1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

SSD-keuze

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door chaosownya, 8 jul 2012.

1. chaosownya

chaosownya

Sinds:
    13 okt 2010
    Hallo allemaal

Ik ben van plan een SSD aan te schaffen om mijn pc sneller te maken.
    Alleen weet ik niet welke het best in mijn systeem zou passen... (http://nl.hardware.info/usersystemen/17804/gamepc)
    Vroeger hoorde ik vanalles van SSD's waarvan aangegeven werd dat ze 550mb/s konden lezen, maar uiteindelijk veel trager gingen door de controller die niet optimaal kon werken met het moederbord. Mijn moederbord is niet meer een van de nieuwste en daarom mijn vraag.

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt,

Lucas

2. Morkovka

Morkovka Senior Member

Sinds:
    6 nov 2010
    Een OCZ vertex 4 128 GB of een Crucial m4 128 GB , ook een goeie is de corsair performance pro 128 GB (maar wel wat duurder) allemaal marvell controllers.

3. chaosownya

chaosownya

Sinds:
    13 okt 2010
    Oke bedankt!
    Het komt er dus op neer dat ik een ssd met marvellcontroller koop.

4. Page42

Page42 Senior Member

Sinds:
    23 sep 2011
    Hoeft niet per se. Een Samsung 830 is ook een prima keuze.

Persoonlijk zou ik niet voor de OCZ gaan. Ook al heeft hij een Marvell controller, het is wel met eigen firmware en die heeft zich nog niet bewezen. Ook hebben volgens mij veel van de problemen met eerdere vertices te maken met de fysieke bouw (slecht soldeerwerk?) en niet zo zeer met de Sandforce controller.

5. chaosownya

chaosownya

Sinds:
    13 okt 2010
    Ik denk eraan een Crucial M4 te kopen, omdat hij goede prestaties levert in de benchmarks en zeer goed geprijsd is.

Is dit een goede keuze? En gaat hij dan ook de werkelijke leessnelheden (die aangegeven zijn in de specificaties) halen?

6. Padrino

Padrino Senior Member

Sinds:
    11 jan 2012
    Heb je deze review al bekeken? Daarin zie je praktijk snelheden. Overigens ontlopen de SSD's elkaar in de praktijk elkaar vrijwel niet. Ikzelf heb een crucial m4 256GB en ben daar tevreden mee, die zijn inderdaad heel gunstig geprijsd.

7. The_Andrieske

The_Andrieske Senior Member

Sinds:
    20 jun 2008
    Tussen Crucial m4 en Samsung 830 gewoon de goedkoopste nemen. Op het moment is dat de beste keuze.

8. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik kan zeker de samsung 830 SSD aanraden!.. Het is een heel net setje wat je krijgt. En momenteel heel erg laag geprijst!..

Wat je krijgt is:

Een hele nette verpakking
    Een SSD
    Een CD met Norton Ghost (full licensesie)
    Een bracket om een SSD in een 3.5inch slot te plaatsen
    Een royale hoeveelheid aan schroeven (10 stuks terwijl je maar 4 nodig hebt)
    Een SATA en stroom kabeltje
    En een CD met tool software, je kan zelfs je SSD trimmen handmatig onder een ouder OS
    En nog wat reclame, lees materiaal.

De 830 is overigens iets sneller.. en zeker handig als je de ssd ooit nog wilt meenemen naar een nieuw systeem!

9. Padrino

Padrino Senior Member

Sinds:
    11 jan 2012
    Voor een compleet beeld bij de crucial m4 krijg je:
    - ssd
    - gebruiksaanwijzing

Erg sober dus, ik zou inderdaad de goedkoopste van de twee kiezen.

10. GamerHawke

GamerHawke Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    Voor de meeste mensen genoeg. Een clean install van Windows op de SSD blijft toch de beste oplossing. Bij veel kasten kan je de SSD ook rechtstreeks in de 3.5 inch tray/bracket schroeven daar heb je geen aparte onderdelen meer voor nodig.

11. Padrino

Padrino Senior Member

Sinds:
    11 jan 2012
    Zeker waar. Ik had ook niet meer nodig, maar mocht de TS wel dingen als SATA kabels nodig hebben dan weet hij/zij tenminste dat deze niet meegeleverd worden bij de Crucial SSD.

12. Morkovka

Morkovka Senior Member

Sinds:
    6 nov 2010
    Heb nog nooit één enkel probleem gehad met mijn OCZ vertex 'en.

13. zwarter

zwarter Senior Member

Sinds:
    2 jan 2011
    @Morkovka. Wat is dat nou voor een opmerking: Heb nog nooit één enkel probleem gehad met mijn OCZ vertex'en.
    Ik neem aan dat je een beetje ingelezen bent in deze materie. Dan weet je ook dat de Vertexen nu juist berucht zijn om het extreem hoge RMA percentage. Dan weet je ook dat OCZ jarenlang de klant beduvelt heeft met kunstmatig hoge prestatiecijfers. Dan weet je ook dat OCZ haar klanten jarenlang alleen maar de ene update na de andere update liet doen en zich akelig stil hield wat betreft haar eigen verantwoordelijkheid. Dan weet je ook Dat Intel de eerste is die na jaren onderzoek met mondjesmaat medewerking van Sandforce die controler op een paar kleine puntjes na stabiel heeft gekregen. Dan weet je ook dat OCZ haar zwaar beschadigde imago met een hoop media kabaal heeft willen oppoetsen door zogenaamd met een eigen Indilinx controler te komen en na een paar weken al moest toegeven dat het dus een Marvell contoler en geen Indilinx controler is die ze nu gebruiken. Dan weet je ook dat de OCZ directie ontkent dat medewerkers van OCZ in haar opdracht gehandeld hebben toen die massaal blogs bezochten met zeer positieve verhalen over de OCZ SSD's, nota bene vanaf OCZ computers, zoals bleek uit de IP adressen. Dan weet je ook dat winkels als Paradigit in Apeldoorn zeggen meer dan 60% Vertexen RMA te hebben gekregen. Dan weet je ook dat XtremeSystem een onderzoek doet naar Write Endurance en dat daar alle Vertexen al door de mand zijn gevallen. Trouwens, de Samsung 830 256GB doet het daar extreem goed, al 2,5PB geschreven met een gemiddelde snelheid van maar liefst 282MB/s.

Dan hoor jij dus bij die 40% die zogenaamd nog nooit een probleem hebben gehad.
    Dat zou kunnen.
    Maar absoluut geen reden om die krengen dan aan te raden met de boodschap dat jij nog nooit één enkel probleem gehad hebt met al jouw OCZ Vertexen.
    Nou ben je niet de enige die met precies die zelfde boodschap komt van ik ben zo enorm tevreden met mijn Vertexen.
    Maar je kunt nu de eerste zijn die gaat bewijzen met CristalDiskInfo en AS-SSD dat jouw SSD's zo geweldig goed zijn. Daar zou ik nou blij van worden en je gemeend heel hartelijk mee feliciteren, ook al doet dat niks aan het feit af dat je die krengen dus niet moet aanraden.

14. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Ik lees nergens dat Morkovka een Vertex-2 aanraadt.
    Hij vertelt lekker droog dat hij er geen probleem mee heeft en dat is zijn goed recht. :8)

Sterker, ik heb er hier nog steeds drie in gebruik en ook daar heb ik nooit een probleem mee gehad.
    Natuurlijk heb ik alle berichtgevingen ook gevolgd en ben ik de OCZ's uit voorzorg aan het vervangen.
    Daar baal ik best van en een Vertex komt er hier dan ook nooit meer in.

Het was wel een goed alibi om maar meteen voor nieuwe Plextor en Samsung 256GB versies of groter te gaan.

Als ik een dagelijkse image maak, is er nog mee te leven, maar daar heb ik dus echt geen trek in.
    Wie wel?? :lol:

15. zwarter

zwarter Senior Member

Sinds:
    2 jan 2011
    @YB. Natuurlijk heeft M het over de Vertex2. Niemand heeft het nog over de Vertex4, want die zal ongetwijfeld een heel stuk betrouwbaarder zijn en die is nog maar net op de markt, dus nog niet intensief getest en dus valt er nog helemaal niets te zeggen over betrouwbaarheid en prestatie op langere termijn en na intensief gebruik.
    Bovendien doet het niks aan het feit af dat met alle kennis die er nu is OCZ als producent niet betrouwbaar is.
    En zoals ik al schreef, je zou de eerste zijn, op alle blogs die ik nu al ruim een jaar volg, die bewijs levert dat een Vertex2 het lang zal uithouden en nog steeds, na intensief gebruikt te zijn, nog betrouwbaar is (laat staan wat er gebeurt als je dat ding intensief gaat benchmarken).
    Persoonlijk zou ik als het om de techniek gaat een Vertex4 durven kopen, maar als ik dan bedenk dat OCZ dat ding gemaakt heeft zie ik toch maar van de koop af.
    Je kunt nu een veel betere SSD kopen die een hoge betrouwbaarheid, koppelt aan een lange levensduur en een lage prijs per GB: Samsung en Crucial. Over snelheid is al genoeg gezegd: ze zijn alleen met benchmarken verschillend in snelheid, maar zelfs dat weer niet consistent. Merkbaar is het sowieso niet.

Moest ik echt een advies geven dan zou ik de Samsung kiezen, ondanks dat die een erg agressieve GarbageCollection doet. Ik baseer mij dan op een lage gerapporteerde RMA, een zeer hoge WriteEndurance, hetgeen gezien de GC een wonder genoemd mag worden, en het feit dat Samsung er een toolkit bij doet, een goede SMART rapportage heeft en een lage prijs heeft.

Oh, en @YB, als je wilt kun je jouw Vertexen gewoon RMA doen hoor. Ik heb dat ook gedaan met mijn Vertexen en kreeg er Crucials voor terug met dubbele opslag en geld toe. Dankzij het feit dat de Crucials 256GB nu goedkoper zijn dan de Vertexen2 120GB die ik toen kocht. Ik hoefde alleen maar te zeggen dat ze helemaal niks meer deden, wat in mijn geval ook de waarheid was.

Laatst bewerkt: 10 jul 2012
  16. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Als je nog een keer goed leest, dan zie je dat ik het niet over de Vertex-4 heb, maar juist over de 'rampzalige' Vertex-2.

Een van die Vertex-2 ssd's is nog uit de eerste lichting en je wilt niet geloven hoe die is mishandeld. :lol:
    Ik zag een tijdje terug hoeveel Tera die aan data had verstouwd, het getal heb ik nu niet paraat, maar het was eeerrggg veel.
    Iedere dag werd die tot de nok toe volgeschreven en weer geleegd, maar het ding bleef gewoon werken.
    Natuurlijk weet ik best dat het anders kan, maar die ssd doet het overigens nog steeds uitstekend, ook de SMART waardes zijn solid.
    Voor wat het waard is.
    [/QUOTE]

Ik weet het, ik heb hier al een tijdje een paar Crucials en Samsung's in gebruik, een supersnelle Plextor trouwens ook.
    Die laatste was overpriced, presteert echter super, maar met de lage prijzen van de Samsung 256GB niet meer verdedigbaar als slimme aankoop.

Ik zie mij dat eerlijk gezegd niet doen.
    Twee van de drie komen nog van Mycom en die sturen je meteen door naar OCZ.

17. zwarter

zwarter Senior Member

Sinds:
    2 jan 2011
    @YB. Dat is het "magische" van die Vertex2 dat er dus nog best veel zijn die ondanks flink gebruik toch nog steeds goed presteren. Een paar maanden geleden, voor de Vertex4 uitkwam, zou het me nog geïnteresseerd hebben om nou eens uit te vogelen waarom er Vertex2 SSD's zijn die zich niks aantrekken van alle malaise en het wel goed blijven doen.
    Een feit is dat OCZ een hele sloot updates heeft uitgebracht, maar nog nooit ergens heeft vermeld wat ze dan precies verbeterd hebben of welke bugs er verwijderd zijn. De klanten zijn tot op de dag van vandaag in het ongewisse wat er dan aan gemankeerd heeft.
    Intussen circuleren er alleen maar geruchten over errors in sleep mode, hibernate mode, GC, timers, ECC geheugen, gevoeligheid voor spanning variatie, bepaalde OS versies, merk moederbord, SATA controllers en noem maar op.
    Is dat wat OCZ wil? Alleen maar geruchten?

Heb jij trouwens dan alle updates probleemloos kunnen installeren op je Vertex2 SSD's?

18. chaosownya

chaosownya

Sinds:
    13 okt 2010
    De Crucial M4 128 GB versie is besteld!
    Ik hoop dat ik er veel plezier van ga hebben...

Bedankt allemaal voor de reacties!

19. Morkovka

Morkovka Senior Member

Sinds:
    6 nov 2010
    Wel Mr. zwarter

Ik heb twee Vertex 2 SSD van OCZ en die zijn al verschillende keren leeg gemaakt en ze werken nog als een zonnetje. Dat u OCZ haat is mijn probleem niet maar je moet niet verwachten dat ik slechte dingen zeg over iets waar ik geen enkel probleem mee heb. Ook heb ik geen problemen met de Corsair performance pro 128 of de Corsair Force GT 120 en ga me zeker een vertex 4 256 gaan halen . Mvg

20. Morkovka

Morkovka Senior Member

Sinds:
    6 nov 2010
    Proficiat met uw aankoop , u zal daar zeker veel plezier van hebben. :)