Superdilemma cpu/mobo/mem upgrade (of niet)

Rulez

Senior Member
Lezers. Onlangs heb ik mijn pc wat meer fancy gemaakt met rgb dingetjes. Nu ben ik enorm aan het twijfelen. Helaas is tijdens deze 'upgrade' een connector van mijn moederbord gesneuveld, de mogelijkheid tot usb 3.0 front aan te sluiten. Heb nu een 8400 cpu i.c.m. default niet overklokbaar 2667 geheugen.

Dilemma in het kort:

Budget max. € 600. Twijfel over:

Cpu, upgraden naar 9600K nu scherp geprijsd door bijv. Amazon voor € 249,90. Maar mag ook een 8700(K), 9700(K) of zelfs een 9400F zijn.

Moederbord, zit nu op H370 heeft aardig wat features, hoef in principe niet te overklokken. Onlangs mijn 4k samsung 60hz (freesync) scherm 'gedowngrade' naar een 144 hz g sync compatible scherm AOC 24 1440p. Twijfel dus over een Z370/Z390 bord, maar is het niet nodig dan laat ik het zo.

En dan het geheugen, zie best wat scherpe prijzen nu. Mijn rgb kit was aug '18 ongeveer € 149. Best duur, maar misschien ook door de rgb toen. Er is dominator rgb geheugen 3000/3200 Mhz, maar ik ga niet overklokken dus heeft het zin vraag ik me af. Zit nu wel met een rgb fake memory kit dus van Corsair die geheugenloze strips zodat er 4 naast elkaar zitten en het net lijkt alsof het allemaal dimms zijn.

Het liefst laat ik dit zo, omdat het mooi oogt, maar voor performance is het totaal niet relevant.

Tja, in het kort is het dilemma dus als volgt:

- Cpu --> upgraden, ja naar 9400F/9600K/8700(K)/9700(K);
- Moederbord --> upgraden, ja naar Z370/Z390;
- Geheugen --> upgraden, ja naar (liefst rgb) 3000/3200 Corsair (Dominator) of Vengeance (Pro).

seb83

Senior Member
Wil je alleen upgraden omdat je usb 3.0 connector kapot is?

Of speelt ook mee dat je 8400 niet hoog genoeg klokt voor je 144 Hz scherm? Met andere woorden, loop je tegen een cpu bottleneck op?

jurrian120

Senior Member
Lezers. Onlangs heb ik mijn pc wat meer fancy gemaakt met rgb dingetjes. Nu ben ik enorm aan het twijfelen. Helaas is tijdens deze 'upgrade' een connector van mijn moederbord gesneuveld, de mogelijkheid tot usb 3.0 front aan te sluiten. Heb nu een 8400 cpu i.c.m. default niet overklokbaar 2667 geheugen.

Dilemma in het kort:

Budget max. € 600. Twijfel over:

Cpu, upgraden naar 9600K nu scherp geprijsd door bijv. Amazon voor € 249,90. Maar mag ook een 8700(K), 9700(K) of zelfs een 9400F zijn.

Moederbord, zit nu op H370 heeft aardig wat features, hoef in principe niet te overklokken. Onlangs mijn 4k samsung 60hz (freesync) scherm 'gedowngrade' naar een 144 hz g sync compatible scherm AOC 24 1440p. Twijfel dus over een Z370/Z390 bord, maar is het niet nodig dan laat ik het zo.

En dan het geheugen, zie best wat scherpe prijzen nu. Mijn rgb kit was aug '18 ongeveer € 149. Best duur, maar misschien ook door de rgb toen. Er is dominator rgb geheugen 3000/3200 Mhz, maar ik ga niet overklokken dus heeft het zin vraag ik me af. Zit nu wel met een rgb fake memory kit dus van Corsair die geheugenloze strips zodat er 4 naast elkaar zitten en het net lijkt alsof het allemaal dimms zijn.

Het liefst laat ik dit zo, omdat het mooi oogt, maar voor performance is het totaal niet relevant.

Tja, in het kort is het dilemma dus als volgt:

- Cpu --> upgraden, ja naar 9400F/9600K/8700(K)/9700(K);
- Moederbord --> upgraden, ja naar Z370/Z390;
- Geheugen --> upgraden, ja naar (liefst rgb) 3000/3200 Corsair (Dominator) of Vengeance (Pro).
Zal zelf upgraden naar een 9700K(F) omdat op 144Hz je eerder tegen CPU limitaties aan zult lopen.

En geheugen is altijd overklokbaar (Server geheugen erbuiten gelaten). En geheugen zal je niet veel winst mee behalen.

Rulez

Senior Member
Wil je alleen upgraden omdat je usb 3.0 connector kapot is?

Of speelt ook mee dat je 8400 niet hoog genoeg klokt voor je 144 Hz scherm? Met andere woorden, loop je tegen een cpu bottleneck op?
Geen bottleneck en heb niet gekeken met wat de clockspeeds doen tijdens gamen op 144 hz. Het is ook deels wel omdat de 9de generatie uit is en deze 8400 een tijdelijke oplossing was vorig jaar.

Rulez

Senior Member
Zal zelf upgraden naar een 9700K(F) omdat op 144Hz je eerder tegen CPU limitaties aan zult lopen.

En geheugen is altijd overklokbaar (Server geheugen erbuiten gelaten). En geheugen zal je niet veel winst mee behalen.
Thnx voor je tip. Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd maar wanneer door de H370 chipset de cpu niet overklokt kan worden, is dit wel mogelijk voor (dit) geheugen als ik jou goed begrijp?

jurrian120

Senior Member
Thnx voor je tip. Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd maar wanneer door de H370 chipset de cpu niet overklokt kan worden, is dit wel mogelijk voor (dit) geheugen als ik jou goed begrijp?
Correct. Hoe ver je ermee kan komen verschilt nogal. Zelf heb ik een 2400 MHz kit met CL16 wat draait op 2400 MHz CL13. Al had ik hem ik het verleden lopen op 2666 MHz op CL13.

seb83

Senior Member
Geen bottleneck en heb niet gekeken met wat de clockspeeds doen tijdens gamen op 144 hz.
Dat zal gewoon 3,8 GHz op alle cores zijn onder belasting. De vraag is alleen of je cores verzadigd raken tijdens het gamen waardoor je wellicht fps mist. Maar als je geen problemen ervaart is de vraag irrelevant.

Het is ook deels wel omdat de 9de generatie uit is en deze 8400 een tijdelijke oplossing was vorig jaar.
Stel je daar niet teveel van voor hoor. Het enige wat écht nieuw is, is de 9900K, die sowieso buiten je budget valt. De 9700K heeft weliswaar een andere configuratie (8c8t), maar presteert vergelijkbaar aan de 8700K (6c12t). En daar ben je vorig jaar bewust niet voor gegaan, dus ik zou niet weten hoe je dan nu ineens wel een levensvatbare business case zou hebben, nu ze nota bene nog duurder zijn geworden ook.

is dit wel mogelijk voor (dit) geheugen als ik jou goed begrijp?
Ja, maar jouw 2666 MT/s is de max wat H370 toestaat dus je hebt er niks aan.

Resumerend zou ik zeggen: hou die €600 lekker in je zak tot er een écht nuttige upgrade beschikbaar is.

Rulez

Senior Member
Dankjulliewel voor de reacties, ik doe dus hier goed aan dit ook voor te leggen aan mede pc bouwers. Toppers!

Bovenaan