nog vrij overzichtelijk was, als el cheapo alternatief voor de dure inbelminuten.... ADSL was er toen amper....
De Linux server ging weg toen ADSL goedkoop werd en de kabel veel storingen had... Sinds 2011 heb ik weer een Linux server gemaakt en in onderhoud, met dank aan de kennis die ik destijds zelf geleerd heb.. die deel ik met mijn fotograferende (documentaire fotografie) zoon, die heeel veel opslagruimte nodig heeft.
Mijn vakantie foto's zijn meestal eerder thuis dan wijzelf, via WebDAV, secure toegang. wereldwijd. Onze eigen dropbox....

EN toch, ik hoef voorlopig die app niet. De security daarvan staat nog in de kinderschoenen, dat wil ik allemaal niet op mijn mobiel, hoeveel lawaai .... ze ook maken op de diverse media...
Tja @J. de Boer dat je het zo ervaart:
Nieuw Lawaai? ? ?. Merk ik niets van, ik constateer alleen maar stilte
prima, maar het is er wel....
...... en ik lig er geen seconde van wakker. Waarom in vredesnaam dat geroep over zoiets onbenulligs
Blijkbaar roept het toch die laatste zin bij je op. Het woord "onbenulligs" .. heeft een lading/ lijkt emotie op te roepen.... haal dus gewoon je schouders op en laat die laatst zin weg, .dat past beter bij jouw beleving, maar das alleen maar mijn perceptie....

Ik zie het wel waar ze mee komen.

En de Rabo... die wil heeeeeel veel van je weten als je een hyptheek afsluit.
Ze gebruiken dan de Ockto app en lees daar maar eens over wat de media over die app schrijven...:
https://www.amweb.nl/financiele-planning/nieuws/2017/10/waarom-mag-ockto-wel-data-via-digid-opvragen-en-nationale-hypotheekbond-niet-101103510
De Kloe gaf aan dat ze eigenlijk ook geen voorstander is van de manier waarop Ockto de data opvraagt omdat die constructie het gevaar van een ‘wallet’ met zich meebrengt. Een ‘wallet’ is een moment in een dataproces waarin gegevens door onbevoegde partijen valt uit te lezen. Ze keek daarbij de product director, Paul Janssen, van Ockto aan en zei: “We moeten elkaar in de ogen blijven kijken, jullie mogen geen misbruik maken van de data.”
https://www.rabobank.nl/particulieren/apps/ockto/
De RAB is ook niet compleet tav waar ze de data vandaan halen...
1. UWV
2. Mijnpensioenoverzicht.nl

Uuhh... op de Ockto site staat: oei.... de Rabo vergeet de Belastingdienst.....
Ok... als ik 3x een DigID code invul hiervoor (zo werkt het namelijk), dan kunnen ze overal bij....en al je gegevens aftappen.... Er is geen enkele controle mogelijk wat zo'n app op jouw mobiel doet...
En dat geld voor de ING app ook.... Hoe weet je zeker dat die app niet op jouw mobiel rondsnuffelt voor interessante data.

Dit is allemaal zo ingrijpen, je kunt zulke partijen totaal niet meer vertrouwen op hun blauwe ogen.
Er zal eerst complete transparantie over de protocollen en de soort/inhoud van de data overdracht moeten komen door een totaal onafhankelijk iets, net als DigID waakt over de toegang tot de sites waar je er toegang meer kunt krijgen. In het artikel van de link zie je dus dat DigID totaal niet blij is dat commerciele partijen hen gebruiken om data af te kunnen tappen bij oa de 3 partijen die genoemd zijn.

No way dus geen ING app op mijn systeem zolang dat nog niet in orde is. De rest vind ik bijzaak...dat komt daarna pas.

Waar worden mijn gegevens vandaan gehaald?
Ockto begeleidt je langs drie sites waar financiële gegevens over jouw huishouden beschikbaar zijn.

Deze informatie wordt door ons gecombineerd tot een financieel profiel van je huishouden. Je kunt eventueel met je partner inloggen om een totaalbeeld van het financieel profiel van je huishouden te krijgen.

1. Belastingdienst
Je haalt de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over jouw huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is precies dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van je jaarlijkse belastingaangifte.

2. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV) haal je jouw actuele salaris op. Jouw werkgever moet iedere maand van jou als werknemer opgeven wat je hebt verdiend. Deze informatie is voor jou beschikbaar.

3. Mijnpensioenoverzicht.nl
Je haalt al jouw pensioenaanspraken op bij Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan jou beschikbaar te stellen.

Er zal echt een andere methode moeten komen voor wie geen smart phone heeft of niet bereid is om een app te plaatsen....
<knip>
EN toch, ik hoef voorlopig die app niet. De security daarvan staat nog in de kinderschoenen, dat wil ik allemaal niet op mijn mobiel, hoeveel lawaai .... ze ook maken op de diverse media...
Tja @J. de Boer dat je het zo ervaart:
prima, maar het is er wel....
Blijkbaar roept het toch die laatste zin bij je op. Het woord "onbenulligs" .. heeft een lading/ lijkt emotie op te roepen.... haal dus gewoon je schouders op en laat die laatst zin weg, .dat past beter bij jouw beleving, maar das alleen maar mijn perceptie....
Ik zie het wel waar ze mee komen.
<knip>
No way dus geen ING app op mijn systeem zolang dat nog niet in orde is. De rest vind ik bijzaak...dat komt daarna pas.
In feite zijn we het helemaal met elkaar eens. De hele tirade over de RABO-bank mag je van mij achterwege laten, ik noemde het alleen als systeem dat bekenden van me hanteren, ik heb daar zelf niets mee. Eén ding echter, dat is die app, je zegt "de smartphone of die app". Maar die app staat toch niet los van de smartphone? Die app kan toch niet op een desktop worden geïnstalleerd zodat die hele smartphone niet nodig is, of heb ik dit helemaal verkeerd gelezen?

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ik doe ook nooit betalingen buiten de deur. Maar om nu te lopen knoeien met lijstjes vond ik wel heel erg 1980.
Achter de PC een betaling en de code komt gelijk op de telefoon binnen.

Maar daar komt inderdaad een einde aan.
Ze willen van TAN in het geheel af, ook die via SMS.

Het mooie van het huidige systeem met TAN via SMS is juist dat je geen rommel hoeft mee te zeulen. Je kunt overal zonder pinpas, zonder eReader betalen, mits je GSM ontvangst hebt en een telefoon met SIM met het juiste nummer. Ik zit er helemaal niet op te wachten om vast te zitten aan 1 toestel met 1 app op een dictatoriaal platform (Android).

Van bekenden die een RABO-rekening hebben vernam ik dat die dingen ook met de tijd mee zijn gegaan. Ze beschikken over een ingebouwde camera die van het computerscherm een streepjescode opneemt en als respons een getal weergeeft (een soort TAN-code dus). Bijna hetzelfde idee dus als de TAN-code via SMS op je mobiel.
Ja, en met een rotte PWM frequentie wordt het lastig, het apparaat is 3x zo groot, 5x zo zwaar en vreet nu 3 AAA's.

je zegt "de smartphone of die app". Maar die app staat toch niet los van de smartphone? Die app kan toch niet op een desktop worden geïnstalleerd zodat die hele smartphone niet nodig is, of heb ik dit helemaal verkeerd gelezen?
Ik kan toch een smart phone hebben en toch die app niet willen.... daarom heb ik nog even de Ockto app als voorbeeld toegevoegd wat die allemaal op een smart phone kan uitspoken.
Ik vermoed dat veel mensen geen idee hebben wat een app doet...ook la heb je een smart phone... wel dat is bij die Ockto wel duidelijk... die trekt alles leeg waar jij toegang tot gegeven hebt, terwijl je mss alleen de belastingopgave van het laatste jaar wil laten zien... Ze zijn in Belastingdienst systeem met de toestemming van die persoon en kunnen in principe OVERAL bij...
En die ING app kan dus op mijn mobiel rond snuffelen...dat wil ik dus niet. Hoe check ik dat ie dat niet doet? Is bijna onmogelijk. Ik weet niet of de standaard beveiligingen afdoende zijn.

En het andere geval: je hebt geen smart phone en je zou verplicht worden er een te kopen...
Het probleem vind ik dus breder dan alleen dit laatste probleem. Die groep is divers: principiële weigeraars om er een te kopen, mensen die er totaal niet mee om kunnen gaan (diverse redenen), etcetera......

Ik schaar me zelf met mijn afkeer ervan onder die eerste groep. Gewoon omdat ik genoeg van die dingen om me heen zie om er een radicale tegenzin in te hebben. B.v. bij het observeren van mensen die alleen maar aandacht lijken te hebben voor dat speeltje en nauwelijks oog hebben voor hun omgeving. Het gewone mobieltje heb ik dan ook alleen maar om bereikbaar te zijn en foto's bekijken we wel thuis op de desktop. Al die verdere "handigheidjes" waarover ik zou beschikken hebben voor mij geen toegevoegde waarde.

Overigens die Ockto app is hier toch niet een onderdeel van, of is het dat wel terdege?
Maar ondertussen zien we wel waar ING mee komt.

Bovenaan