1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Synology ongebruikte ruimte?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door nossie, 2 apr 2019.

1. nossie

nossie Member

Sinds:
    26 jan 2010
    Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort mijn Synology DS418 gaan bestellen. Maar mijn budget komt op dit moment niet verder dan de NAS en 1x 10TB.

Opzich geen probleem want ik kan daar een kopie opzetten van mijn oude Seagate NAS en daarna 2x 4TB er bij zetten.

Met SHR raid heb ik dan 8TB ruimte en 4TB beveiliging en blijft er 6TB ongebruikte ruimte over. (volgens de Synology RAID calculator).

Kan ik met die 6TB nog iets?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr

Nossie

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als het echte simpele RAID is niet. Maar brand je aub niet aan een RAID setup met verschillende type schijven/verschillende schijfgrootte.

3. nossie

nossie Member

Sinds:
    26 jan 2010
    Ik zou dan Synology Hybrid Raid (SHR) gebruiken.

4. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Met 8TB ruimte en 4TB spare wordt er blijkbaar een RAID5 set opgebouwd van 3 volumes van elk 4TB; 4 TB van elke schijf die erin zit wordt dan gebruikt voor die RAID set (+ parity). Je houdt dan dus 6TB over op die 10TB schijf. Die kan je waarschijnlijk ook wel gebruiken/inzetten, maar wel zonder enige vorm van fault tolerance. Goed voor bijvoorbeeld tijdelijke bestanden of voor films die je toch maar één keer kijkt.

EDIT: dan kan je misschien beter kijken naar 8 TB ipv 10TB en alvast een extra 4TB schijf. Of zelfs 6TB ipv 10TB. Die 6TB die je nu hebt berekend in de calculator is dus 'onveilig' voor belangrijke data. Al moet je natuurijk altijd een backup hebben, want RAID biedt sowieso geen beveiliging tegen datacorruptie.

Laatst bewerkt: 2 apr 2019
  5. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Synology is juist met Synology Hybrid RAID (SHR) op de proppen gekomen om de migratie van kleinere disks naar grotere disks in een RAID set mogelijk te maken zonder dat je terug hoeft te vallen op een volledige kopie/backup op een andere lokatie (om de data weer terug te zetten nadat de set met grotere disks is geplaatst). Kan handig zijn bij RAID sets met veel grote schijven.

6. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Waarom moet er 10TB in?

7. nossie

nossie Member

Sinds:
    26 jan 2010
    Ik zou dan Synology Hybrid Raid gaan gebruiken (SHR)

Kan ik dan die overgebleven 6TB nog bruikbaar maken?

8. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik zou geen oude schijven in een nieuwe NAS zetten. Begin maar gewoon met 1 schijf of neem 2 kleinere schijven.

9. nossie

nossie Member

Sinds:
    26 jan 2010
    Mijn budget is op dit moment zover dat ik de NAS + 10TB kan aanschaffen..

Die oudere schijven hebben weinig draaiuren. Voordat ik ze overzet zal ik ze natuurlijk eerst uitgebreid testen op betrouwbaarheid... Mocht er maar enige twijfel hebben doe ik ze in een externe behuizing en hard doorsparen voor een twee 10TB

10. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Maar ga je dan 4 x 10 TB nodig hebben?

En hoe is je backup geregeld?

11. nossie

nossie Member

Sinds:
    26 jan 2010
    Op dit moment heb ik genoeg aan 10TB in RAID1 maar in de toekomst wel meer (ivm fotografie). Vandaar de keuze voor een 4Bay zodat ik later nog 2x kan uitbreiden met 10TB of groter.

Back up op externe schijven (die voor elk jaar een nieuwe schijf wordt gebruikt) van bestanden die echt niet verloren mogen gaan (de foto's en de bewerkingen daarvan).
    Verder staat er nog (audio/video)rommel op die niet zo belangrijk is en ook wel weer terug te vinden is ...

Maar nogmaals, het belangrijkste staat ook op externe schijven