1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Steam Linux gaming + welke distro

Discussie in 'Desktop besturingssystemen' gestart door Dabomb, 9 sep 2018.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik wilde eigenlijk van wat oude hardware (dat dus al weer per generaties ouder is) alsnog een tijdelijke 2de leven geven (hoe lang ik dit `test` systeem zo ga gebruiken dat ligt eraan hoe het mij gaat bevallen om onder linux te gamen, en natuurlijk welke games er op te spelen zijn, en welke nog geen support er voor hebben.

Dit moet uiteraard een `TEST` bak worden (omdat ik me huidige systemen verlopig nog zo kan laten zoals ze nou zijn.. Ik heb dit topic gemaakt om meer te weten te komen over gamen in linux..

Heb al eens een Ubuntu installatie gedraait voor 3 of 4 maanden, waarna ik de installatie weer heb verwijderd (wegens dat er toen amper tot weinig support was voor om te gamen.. Uiteraard kan je er wel veel indie games en oudere titels erop spelen.. Mij gaat het meer om de wat nieuwere titels die ook op een windows installatie te draaien zijn..

Wat ik zelf weet is dat steam een eigen OS heeft.. Uiteraard wil ik dit niet gaan gebruiken.

Nou was ik dus weer aan het denken om er Ubuntu xx LTS te gaan instaleren op het test systeem.
    Van linux mint wil ik eigenlijk niks weten omdat dat OS totaal niet mijn smaak is..

Ik zoek denk ik meer richting de Mac OS style.. Dus wilde ik misschien Ubuntu Gnome installeren.
    Uiteraard heb ik op steam zelf ook naar infomatie gezocht.. Zij geven zelf aan dat je dan Steam OS / Ubuntu kan gebruiken, beiden gebaseerd op Debian. Nou weet ik dat er nog meer linux versies zijn.. En die berg is groot..
    Bij deze weet ik al dat er een hoop zullen afvallen voor mijn gebruik..

Ik volg op youtube wel eens English bob (hoe hij ook mag heten) en deze kerel is wel eens vaker bezig met linux.
    Ik hoor hem wel eens over manjaro spreken en pepermint.. (allebei een hele andere distro)
    Heb naar beide wel eens bekeken op de websites, manjaro spreekt me wel een beetje aan.. En Pepermint eigenlijk helemaal niet.
    Nou zie ik dus ook dat iedere distro weer andere filesysteem gebruikt. Bij de ene is het .DEB en bij de andere weer iets anders. Ik vraag mij dan ook welke werkt het beste?

Aan de ene kant lijkt het me beter om bij Ubuntu te blijven, omdat Steam OS gebaseerd is op hetzelfde..
    Is dit de enigste veiligste manier om games via steam te draaien.
    Het verhaal over proton is mij overigens ook bekend (en dat ga ik hier verder daar ook niet op in)

Ik zoek geen linux OS dat op windows lijkt.. (wil daarom graag iets anders)
    Zijn er adviesen welke linux versies zou kunnen proberen?

Daarnaast vraag ik me af wat Ubuntu zoveel beter maakt dan als je voor de normale Debian versie zou kiezen.

Welke linux versies zijn geschikt voor steam + proton.

En welke file systeem is het meeste compatible.

Setup word overigens:

Intel Core i5 2500k
    P8H61-I LX R2.0
    Geil DDR3 (volgens mij 8GB)
    Corsair Force 120 SDD
    2TB HDD
    AMD RX470 4GB (powercolor devil OC)
    Coolermaster Elite 120 mITX behuizing.
    Voeding moet ik even een oplossing voor zoeken. (weet niet of een 450 watt voldoende is)

Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  2. MSDOS Retro

MSDOS Retro Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    Ik heb wel enige tijd op Cinnamon (Mint) gedraaid. Maar dat was juist omdat ik iets anders wilde, maar wel met het uiterlijk van Windows 7

Misschien toch snel maar weer eens een PC erbij bouwen.... :p

Steam draaide daar ook prima op. Ubuntu werkt ook goed. SteamOS heb ik nog nooit geprobeerd

3. bird birdman

bird birdman Member

Sinds:
    2 nov 2018
  4. bird birdman

bird birdman Member

Sinds:
    2 nov 2018
  5. r0xz

r0xz Senior Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Gewoon een laatste ubuntu of ubuntu lts nemen. (ik heb zelf de mate desktop lief.)

Als op macOS lijkende Linux is er ElementaryOS, al vind ik dat niks als ik het vergelijk met ubuntu mate. (dit is persoonlijk natuurlijk)
    Mate desktop is Gnome 3 retro style. (gnome 2 aangepast)

Ik zie Debian als een distro voor de blijvende Linux gebruiker die ook echt kennis van zaken hebben. Goeie dingen vinden daar plaatst net als bij andere distro's. Ben je een beginnende gebruiker, ben jezelf dan lief en gebruik dan geen debian. Support voor een beginner is echt veel beter (en juist) bij ubuntu. Deze support (irc, forum, askubuntu) vind je niet zomaar ergens anders...

Deb is trouwens geen bestandssysteem, maar een bestand met alle informatie erin om software te installeren. En je wilde waarschijnlijk vragen of het apt systeem een goeie is. Ik vind van wel.

Laatst bewerkt: 28 nov 2018
  6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Elementary OS vind ik altijd aardig in de buurt komen. Zoals hierboven ook al aangegeven, nette UI naar mijn idee.

7. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Ik denk dat je zoiets nodig hebt.

Ik ben zelf overgestapt naar openSUSE, bevalt mij beter dan Ubuntu & Mint.

8. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
  9. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Hèhèhèhèhè, Ubuntu Mate aan het installeren op een oude Toshiba laptop. Weg met Vista! :)