Splinternieuw pc, samengesteld door alternate, start niet op.

Hallo, eerst en vooral, ik heb meer dan 10 jaar geen pc gehad en ben een leek, al ben ik wel zeer leergierig en leer snel bij.

Ik heb een pc gebouwd via alternate en ook door hen laten samengesteld. Normaliter is windows 10 ook erin al geinstalleerd en moest ik het enkel nog activeren via de activatie code.

Thuis heb ik alle kabels, naar mijn weten, correct aangesloten. (2x usb van keyboard en muis, 1x voedingkabel, hdmi van monitor, nog gn audio en ethernet erin).

Ik start pc op, alles lijkt te lukken maar het stopt bij het windows symbool. 3x aan en uit gedaan en telkens hetzelfde probleem, beeld blijft vastzitten bij windows logo.

Tijdens opstarten pc, voor het logo verschijnt, kan ik snel op DEL duwen en kom ik op bios terecht. Daar heb ik via een twitch viewer de tip gekregen om mn boot #1 te veranderen naar SAMSUNG EVO 970 (default was mn ethernet).

Vervolgens save and quit.

Gevolg: windows gaat naar repair activation sequence, laad vr 1 seconde en het loopt weer vast.

2000 euro uitgegeven aan spiksplinternieuw pc, keek er erg naar uit dus je kan mn dissapointment wel voorstellen.

Heb gegoogled over dit windows repair activation sequence, en blijkbaar is er vaak voorkomend "loop" issue (bij mij is er gn loop, het loopt gwn vast, ofwel bedoelen ze dit met een "loop").

Geloof dat het probleem bij windows configuratie ligt.

Morgen zal ik alvast Alternate bellen, maar toch wil ik vnv zelf eens eraan prutsen en kijken of ik het zelf kan oplossen ?

Any tips?

Flipking94

Senior Member
User systemen
Heey Crazy,

Allereerst zou ik, hoe groot de verleiding ook is, er zelf niet teveel aan prutsen. De kans dat je (als leek) iets fout doet is groter dan dat je er iets goeds mee doet. Om je goed advies te kunnen geven, heb je een lijstje met specificaties van je nieuwe systeem?

Als ik het dus goed begrijp, start de pc wel op (zie je lampjes en fans draaien?), maar geraakt vast bij het windows logo (laden?). Een loop is dat inderdaad niet, dat is wanneer de pc opstart tot een bepaald punt, en dan opnieuw opstart en dit blijft herhalen.

De bios werkt volledig, daar kan je zonder problemen volledig in?

Zie bijlage vr mn specs.

Pc start wel op, lichtjes branden, fan draait, tis wel muisstil.

Ik kan bios er wel in, zolang ik maar snel genoeg op DEL druk als de pc erom vraagt.

Hier zit ik wat rond te loeren in het bios, zonder iets te hebben verandert buiten mn muisspeed naar 1,5 gezet.

http://www.twitch.tv/crazyakmed/v/468109355?sr=a&t=9s

Zie vanaf minuut 4 min 52 wat het probleem inhoudt.

Bijlagen

Flipking94

Senior Member
User systemen
Kunnen heel wat dingen zijn. De producten heb je blijkbaar via alternate besteld, online of in een lokale store? Lokaal kunnen ze gemakkelijk troubleshooten, online zal het wel even duren vooraleer je dan je systeem terug zou krijgen.

Wat ik persoonlijk zou doen is troubleshooten buiten de kast, met zo min mogelijk onderdelen. Heb je ooit al eens een pc in elkaar gestoken? Heb je nog oude onderdelen van een vorige pc?

Troubleshooten buiten de kast doe je door enkel maar het moederbord op een houten of kartonnen doos te plaatsen. Daar laat je de processor met koeler in steken, en verbindt enkel de voedingskabels voor het moederbord. Je begint met één bankje geheugen in een willekeurig slot. Je verbindt 1 enkele schijf waar windows op staat en probeert zo te starten. Als hetzelfde probleem voorkomt, begin je met het geheugenbankje in andere sloten te steken, 1 voor 1 met telkens te kijken naar het resultaat. Een andere harde schijf proberen kan ook helpen. Videokaart nog niet aansluiten, die kan later alsnog aangesloten worden. Ik zou zeggen, begin daar eerst mee om te kijken waar het probleem zit. Als je nog reservekoelpasta hebt, zou ik ook eens de koeler van de processor hermonteren, om te kijken of de spreiding van de koelpasta wel goed is/goed is aangebracht.

Vind het overigens wel vreemd dat alternate dit allemaal niet getest heeft. Normaal zou je toch verwachten dat ze testen of het systeem werkt als je assemblagekosten erbij moet betalen. :rolleyes:

Moesten hier wat chinese termen in zitten of termen die je niet begrijpt, vraag gerust, dan proberen we het eenvoudiger uit te leggen :)

Edit; windows herinstalleren kan helpen, maar dat zou ik pas doen als je ziet dat met een andere harde schijf, waar ook windows op staat, je geen problemen krijgt. Voila, denk dat je nu wel wat huiswerk hebt ;)

Laatst bewerkt:

Etxalar

Senior Member
User systemen
Kunnen heel wat dingen zijn. De producten heb je blijkbaar via alternate besteld, online of in een lokale store? Lokaal kunnen ze gemakkelijk troubleshooten, online zal het wel even duren vooraleer je dan je systeem terug zou krijgen.

Wat ik persoonlijk zou doen is troubleshooten buiten de kast, met zo min mogelijk onderdelen. Heb je ooit al eens een pc in elkaar gestoken? Heb je nog oude onderdelen van een vorige pc?

Troubleshooten buiten de kast doe je door enkel maar het moederbord op een houten of kartonnen doos te plaatsen. Daar laat je de processor met koeler in steken, en verbindt enkel de voedingskabels voor het moederbord. Je begint met één bankje geheugen in een willekeurig slot. Je verbindt 1 enkele schijf waar windows op staat en probeert zo te starten. Als hetzelfde probleem voorkomt, begin je met het geheugenbankje in andere sloten te steken, 1 voor 1 met telkens te kijken naar het resultaat. Een andere harde schijf proberen kan ook helpen. Videokaart nog niet aansluiten, die kan later alsnog aangesloten worden. Ik zou zeggen, begin daar eerst mee om te kijken waar het probleem zit. Als je nog reservekoelpasta hebt, zou ik ook eens de koeler van de processor hermonteren, om te kijken of de spreiding van de koelpasta wel goed is/goed is aangebracht.

Vind het overigens wel vreemd dat alternate dit allemaal niet getest heeft. Normaal zou je toch verwachten dat ze testen of het systeem werkt als je assemblagekosten erbij moet betalen. :rolleyes:

Moesten hier wat chinese termen in zitten of termen die je niet begrijpt, vraag gerust, dan proberen we het eenvoudiger uit te leggen :)

Edit; windows herinstalleren kan helpen, maar dat zou ik pas doen als je ziet dat met een andere harde schijf, waar ook windows op staat, je geen problemen krijgt. Voila, denk dat je nu wel wat huiswerk hebt ;)
TS heeft een systeem bij Alternate gekocht inclusief assemblage service met bijbehorende garantie. Dat is gedaan omdat TS geen zin heeft om zelf te bouwen, geen tijd heeft om zelf te bouwen, zichzelf niet vertrouwd als er zelf wordt gebouwd of te weinig verstand heeft van de materie om het zelf te doen. Kortom, TS heeft het niet voor niets laten doen. Het advies om het systeem dan maar uit elkaar te halen en zo minimaal mogelijk te testen buiten de behuizing vind ik een vreemde. Als een door de winkel geassembleerd systeem niet juist werkt ga je ermee terug naar diegene die de zooi in elkaar gezet heeft. Je hebt niet voor niets garantie, daar is immers voor betaald.

Flipking94

Senior Member
User systemen
@Etxalar daarom dat ik dus ook zei wat ik persoonlijk zou doen. Advies is gegeven omdat ts duidelijk maakte er zelf wel aan te willen sleutelen vooraleer de webshop te contacteren. Als het moet worden opgestuurd, kan dat misschien weken in beslag nemen en misschien zit hij daar op dit moment niet op te wachten. Maar ik geef je gelijk betreffende de garantie, als je ervoor hebt betaalt, kan je er best ook gebruik van maken.

Ik heb alternate gebeld en stelden me enerzijds voor om de kast open te maken en kijken of er geen onderdeel tijdens de transport los is geraakt oid.
Er loopt hier een kleine rond thuis, dus kan er niet 100% mn aandacht op geven, anders zou ik wel een kijkje wagen. Anderzijds kan ik zelf gewoon naar de alternate shop opnieuw gaan en fixen ze het daar terplekke.

Ik dacht dat ik met een paar computerprompts het kon oplossen maar als het uit elkaar moet, dan laat ik het wel zo. Toch bedankt voor de adviezen en hulp!

Erg jammer van Alternate wel, hoewel ik dik tevreden was over de klantenservice. Supervriendelijk personeel.

Als ik de oorzaak achterhaal, zal ik het hier ook updaten.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Anderzijds kan ik zelf gewoon naar de alternate shop opnieuw gaan en fixen ze het daar terplekke.
Had je reeds moeten doen. Systeem is besteld bij en samengesteld door Alternate. Je zegt dat je systeem nog maar net is aangekomen en reeds defect is. Waarom wordt er maar steeds ervan uitgegaan dat zelf er aan prutsen beter is dan te claimen waar je recht op hebt, nl. de garantie.

Had je reeds moeten doen. Systeem is besteld bij en samengesteld door Alternate. Je zegt dat je systeem nog maar net is aangekomen en reeds defect is. Waarom wordt er maar steeds ervan uitgegaan dat zelf er aan prutsen beter is dan te claimen waar je recht op hebt, nl. de garantie.
Had de pc vrijdagavond, dan zijn ze gesloten.
Vandaag, zaterdag, was ik met de kleine ganse dag.
Zondag zijn ze gesloten.

Dus maandag.

En ik hoopte dat de oplossing misschien veel simpeler was dan gevreesd, vb control alt delete en 2 petsen op de monitor. Helaas.

Mood = vriespunt.

Heb pc binnengebracht, zei dat bij het opstarten ik niet verder geraak dan het windows logo.

Hij vroeg me of ik een blauwe scherm zag of ik ook bestanden in mn pc heb. Geen blauw scherm en pc is splinyernieuw, dus nada. Hij vermoedde dat het dan maar een corrupte windows. Hij formatteerde de pc en zette er een nieuwe windows op. Ik volgde het niet op en ging wat rondkijken in de winkel. Na een uur kwam ie naar me en zei dat het werkte, vroeg me om mn gebruikersnaam en zei dat ik het wachtwoord thuis kon instellen. Ik zag dus wel een blauw scherm met gebruikersnaam en wachtwoord in de winkel.

Dan rijd ik dus naar huis. Van antwerpen tot naar gent, 1uur rijden aan 120km per uur.

Ik kom thuis aan, ga werken tot middernacht. Ik popel al om snel nog mn pc op te starten. En wat blijkt: het geraakt niet eens voorbij het auros scherm!!!!!

Als het aan de transport ligt, dan mogen ze het fixen en zelf verzenden naar mij want ik heb er nu toch genoeg van. 2x140km gereden en morgen nog eens 70 erbij. En maakt ook niet uit dat ze het daar fixen, want onderweg ist weer kapot.

Stress level 9000

nutty

Senior Member
User systemen
Heel vervelend,en gepruts van Alternate,maar waarom heb je er niet op gestaan de pc meerdere keren helemaal te hebben zien op starten naar windows ?
Ik vind het echt een blunder van de medewerker windows niet meerdere keren te hebben zien opstarten,wazige actie van Alternate.
En sta er op dat ze je compenseren,dit hoort allemaal niet te gebeuren bij een nieuwe pc,desnoods ontbindt je de koopovereenkomst omdat de winkelier niet aan zn verplichting voldoet!
Bij alles en iedereen kunnen fouten worden gemaakt,en dit kan nu eenmaal incidenteel door een klooiende medewerker gebeuren,maar na jouw bezoek aan hun had het echt klaar moeten zijn,maar dat is het niet door herhaald falen van hun kant.
En schrijf in een review op hun site met de feiten,en liefst meerdere sites wat je is overkomen,dat voelen ze pas echt,en balen ze van,dat kost ze geld en vinden ze helemaal niet leuk.
Doe ik altijd als ik wordt genaaid,en dan wordt ik gebeld,of gemaild of ik de review alstublieft wil verwijderen (gaat niet altijd),en piepen ze ineens heel anders.

Laatst bewerkt:
De medewerken ging een paar tests uitvoeren (vb controle van geheugen) en dat was een zwart scherm met allerlei snelle informatie die over de scherm loopt, daar kan je niet een uur naar tureluren.

Ik heb gisteren de zijpanel opengedaan met de duimshrews. Bij het opstarten van de pc zag ik 4 rode lichtjes branden rechtsonderaan de moederbord. Heb de manual erbij gepakt en er stond: als de lichtjes branden, is het niet ok!

Cpu
Dram
Vga
En boot

Op elle puntje flasht het rood vr 1 second en gaat het weer uit.

Ik ga er straks weer naar toe, deze keer dus
1) meerdere keren windows zien opstarten.
2) pc vervoeren op passagierstoel ipv in koffer.

Ik ben nu niet de type die snel kabaal maakt, dat ligt niet in mn aard, for better or for worse.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Heel vervelend,en gepruts van Alternate,maar waarom heb je er niet op gestaan de pc meerdere keren helemaal te hebben zien op starten naar windows ?
Ik vind het echt een blunder van de medewerker windows niet meerdere keren te hebben zien opstarten,wazige actie van Alternate.
En sta er op dat ze je compenseren,dit hoort allemaal niet te gebeuren bij een nieuwe pc,desnoods ontbindt je de koopovereenkomst omdat de winkelier niet aan zn verplichting voldoet!
Bij alles en iedereen kunnen fouten worden gemaakt,en dit kan nu eenmaal incidenteel door een klooiende medewerker gebeuren,maar na jouw bezoek aan hun had het echt klaar moeten zijn,maar dat is het niet door herhaald falen van hun kant.
En schrijf in een review op hun site met de feiten,en liefst meerdere sites wat je is overkomen,dat voelen ze pas echt,en balen ze van,dat kost ze geld en vinden ze helemaal niet leuk.
Doe ik altijd als ik wordt genaaid,en dan wordt ik gebeld,of gemaild of ik de review alstublieft wil verwijderen (gaat niet altijd),en piepen ze ineens heel anders.
Ahum, je kan Alternate België weinig van gepruts beschuldigen. Technische mankementen zijn, zekers in een build, zijn zelden aan 1 fout te wijten of zelden aan de fout waaraan men denkt te wijten. Dus zij, zelfs al is dit een gloednieuw systeem, zullen zij deze moeten binnen nemen om deze volledig en grondig te testen. Het kan zijn dat de TS net te kampen heeft met een intermitterend probleem en dat het bij de technieker van Alternate dit net niet opduikt. Klein voorbeeldje: Heb zelf vorige week Zaterdag bij hun technische dienst langs geweest met een NVMe drive die me "BSOD's, Winloader.exe missing en droge crashes" gaf. Lag aan het moederbord, nee, want dat heb ik zelf uitgesloten met een M.2 SSD die reeds een week als test feilloos werkt alvorens ik de NVMe drive heb binnen gedaan. Dus technieker formarteert en test de NVMe en constateert geen fouten. Hij installeert Windows 10 zonder problemen. En vanaf dat hij de drivers installeert en Windows 10 update, krijgt hij zelfs BSOD's. Ik heb geluk gehad dat het niet altijd voorkomend probleem zich voordeed tijdens zijn testen aan de balie. Nooit zomaar de technieker van Alternate met de vinger wijzen van geklooi of wazige acties. Het is niet dat deze niets wetende klojo's zijn die met hun tegenzin daar werken. Ze worden serieus getest tijdens hun sollicitatie op hun technisch kunnen en achtergrond. Ik snap niet waar die fabeltjes komen over "slechte" service bij Alternate België. Het kan zijn dat hun Nederlandse en Duitse collega's er met de klak naar gooien, maar dat is verre van de jarenlange ervaring die ik heb met de Belgische afdeling.

PS:

- Een uur van Antwerpen naar Gent aan 120 per uur. Misschien je route eens herbekijken. A12 -> Puurs -> N16 richting Sint-Nikaas -> E17 richting Gent. 15 minuten winst op zijn minst.
- Nooit je PC in de kofferbak vervoeren. Altijd op de achterbank of passagierszetel en dan nog strak vastgemaakt, als het kan nog met schokabsorberend materiaal er rond.
- Als Alternate België voorstelt om je nieuw systeem binnen te nemen voor verder onderzoek, niet tegenpruttelen en laten doen. Het is een vreemde fout of situatie dat zich voor doet met je systeem, geef hen ook de tijd om dit te vinden en met een langdurige oplossing te komen.

nutty

Senior Member
User systemen
Als het even kan mijdt ik België in het geheel. Vreselijke snelwegen.
Inderdaad,maar grote delen van Frankrijk zijn ook een ramp heb ik wekenlang ervaren,vooral door het geheel ontbreken van snelwegen!
En de autowegen die je daardoor moet gebruiken,daar wordt je zeker niet vrolijk van,dan zijn veel autowegen in Wallonie nog beter.
Schokbrekers en vering hebben er van langs gekregen,was een verademing toen ik weer in Nederland reed,wat een genot (afgezien van de file) het rijden hier.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
@Etxalar @nutty @Gronaldo WTF heeft dat te maken met het probleem van de TS. Hij is Belg, klaarblijkelijk, woonachtig in Gent, Alternate België heeft zaak & toonzaal in Aartselaar tegen Antwerpen. De staat van ons wegdek mag misschien niet zo denderend zijn, maar de service van Alternate België lijkt wel 100 x beter dan die van hun Nederlandse collega's. Ik gaf de TS enkel een route op waardoor hij een omweg naar Antwerpen vermijdt. Enkel, indien de TS deze route wenst te nemen richting Alternate/Aartselaar, moet hij éénmaal dat hij Boom voorbij is (de fameuze tunnel) moet hij zich van de hoofdrijbaan uitvoegen naar de zij rijvakken/zij baan welke de Antwerpsesteenweg/Boomsesteenweg heet. Ik woon naast de N16, heb jaren in de omgeving van Aartselaar gewoond en ben vertrouwd met het traject dat de TS vermoedelijk genomen heeft. Het was enkel een advies om de TS zijn reistijd korter te maken, niet om belachelijke reacties over de staat van ons wegdek uit te lokken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan