1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Switch: IPv6 ondersteuning nodig?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Barbapapa, 9 apr 2019.

1. Barbapapa

Barbapapa Member

Sinds:
    1 apr 2011
    Beste HWI'ers,

Ik ben bezig met een nieuw thuisnetwerk voor een bekende.
    Ze hebben een 'standaard' router met 5 LAN-poorten erop, maar hebben er veel meer nodig: Enter een switch!

Nu hebben we 16 poorten nodig op de switch, en minstens 4x PoE+

Een snelle vergelijking hier en bij de buren levert mij twee suggesties op:

1. Ubiquiti UniFi Switch
    2. TP-Link TL-SG1016PE

Waarbij de tweede ruim €100 goedkoper is dan de eerste.
    Ik vroeg mij af hoe dit komt (waar de verschillen in zitten) en zie dat de tweede geen IPv6 ondersteuning biedt.
    Hoewel ik best aardig ben met techniek en Google, kreeg ik het niet voor elkaar erachter te komen waarom we dit eventueel nodig hebben. Kan iemand dat mij uitleggen?

Mijn dank is groot!

2. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    het voordeel van IPv6 is dat elk apparaat een uniek globaal (wereldwijd uniek) IP krijgt.
    Dit itt een IPv4 verbinding in de meeste thuis netwerken. Daarbij krijgt je modem een (globaal uniek) IPv4 adres en word het interne netwerk afgescheiden met andere IPv4 adressen die enkel bereikbaar kunnen zijn via NAT van de modem/router of in het netwerk zelf (meestal in de 10.0.x.x of 192.168.x.x range).

De meeste consumenten hebben hier verder helemaal niets aan, en IPv4 is voor de meeste gebruiksdoeleinden voldoende. In dit geval waarschijnlijk ook, gezien het gevraagd moet worden.

3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Beide zullen IPv6 ondersteunen (zijn switches dus laag 2 van het OSI model) Die werken niet op IP maar op MAC adres niveau. Verder is de TP Link een switch die 8 PoE poorten heeft waarbij de Unify alle 16 poorten PoE zijn.

Het zijn beide Managed switches. Waarbij de Unify meer PoE heeft. Weet wel dat dit rack switches zijn dus erg breed.

Edit: de Unify heeft ook nog eens 2 SFP poorten. Of je daar ooit gebruik van zal maken weet ik niet. Die Unify is echt een switch gericht naar de zakelijke markt.

4. Barbapapa

Barbapapa Member

Sinds:
    1 apr 2011
    Oké, dank beiden.
    Waar zou dan het prijsverschil vandaan kunnen komen? Zit dat puur in die 2 SFP poorten/zakelijke functionaliteit of kan die Ubiquiti (nu/in de toekomst) dingen die in een geavanceerder thuisnetwerk ook nuttig kunnen zijn?

5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    SFP kost iets en dat hij letterlijk 2 keer zoveel PoE poorten heeft. Daar zit het meeste in.

6. Barbapapa

Barbapapa Member

Sinds:
    1 apr 2011
    Duidelijk, bedankt!

7. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    @Barbapapa
    Prijsverschil kan ook nog zitten in de capaciteiten van een backplane. Dat een switch 16 poorten heeft wil nog niet zeggen dat je ze gelijktijdig volle bak kunt gebruiken, dat ligt onder andere aan de capaciteit van een backplane.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tien jaar geleden was dat een dingetje, nu nog? Voor 16 poortjes?

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Bij de goedkopere switches is dat nog een dingetje.

10. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    True - echter de meeste switches hebben een backbone van 2x het aantal poorten.

Blijft de vraag voor de TS; heeft het zin om een Managed switch aan te schaffen - lees wordt er in de (zeer nabije) toekomst gebruik gemaakt van vlan's?

11. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Denk zelf dat het een PoE switch moet zijn voor AP's of camera's.

12. Barbapapa

Barbapapa Member

Sinds:
    1 apr 2011
    Ja, er zullen voor de televisies VLAN-mogelijkheden op de switch moeten zitten.
    PoE is inderdaad voor access points.