1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

SSD health status

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Nahoj Gnileh, 14 jul 2017.

1. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    Ik zie nu net dat mijn M4 aan het achteruit gaat want de levensduur is nu 93%. Kan iemand nagaan via Crystaldiskinfo waarom de SSD is achteruit gegaan, komt het door te veel schrijven of door de tijd dat de SSD in gebruik is?

Bijgevoegde bestanden:

• SSD.JPG
      SSD.JPG
      Bestandsgrootte:
      142,2 KB
      Views:
      6
  2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Is gewoon 'normale' slijtage van een ssd. Kan ook niks vinden in Chrystal disk-info waar je aandacht aan zou moeten besteden. Slijtage onstaat door schrijven, maar de enige manier om dat te voorkomen is je ssd niet gebruiken ;-)

hendrikje en Nahoj Gnileh vinden dit nuttig.
  3. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    Bedankt, de SSD is inmiddels ook al weer bijna 5 jaar oud, dus het zal wel door het schrijven komen. Jammer dat die dingen sneller afgaan dan de HDD die nog 100% zijn en zeker al 8 jaar oud.

4. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Grappig dat dit bij jou wel goed aangegeven wordt in CrystalDiskInfo maar bij mij niet, maar goed de S.M.A.R.T verschilt per fabrikant.

Dit heeft te maken met het aantal schrijfacties inderdaad, je ziet ook bij 'Percent Lifetime Used' een 7 staan, dit houdt dus 7% in en dus 93% levensduur over.

Tip: Ga in CrystalDiskInfo naar Functie -> Geavanceerde Functies -> Raw-waarden en stel in '10 [DEC]'.
    Dat is tenminste wat makkelijker de werkelijke huidige data af te lezen.

Het percentage van de levensduur gaat naar beneden op basis van de officiële vanuit de fabrikant opgegeven minimum aantal gegarandeerde veilige volledige herschrijvingen van de SSD zijn capaciteit. (P/E cycles)
    Dus als je bijvoorbeeld een 256GB SSD hebt, en je schrijft er 256GB naartoe, en verwijderd de data weer waardoor de TRIM ingeschakeld wordt, dan is dit 1 P/E cycle. (als ik het goed heb)

Ik gebruik zelf een MLC SSD van 256GB, als het goed is minimaal rated voor 3000 cycles, heb nog 95% levensduur over.
    In deze 5% heb ik 10304GB aan schrijfacties verwerkt, dit is als zodoende gecalculeerd:
    3000÷100=30 ×5% = 150 Wear Range Delta. (of Wear Leveling Count)

Dit zijn dan 150 cycles van de 3000.
    3000÷150=20, dus de SSD kan nog 20× meer cycles aan dan het huidige aantal.
    Echter heb ik hierover wel zo'n 43 maanden over gedaan.
    43×20=860 maanden wat neerkomt op 71,66~ jaar verwachte levensduur met het huidige gemiddelde verbruik over de huidige leeftijd.

Dit is overigens de uitleg bij Samsung over het S.M.A.R.T attribuut:
    Kan zijn dat ik het ergens mis heb in mijn berekeningen, dat mag ook gecorrigeerd worden uiteraard.
    Maar hoe dan ook ik zou me niet druk maken over de levensduur van je SSD, en wat de SSD-endurance testen ook hebben bewezen is dat SSD's vaak wel heel ver over hun fabrieksopgave kunnen gaan alvorens problemen te gaan vertonen, dit verschild wel per merk.

De kans is veel groter dat je SSD kapot gaat door andere dingen dan schrijfacties, en mogelijk nog steeds leeft terwijl de SATA-connector alweer uitgefaseerd is. :p

Nahoj Gnileh vindt dit nuttig.
  5. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Dan vraag ik me af wat je met deze SSD gedaan hebt dat hij in deze staat is na slechts 1871 bedrijfsuren.o_O

6. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    Ik vraag me af of dat wel klopt, ik heb er namelijk heel wat meer uren de PC aangehad vanaf 1013.

7. CriticalHit_NL

Sinds:
    22 nov 2013
    Het is wel apart, ik heb zelf toendertijd een HGST in de PC gehangen tegelijkertijd met de nieuwe SSD, beiden hebben 1363 inschakelingen, maar de bedrijfsuren verschillen:
    SSD: 15893 uur
    HGST: 16565 uur

Lijkt wel alsof de SSD zichzelf soms non-actief stelt als hij niets te doen heeft, hoewel Windows is ingesteld nooit schijven uit te schakelen, maar bij mij is het een bootschijf.

8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Misschien gaat tie soms slapie doen...?
    Of heb je het op "altijd aan" staan.

9. CriticalHit_NL

Sinds:
    22 nov 2013
    Energiebeheer staat op: Harde schijf uitzetten na -> nooit.
    Maar ja dat begrijp ik nog niet helemaal.

10. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Zelf kijk ik naar de waarde 'terabytes written'. Bij mijn Samsung evo500 500GB SSD mogen er 150 terabytes gedaan worden en na 1 jaar zit ik op krap 4 TB written. Daar vanuit gaande zou ik de rest van mijn leven met deze SSD kunnen doen. Als je echt al vele TB hebt geschreven dan zou die waarde normaal zijn. Het is nog steeds wijs om zo minimaal als mogelijk te schrijven naar je SSD. Als je fastboot ingeschakeld hebt staan dan schrijft deze bij elke shutdown een hoop data weg.
    Kijk daar eens even naar. Het kan nooit kwaad om dit commando door te voeren:

-powercfg -h off

Je schakelt hiermee fastboot en hibernation uit. Bespaard weer onnodige writes en qua snelheid zal het niet veel uitmaken.