Speakers/subwoofer op de TV aansluiten. Hoe beste optie?

Hallo beste HW infoers,

Ik ben verhuisd, en mijn audio situatie is nu iets anders dan voorheen.
Ik had altijd mijn speakers en sub dmv een Sound blaster X7 externe DAC aangesloten op mijn PC (met USB). Echter gebruik ik in mijn nieuwe huis alleen nog maar mijn HD650 headphone, en wil ik eigenlijk mijn speakers en sub op de televisie aansluiten. Hoe maakt mij niet zoveel uit, alleen het liefst zou ik het volume op afstand kunnen regelen.

Ik heb het volgende:
Audioengine A5 (niet de A5+!!) speakers
Audioengine S8 subwoofer
Samsung UE65KU6000 TV

Een Ziggo Mediabox

Opties zijn (denk ik?) :
Direct op de TV?
Op de Ziggo Box?
Een losse receiver?

Wat zouden jullie doen? Ik heb de uitgangen van alle apparaten bijgevoegd.
De specs van de TV:
https://nl.hardware.info/product/365613/samsung-ue65ku6000/specificaties

Bijlagen

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Stereo-tulp van je tv naar de s8, mono-tulp van de s8 naar je speakers?
Je tv moet wel een regelbare output hebben, dat moet je even testen.

Ik ken die Ziggo-box niet; als die regelbare outputs heeft kun je misschien beter die pakken en het volume van de tv op 0 zetten.
Ik zou streven naar tv-volume op 0, als je externe speakers hebt.

Laatst bewerkt:
Geluid via de ziggo box laten lopen is de beste optie.
dan kun je hem tevens met de AB bedienen.

Zelfde geld voor de tv, je kunt hem direct op je tv aansluiten (net zoals hierboven) maar je geluidskwaliteit zal minder zijn (afhankelijk van de tv) (ziggo box stuurt geluid naar tv, tv set geluid om en gooit het naar je boksen).

Ik zal het geluid gewoon uit de ziggo box laten lopen.

Hebben de A5 speakers niet ook zo'n kleine afstandsbediening dan? Mijn a5+ speakers hebben dat wel. Tevens hebben die van mij ook gewoon een audio doorlus functie voor de subwoofer.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Het is er even van afhankelijk of je ook een externe mediaplayer gebruikt via de tv om films te kunnen kijken want in dat geval kan je beter de audio output van je tv gebruiken wil je ook geluid via de speakers en subwoofer krijgen. Sluit je namelijk de speakers alleen op de Mediabox aan dan heb je alleen geluid vanaf de Mediabox, m.a.w. als je gewoon tv zit te kijken.

Uitgaande van de aansluitingen zoals op de foto's te zien is zal je een stereo minijack naar 2 x tulp nodig hebben en je dan die tulpstekkertjes op de audio out van je tv of mediabox kan aansluiten. De mini-jack gaat dan in de speaker waarin ook de versterking zit ( rechter speaker op de foto ) en vervolgens kan je het beste de sub out gebruiken en die aansluiten op de LFE ingang op de sub.

Daarom kan hij volgens mij beter de woofer als ingang gebruiken en de satelietjes laten aansturen door de woofer.
Op de sub zitten alleen ingangen en geen uitgangen naar de speakertjes, plus dat de speakertjes een eigen versterker hebben.

Dank jullie allemaal voor het meedenken! :)

Wat aanvulling op jullie vragen:
Ik gebruik inderdaad ook een HTPC. Die heb ik gewoon via HDMI aangesloten.

Ik kwam erachter dat de TV geen headphone of 3,5mm jack heeft trouwens.. De enige aansluitingen mbt geluid zijn:
HDMI
Component
Composite
SPDIF

Nu zat ik te denken om eventueel een simpel DACje er tussen te zetten en aan te sluiten met SPDIF. Een receiver of versterker lijkt me een beetje overkill? Er is geen versterking nodig omdat die A5 actief is. Zijn er DAC's eigenlijk die met behulp van een remote bediend kunnen worden? Vrijwel alle DAC's die ik kan vinden hebben alleen volume knob en geen afstandsbediening.

@DatAccountz Mijn A5 heeft geen afstandsbediening. Er zijn nog wel een paar kleine verschillen mbt de A5+ volgens mij mbt tot i/o, en de A5+ heeft ook zon heatshield. Nu had het wel mijn probleem een heel eind opgelost als ik een remote zou hebben bij mijn A5 :)

Voor de geïnteresseerden:

Ik heb uiteindelijk maar het hele zooitje op een 2e hands AudioEngine D1 DAC aangesloten. ( en de DACvia SPDIF op de TV) Ik zag even geen andere oplossing. Het enige onverwachte voordeel is dat het DACje best stijlvol staat bij de TV. Gelukkig maar, want ik had geen zin in een bakbeest van een receiver voor actieve speakers en een actieve sub..

Het grote nadeel is dat ik een beetje stiekem had gehoopt dat ik het SPDIF volume via de afstandsbediening van de TV kon regelen, alleen dit werkt dus mooi niet. Dit heeft als resultaat dat ik het volume dus alleen via de volumeknob op de DAC kan regelen. Niet echt handig aangezien ik daarvoor elke keer de bank afmoet..

Ik kan alleen het volume regelen op mijn HTPC met Windows. (Dit doe ik via mijn HTPC toetsenbordje) Ik gebruik nu ook maar uit nood de Ziggo Go App op mijn HTPC zodat ik het volume kan regelen op afstand.

Ideaal is dus anders. De Audioengine D1 heeft trouwens ook geen fijne relatie met USB en Windows 10 drivers. wat een ellende om het aan de gang te krijgen.. Het is zogenaamd plug en play, en er zijn dus uberhaubt geen drivers voor. Erg fijn, want vrijwel elke USB poort is ''onbekend USB apparaat'' en ik kreeg het echt niet werkend. Uiteindelijk na een hoop gedoe op 1 USB poort werkend gekregen, ondanks dat ik nog steeds de melding krijg van: ''onbekend USB apparaat'' , en elke reboot van mijn HTPC moet ik de D1 DAC opnieuw erin en eruit prikken. Niet echt een ideale situatie dus.. maargoed, ik zal er maar mee leren leven.

Vooralsnog de situatie soort van opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

seb83

Senior Member
User systemen
Deze televisie kan bij gebruik van losse speakers het audio signaal niet versterken. Je zult dus toch echt een receiver moeten aanschaffen. Dan is overigens wel meteen alles opgelost: htpc -> tv via HDMI, Ziggo box -> tv via HDMI, tv -> receiver via SPDIF (die kabel heb je nu toch liggen). En vervolgens sluit je de speakers via de line out van je receiver aan, en de sub via de line out van je speakers.

Bijvoorbeeld zoiets, €50 op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/audio-...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr.

FeaR

Moderator
User systemen
De theorie klopt, maar met die receiver ga je dat niet bereiken. De HDMI-ingangen zijn een repeater wat wil zeggen dat ze niet de audio van het HDMI-signaal halen en direct naar de speakers sturen. Je zal per apparaat dus nog een extra audio kabel moeten leggen. Tevens heeft de genoemde Sony alleen een Pre-Out voor de subwoofer en geen andere audio uitgangen waar je actieve speakers op aan kan sluiten.

seb83

Senior Member
User systemen
De theorie klopt, maar met die receiver ga je dat niet bereiken. De HDMI-ingangen zijn een repeater wat wil zeggen dat ze niet de audio van het HDMI-signaal halen en direct naar de speakers sturen. Je zal per apparaat dus nog een extra audio kabel moeten leggen. Tevens heeft de genoemde Sony alleen een Pre-Out voor de subwoofer en geen andere audio uitgangen waar je actieve speakers op aan kan sluiten.
Ik heb echt iets compleet anders geschreven :)

1. Ziggo/htpc gaan via hdmi naar de tv
2. Tv gaat via spdif naar receiver
3. receiver gaat via line out naar speakers
4. Speakers gaat via line out naar sub

Stap 3 en 4 conform Audioengine manuals

FeaR

Moderator
User systemen
De S/PDIF Out van de TV gebruiken is het laatste wat je moet willen. De kans is te groot dat je slechts 2.0 stereo doorstuurt of dat je slechts Dolby Digital 5.1 hebt en geen DTS 5.1. Nu zal dat punt in deze situatie nog te overzien zijn aangezien de Ziggo Box geen DTS doet, maar het beperkt je wel in de toekomst. Dus stap 1 en 2 kan je doen, toegegeven. Echter stap 3 gaat je niet lukken omdat de genoemde receiver geen Line Out heeft, alleen een Subwoofer Pre-Out. De "Audio Out" onder "Video 1" laat namelijk alleen analoge signalen door die via de gekoppelde Audio In binnen komen. Waarbij die Audio Out ook geen regelbaar volume heeft en je dus nog telkens op moet staan om het volume te regelen. Alleen met een Pre-Out kan je het volume regelen via de receiver.

Hallo beste HW infoers,

Ik ben verhuisd, en mijn audio situatie is nu iets anders dan voorheen.
Ik had altijd mijn speakers en sub dmv een Sound blaster X7 externe DAC aangesloten op mijn PC (met USB). Echter gebruik ik in mijn nieuwe huis alleen nog maar mijn HD650 headphone, en wil ik eigenlijk mijn speakers en sub op de televisie aansluiten. Hoe maakt mij niet zoveel uit, alleen het liefst zou ik het volume op afstand kunnen regelen.

Ik heb het volgende:
Audioengine A5 (niet de A5+!!) speakers
Audioengine S8 subwoofer
Samsung UE65KU6000 TV

Een Ziggo Mediabox

Opties zijn (denk ik?) :
Direct op de TV?
Op de Ziggo Box?
Een losse receiver?

De specs van de TV:
https://nl.hardware.info/product/365613/samsung-ue65ku6000/specificaties
gewoon de pansonic gzw2004 kopen zit een menu in hoofdtelefoon /sub woofer aansluiting op /maar de tv is niet goedkoop

Bovenaan