Tan codes komen te vervallen bij ING.

Geachte.
Ben al sinds heugenis klant bij ING en het bevalt me prima.
Echter wordt ik zowat gedwongen om over te gaan van Tan codes naar mobiel bankieren.
Eind dit jaar neemt ING namelijk afscheid van de Tan codes en voor diegenen die echt niet willen overstappen naar mobiel bankieren , zal er ( volgens ING ) naar een alternatief worden gekeken.
Ik heb ze onderhand, nadat het nieuws bekend werd , al 2 keer gebeld en gevraagd welk alternatief ze dan bieden. Daarop konden ze mij ( vooralsnog ) geen antwoord geven.
Is er iemand die wel iets weet over welk alternatief ING het heeft?
Mijn vraag duid als volgt : Is er bij een van jullie wel eens iets fout gegaan met mobiel bankieren?
Het is bij mij gewoon een gutfeeling dat een lijst met Tan codes een stuk veiliger is.I,m old school.
Ik zal alles overwegend maar met de meute cq tijd meegaan dan en een smartphone van zo,n 150 euro ( android 7 zal dan wel een tijd meegaan?) kopen en die Enkel en alleen voor bankieren gebruiken, icm een prepaid kaartje.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Mijn vraag duid als volgt : Is er bij een van jullie wel eens iets fout gegaan met mobiel bankieren?
Tot voor 1 jaar terug gebruikte ik ook nog de "ouderwetse" papieren TAN-code lijst maar vorig jaar ben ik toch maar eens gaan testen hoe dat mobiel bankieren werkte. Eigenlijk heb ik er geen spijt van want in de praktijk is het toch allemaal wat minder omslachtig en is er ook tot nu toe nooit iets fout gegaan.

Eind dit jaar neemt ING namelijk afscheid van de Tan codes en voor diegenen die echt niet willen overstappen naar mobiel bankieren , zal er ( volgens ING ) naar een alternatief worden gekeken.
Dit is trouwens niet alleen iets van ING die volledig richting mobiel bankieren gaan maar ook vele andere banken waaronder Rabobank gaan steeds meer die richting op. Evenzogoed blijf ik het zelf ook wel wat krom vinden dat men totaal geen papieren alternatieven bied voor mensen die "analoog" willen blijven. Of ja, het is er nog wel maar ik hoorde laats van de buurman een verhaal wat ik dan wel erg vaag en krom vind. Zijn vrouw kan en wil niet via de digitale weg bankzaken regelen en had dus via een formuliertje geld van de ene naar de andere rekening laten boeken. Dit had dus 3 weken in beslag genomen en dat vind ik dan wel erg krom en getuigd niet direct van een goede service.

Ik heb de zelfde vraag (Bij ING), alleen niet zo dringend. Ik heb ook een hekel aan de smartphone-cultuur. Ik hoef gewoon zo'n ding niet. Maar ik wacht rustig af met welk alternatief ze komen. De persoon die ik aan de telefoon kreeg kon daar nog niets over vertellen, wel dat één van de opties waar ze aan denken mogelijk zo'n cardreader is zoals bij de Rabo-bank wordt gebruikt. Ik wacht rustig af, tegen die tijd kan ik altijd nog overwegen wat ik doe. Ik internetbankier alleen thuis, evenals mijn vrouw, dus zo'n apparaatje in de bureau-la zal voor mij een prima vervanger zijn. Niet iets om me zorgen over te maken.

Denkt iedere weigeraar van de smartphone er zo over, of zijn er nog andere opties? Althans anders dan terug naar de stokoude papieren overschrijvingen, a.u.b. dat niet! ! !

Laatst bewerkt:
Vind het mobiel bankieren juist erg handig, veel minder omslachtig dan een TAN code invullen, alhoewel een TAN code invullen wel weer veiliger is, ik ga me maar eens voorbereiden want me oma gebruikt ING met tan codes en die zal vast en zeker wel naar mij toe komen om haar te helpen

Roel1966

Senior Member
User systemen
Denkt iedere weigeraar van de smartphone er zo over, of zijn er nog andere opties?
Ik zelf ben dan geen weigeraar van smartphones en gebruik zo'n ding al jaren, maar dat alternatief met een cardreader vind ik helemaal een rampenplan. De Rabobank heeft nog zo'n ding en dat vind ik nu wel zo omslachtig en onhandig dat ik zoiets heb van nee dan liever via de smartphone.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Dat vraag ik me ook af. Zit niet te wachten op een vage platformspecifieke "app".

lijst met Tan codes
Haha, dat was nooit veilig omdat die bejaarden telkens die codes doorgaven...
SMS met tan is al beter

Ik zelf ben dan geen weigeraar van smartphones en gebruik zo'n ding al jaren, maar dat alternatief met een cardreader vind ik helemaal een rampenplan. De Rabobank heeft nog zo'n ding en dat vind ik nu wel zo omslachtig en onhandig dat ik zoiets heb van nee dan liever via de smartphone.
Inderdaad. Ik heb dan ook alleen maar Rabobank er bij voor alle keren dat de ING weer eens "onderhoud" heeft.

Maar dat aanhouden van een extra rekening wordt een steeds duurdere liefhebberij..

Quercus

Senior Member
User systemen
maar ik protesteer er tegen om alleen daarvoor een smartphone te moeten kopen.
Het mooie van een smartphone is dat je naast de bankzaken ook mee kan bellen, foto's mee kan maken, kan appen, mail bekijken, je afspraken in je agenda kan zetten en mocht je er behoefte aanhebben het WWW bezoeken en nog veel meer.

Nu kan je allerlei argumenten bedenken dat je dat allemaal niet nodig vindt, het merendeel van de mensheid, waaronder ik, kunnen al die mogelijkheden wel waarderen.

Vriendelijk dank voor jullie reacties.

k heb de zelfde vraag (Bij ING), alleen niet zo dringend. Ik heb ook een hekel aan de smartphone-cultuur. Ik hoef gewoon zo'n ding niet. Maar ik wacht rustig af met welk alternatief ze komen.
Daar ligt bij mij de kneep. Als ING toch al aangaf dat ze een alternatief bied, waarom niet dan wereldkundig maken over welk alternatief ze het hebben? of moeten ze er nog aan werken ?, en pas in november met de billen bloot? en je dan nog ff wat dagen hebt om te kiezen.? Rijmt gewoon niet als je het over structuur hebt binnen een miljarden bedrijf.. Dus: door je strot?
Ik ga het nog even aanzien, maar ben bang , en sta daar niet alleen in , dat we de sjaak zijn. Een cardreader zal hier nooit binnen komen ( voor radicalen zoals ik ) en papier is voor hun ouwe koeien......wat blijft er over? Geen idee. Er is niets anders op de markt dan laatst genoemden.

want in de praktijk is het toch allemaal wat minder omslachtig en is er ook tot nu toe nooit iets fout gegaan.
Neem ik zeker mee joh. Ik zie de voordelen er wel van in, maar ik ben gewoon oldschool.
Denk dat het toch een mindset is en ik mezelf maar moet cq ga wijsmaken dat niemand aan mijn centjes komt en het veilig gaat.

Het mooie van een smartphone is dat je naast de bankzaken ook mee kan bellen, foto's mee kan maken, kan appen, mail bekijken, je afspraken in je agenda kan zetten en mocht je er behoefte aanhebben het WWW bezoeken en nog veel meer.
Hek nie nodig. Ik bel en sms alleen maar. Geen reden om een bankieren app door je strot te krijgen. Tijdens een ( knock on wood ) armageddon zal een postduif weer van zich laten spreken :p.

ING, ik bel U nog wel een keer, binnen nu en no time.
Angsthaas die ik ben.

MZw

Senior Member
User systemen
Uiteraard is de communicatie van ING hierover bedroevend. Als je wat verder doorzoekt vind je wel toezeggingen dat ze met een alternatief komen. Dat alternatief zal waarschijnlijk een cardreader of token zijn ivm two-factor-authentication. Dat kost de bank geld en dat willen ze voorkomen.
Ik wacht het af en als er geen fatsoenlijk alternatief komt, dan zijn ze mij als klant kwijt. Ik ben ook benieuwd wat de DNB hier van vind en of ze de kosten voor een cardreader mogen afwentelen op de klanten.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Neem ik zeker mee joh. Ik zie de voordelen er wel van in, maar ik ben gewoon oldschool.
Denk dat het toch een mindset is en ik mezelf maar moet cq ga wijsmaken dat niemand aan mijn centjes komt en het veilig gaat.
Ow nou, kijk, of ik er persoonlijk gelukkig mee ben dat alles gedigitaliseerd word is een heel ander punt en ik het daar zeker ook niet echt mee eens ben. Ben zelf inmiddels ook al de halve eeuw gepasseerd en kom nog uit de tijd dat je voor alles een formuliertje had of nog gewoon ouderwets naar de bank ging. Niks geld pinnen, nee gewoon aan een loket en dan kreeg je van een kassier je geld in handen en niet door een of ander machine met pruttelende geluiden alsof die elk moment ontploft.

Als de stroom eens uit valt dan zit je mooi te kijken met al die digitale dingen en ligt de hele boel plat want gewone papieren formuliertjes zijn er niet meer. Dan denk ik van wees verstandig en houd toch nog een papieren backup qua bank dan en bied mensen toch nog die mogelijkheid.

Zelf heb ik gewoon het geluk dat ik deels altijd wel in electronica en pc's geïnteresseerd was en ben gebleven dus voor mij was die ommezwaai geen probleem. Maar genoeg leeftijdsgenoten die er totaal niks mee hebben en vaak blij zijn dat ze hun smartphone aan weten te zetten en ermee kunnen bellen :).

In grote lijnen mee eens. Ik behoor tot de zelfde generatie, ik ben technicus en heb de hele ontwikkeling van elektronica en computertechniek van zeer nabij meegemaakt. Ik ben dan als zodanig helemaal nergens bang voor. Ik ervaar daardoor bankieren over het internet echt wel heel handig en verlang beslist niet terug naar de wandelingetjes naar de brievenbus.. Maar ik wil gewoon die smartphone niet, dat is bij mij het enige. Dus via een gewone mobile telefoon zou ik het prima vinden. Storingen zijn altijd maar heel tijdelijk, dus een papieren backup hoeft van mij niet.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Maar ik wil gewoon die smartphone niet, dat is bij mij het enige. Dus via een gewone mobile telefoon zou ik het prima vinden.
Die snap ik even niet wat je daarmee bedoeld smartphone is gewoon de chiquere benaming voor een mobiele telefoon maar komt op hetzelfde neer. Hetzelfde als dat men b.v. iPhone zegt en niet gewoon smartphone of mobiele telefoon wat ook allemaal op hetzelfde neer komt. Het is gewoon een kwestie van prijskaartje wat je er daarna verder allemaal mee kan doen en hoofdzakelijk eigenlijk ook nog eens de snelheid waarmee apps werken.

Een tip trouwens, als je toch uiteindelijk niet anders kan en richting smartphone moet gaan vanwege de bankzaken, dan kijk naar een 2de hands smartphone. Vaak kan je voor relatief weinig geld en bijna hetzelfde bedrag als voor een low budget nieuwe smartphone, een hele goede high-end smartphone kopen. B.v. een Samsung S6 of S7 zie je vaak al voor onder de 150 euro vaak in prima staat en je daar nog jaren mee vooruit kan.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Het zal de leeftijd wel zijn maar ik zie toch degelijk verschil.
Alle 4 de bovenstaande toestellen zijn uiteindelijk mobiele telefoons/smartphones, wel dan met de kanttekening erbij hoe smart ze zijn waarbij het uiterlijk een bijzaak is. Samsung ( dacht ik ) is ook weer bezig met zo'n klap toestel wat dan eigenlijk heel ouderwets is maar innerlijk gezien helemaal bij de tijd.

Jongens wat een piepers hier. Vroeger was je over de 50 een halve bejaarde die met 1 been al in het graf stond. Tegenwoordig ben je op die leeftijd net over de helft!

Een beetje met je tijd meegaan hoor. Ik lees hier alleen maar niet onderbouwd gejammer "ik mot het niet het zal de leeftijd zijn".

Breng je typemachine, 78 toeren platen en dia projector naar de kringloop en welkom in 2018.

eismc2

Senior Member
User systemen
Oh bonus! Ik ben maar op de helft.. :-*
Vind mobieltjes slim of niet maar on-dingen. En dat je er vanalles op moet kunnen is ook weer niet je van het. Zit je weer te pielen op zo'n verrot klein schermpje.. leesbrilletje pakken etc. gebruik het alleen om mee te bellen, bankieren doe ik elders.
Melkkoetjes voor de jeugdigen, krijg je ze wel mee aan het werk, da's een pluspunt. ;)

Roel1966

Senior Member
User systemen
Een beetje met je tijd meegaan hoor. Ik lees hier alleen maar niet onderbouwd gejammer "ik mot het niet het zal de leeftijd zijn".
Niet altijd hoeft dat nu zo gunstig te zijn om mee te gaan met de tijd en men naar mijn mening soms ook te ver erin door schiet om maar alles te moeten digitaliseren. Maar oke, de rede "ik mot het niet het zal de leeftijd zijn" vind ik ook wel een beetje non-sense want ik ken mensen van in de 70tig en 80tig die gek zijn van smartphones en al die dingen.

Zit je weer te pielen op zo'n verrot klein schermpje.. leesbrilletje pakken etc. gebruik het alleen om mee te bellen, bankieren doe ik elders.
Haha, ja, daarin kan ik wel in mee voelen en ik b.v. dat hele whatsapp gedoe soms een ramp vind, leesbril pakken, rot klein toetsenboardje etc... Wel een voordeel, mij zullen ze nooit achter het stuur zien whatsappen want ik kan het toch niet zien zonder leesbril. Rijden met een leesbril euhmm, denk dat dat ook geen succes zou worden.

eismc2

Senior Member
User systemen
Naja, die randomreader van de rabo was wel ok.. banken zijn tegenwoordig geen instituten meer om veilig je geld op te slaan, maar om met je inleg te gaan speculeren en geld te verdienen, da's logica genoeg toch?

Bovenaan