1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

ssd 1TB

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Marcel De Kind, 20 mrt 2019.

1. Marcel De Kind

Marcel De Kind Member

Sinds:
    7 feb 2017
    kan ik die verdelen in twee partities ?
    De C voor windows 10 en van die partitie kan ik een image maken om desgevallend terug te plaatsen .

logisch niet ?

2. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Het is altijd verstandiger om een partitie op een andere datadrager te maken dan degene waarop het besturingssysteem is geinstalleerd.
    Het kan dus wel maar is niet echt verstandig, mocht de ssd niet meer werken dan kan er ook niet een backup worden teruggezet.

3. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Een SSD gaat het langer volhouden dan een HDD, echter is het inderdaad niet logisch om op 1 SSD meerdere partites te maken, ik zou dan zeggen, 500GB of groter SSD en 1+TB HDD

4. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Waarom zou je een losse partitie maken? Je kunt toch ook gewoon met een map werken waar je je bestanden op zet.

5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Omdat je de schijfletter weg kan halen en dus zo je data ook niet per ongeluk aanpast/verwijderd.

Ik doe dit ook hoor alleen dan voor drivers. Hoef ik die dingen niet elke keer opnieuw op te zoeken/te downloaden.

6. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Wat is het nut van partitie maken op een relatief dure ssd die je vervolgens niet weergeeft? Hier kun je toch beter goedkope storage voor gebruiken. Drivers wil ik altijd de nieuwste hebben als ik ga installeren en niet een driver van meer dan een paar maanden oud. Het opslaan hiervan begrijp ik in je voorbeeld ook niet helemaal.

Mijn gedachte is eigenlijk altijd gewoon je OS en je bestanden op dezelfde SSD zetten en vooraf nadenken hoe groot de SSD moet zijn zodat je later geen grotere hoeft te plaatsen en moeilijk hoeft te doen met partities. Overige bestanden op een NAS zetten en zorgen dat daar automatisch een backup op draait.

7. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Je moet het zien als ik heb een schone machine (net uit de doos) en wil drivers installeren. Omdat je NIC driver er niet is kan je hem ook niet zo 1 2 3 downloaden. Verder is een partitie die daarvoor ingezet word niet groter dan 2 GB.

Geloof me maar dat je hiermee te maken gaat krijgen. In mijn werk misschien meer dan menig mens. Maar dit is voor een thuis situatie mooi. In het bedrijfsleven maak je een image en klaar.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2019
  8. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Dat wat @jurrian120 doet, doe ik ook met de pc's in mijn beheer.

Standaard installatie, met de initiële drivers als de netwerkkaart (zowel LAN als WLAN). Ook alle updates erop. er dan Office erop en een image trekken.

Een image terugzetten gaat veel sneller dan de installatie weer opnieuw doen.

9. Thijscream

Thijscream Senior Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Het mooie aan werken in de IT is dat je systemen een standaard door windows 10 ondersteune NIC hebben, wat goedkope apparaten niet altijd hebben, dus de NIC drivers hoef je niet te installeren, de rest kun je automatisch binnen trekken.

Ik backup mijn systeem elke nacht, elke zaterdag nacht een full backup(of bij het opstarten als deze uit staat) en door de week incremental backups.

Nog steeds zie ik het nut niet van een losse partitie. Een image van een lege schijf is net zo groot als van een volle schijf de grootte van de partities maakt hier toch niks in uit?

10. JWL92

JWL92 Senior Member

Sinds:
    9 jun 2017

Ondanks dat ik je punt snap, is dit sinds windows 7 afaik niet meer nodig. tenzij je nog oudere en niet ondersteunde hardware gebruikt. Al moet ik daarin wel toegeven, dat ik lui genoeg ben om geforce expierence op mn windows sticky te plaatsen en meteen van start te kunnen, en daaruit meteen de laatste driver binnen te halen. (op die wijze laatst mn laptop ff clean geinstalled op n ssd ipv oud hddtje..)

11. Marcel De Kind

Marcel De Kind Member

Sinds:
    7 feb 2017
    nee ik wou alleen een c -partitie maken van 500 Gb met OS en een paar apps en daar een image van maken om desgevallend terug te zetten in geval er niets meer marcheert . Of is het beter een image te maken van de hele ssd (maar dat is een TB ).
    waar ga ik dat zetten , dan heb je al een HD nodig van 2 TB .

12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Met name de toetsenbord drivers zijn er zo een. Laptops en fn keys.
    In het geval zoals je beschrijft kan het maar is niet de beste methode. Het werkt meer kan ik er niet over zeggen. ICT'ers willen er soms nogal ver mee gaan. Maar voor huis tuin en keuken gebruik volstaat het totdat de schijf stuk gaat/geïnfecteerd raakt.

13. Marcel De Kind

Marcel De Kind Member

Sinds:
    7 feb 2017
    dat heeft mij al talloze malen geholpen , de hele schijf terug zetten . (met aomei backupper )Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is . Anders kun je elke maal windows terug installeren , veel meer werk !

14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Klopt helemaal. Zij hebben het erover dat ze op bijv een server een heel pakket hebben draaien die dit allemaal automatisch voor je regelt. Totaal overkill in een thuisomgeving. Al is het wel leuk om te bouwen. Ieder zijn ding.