1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Speakers 4 of 8 ohm

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door Backa, 8 mei 2001.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. Backa

Backa Senior Member

Sinds:
    18 feb 2001
    Wat is beter

Speakers van 8 ohm of van 4 ohm ?

of wat is het verschil ?

wat merk je er van ?

Versterker kan het beide aan!

2. kmd

kmd Senior Member

Sinds:
    7 mei 2000
    De meeste hifi speakers vandaag de dag hebben een tollerantie van 4-16 ohm. Uiteraard zijn ze er ook van alleen 4 of 8. Als de versterker het allebei aankan, dan maakt het niet uit welke je neemt.
    In de handleiding van de versterker staat hoeveel vermogen de versterker levert bij 4 ohm. Als dit 100W RMS is, dan levert de versterker 50W bij 8 ohm. Uiteraard varieert dit voortdurend, omdat impedantie wisselend is.

Het geluid klint er uiteraard hetzelfde om, de impedantie van de uitgang slaat puur op technische redenen.

3. kmd

kmd Senior Member

Sinds:
    7 mei 2000
  4. Backa

Backa Senior Member

Sinds:
    18 feb 2001
    Als ik het goed begrijp dan word het vermogen minder bij 8 ohm, dus beter te kiezen voor 4 ohm of zit ik er nu ver naast ?

Laat ik het anders vertellen!
    K'heb een versterker van 4x45 W waarschijnlijk bij 4 ohm !

En een speaker paar van Max input power 140 W
    En Rated Power 35 W
    Impendance 4 ohm

K'heb ook een speaker paar van 100 W
    Impendance 8 ohm

Wat past het beste bij deze versterker, ik wil geen vermogen verliezen !

Alvast bedankt voor je antwoord.

5. Robert van Weersch

Robert van Weersch Senior Member

Sinds:
    16 feb 2000
    Dat valt reuze mee: je moet niet denken dat opeens je speakers half zo sterk klinken...veel mensen staren zich, geheel onterecht, blind op vermogen. Vermogen zegt echter niks over de geluidskwaliteit, frequentiebereik, S/N ratio etc.
    Indien de versterker het aankan, zou ik dus niet letten op de impedantie, maar meer op de kwaliteit van de speakers. Liever goede 8 Ohm speakers dan slechte 4 Ohm speakers.

6. Zeezuiper

Zeezuiper Senior Member

Sinds:
    15 mrt 2001
    p = u * i (vermogen = spanning maal stroom)

r = u / i (weerstand = spanning gedeeld door stroom)

als je deze formules samenvoegt en de i wegwerkt krijg je:

p = u^2 / r (vermogen = spanning in het kwadraat gedeeld door de weerstand)

de fabrikanten doen doen het volgende bij het bepalen van de specificaties van hun versterkers. ze gaan uit van een bepaalde luidspreker impedantie (=4 of 8 ohm, die 4 of 8 ohm is de weerstand van de luidspreker en filter in rusttoestand) en van een bepaalde uitgangsspanning, bijvoorbeeld 30V.

situatie 1: u = 30V; r = 4 ohm; p = (30 * 30) / 4 = 225W

situatie 2: u = 30V; r = 8 ohm; p = (30 * 30) / 8 = 112,5W

Het leuke van dit geintje is dat het lijkt of een luidspreker van 4 ohm een hoger vermogen heeft, maar dit is niet zo want we (en de fabrikanten) hebben de i (stroom) buiten beschouwing gehouden. De luidspreker van 4 ohm gebruikt namelijk twee keer zoveel stroom dan die van 8 ohm (logisch want minder weerstand is meer stroom).

Ik hoop dat bovenstaand verhaal te volgen is. Zo niet dan hier de conclusie. Op papier (volgens de specs) hebben luidsprekers met minder impedantie een hoger vermogen maar dit komt doordat de factor stroom buiten beschouwing wordt gelaten. Gezien het feit dat de stroom gelimiteerd is aan de (kwaliteit van de) versterker hoeven luidsprekers met een lagere impedantie niet meer vermogen te produceren. De efficientie van de luidspreker is een beter gegeven maar dit wordt minder vaak in de specs aangegeven (zeker niet bij de "gewone" merken) en is tevens lastiger te achterhalen.

7. Stefan

Stefan Senior Member

Sinds:
    25 nov 1999
    Technische aspecten daargelaten, is het verhaal eenvoudig.

Een speaker met een nominale tolerantie van 4 Ohm (let wel deze kan fluctueren) is moeilijker aan te sturen door een versterker, dan een speaker van 8 Ohm. Waar een versterker bijvoorbeeld 2 x 50 watt levert aan 8 Ohm, is het zeker niet zo dat je kunt stellen dat deze versterker 2 x 100 Watt levert aan 4 Ohm. Alleen goede versterkers zijn in staat het vermogen aan te passen aan de weerstand van de speaker. Als je een huis-tuin-en-keuken versterker hebt (zoals een eenvoudige Technics, Sony, Philips e.d.) ga dan voor de 8 Ohm speakers. Specificaties van fabrikanten moet je ook altijd met een flinke korrel zout nemen.

8. kmd

kmd Senior Member

Sinds:
    7 mei 2000
    Waar het gewoon omgaat is, dat de impedantie van de speaker geen zak uit maakt. Je moet gewoon een speaker kopen van een goed merk, die er goed uitziet, en waarvan je vindt dat die goed klinkt. klaar.

9. Backa

Backa Senior Member

Sinds:
    18 feb 2001
    Allemaal bedankt.

Ik weet dankzij jullie welke ik ga gebruiken !!!!

Het zullen de speakers van 100 W worden is een 3 weg systeem 80 cm hoog klinkt goed !

10. Jompie

Jompie Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Even een hele oude koe, maar toch....
    Mijn NAD 2400 eindversterker is gepoft, de trafo is stuk. Kan slijtage zijn maar kan ook verkeerd geschakeld zijn. Wie weet hoe het zit? Ik heb 4 boxen van 4 ohm per box. De eindversterker heeft 2 kanalen stereo, dus 2 boxen per kanaal (2x links en 2x rechts). Achterop de versterker zit een knopje impedantie 4 of 8 ohm. Deze stond op 4 met op beide kanalen 2 boxen. Had ik deze op 8 moeten zetten als ik had willen voorkomen dat het ding geklapt was? Zou mooi zijn als iemand daar opheldering in kon geven, gezien het feit ik er een vrij prijzige nieuw trafo in laat zetten en niet zo'n zin heb om op korte termijn mogelijk dezelfde fout opnieuw te maken als het een fout is. Dank.

11. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Je kaapt nu een hoogbejaard topic uit 2001, lijkt mij niet echt handig voor je.

Het is dat je versterker op 4 én 8 Ohm instelbaar is, dat zie je niet (meer) zo vaak.
    In jouw geval zal dan de 4 Ohms aansluiting de meest veilige optie zijn.

Als je de trafo hebt opgeblazen dan kan dat komen door te luid afspelen (op een feestje??), of een los speakercontact.
    Het kan ook komen door langdurig afspelen op erg laagohmige speakers, maar eerlijk gezegd is dat eerder zeldzaam.
    Extreem laagohmige speakers zijn veelal esotherisch en begrotelijk, om daar iets zinnigs over te zeggen zou je merk en type moeten noemen. ;)

12. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    En hoe had je de twee speakers per kanaal aangesloten? In serie of parallel? In het laatste geval ga je namelijk naar 2 Ohm impedantie en dat is erg zwaar voor het grootste deel van de versterkers. Zeker als je nagaat dat nominaal 4 Ohm kan betekenen dat de speaker tot ver daar onder dippen. En die eigenschap neem je gewoon mee als je parallel schakelt.

13. Jompie

Jompie Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Dank voor je antwoord, de achterkant van de versterker ziet er zo uit:
    http://www.audioetc.tv/httpdocs/images/detailed/0/nad2400back.jpg
    En ik heb dus 4 3 weg speakers van elk 40 ohm en 40 watt. 2 speakers op kanaal A en 2 speakers op kanaal B. Dat ging heel lang goed tot een tijdje terug hij ineens spontaan stilviel en een zeer warme trafo had. Ik had nooit goed naar de achterkant gekeken maar toen ik dat wel deed toen viel het me op dat er het volgende onder een Caution stond:
    speaker impedance:
    minimum 4 Ohm A or B
    minimum 8 Ohm A and B

Daarom dus dat ik de vraag even stel, had ik het schakelaartje dat er naast zit ipv op 4, op 8 ohm moeten zetten of was gewoon de tijd gekomen voor de trafo en was hij toch wel gegaan (deze versterker is vele jaren veel gebruikt).

14. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Zo te zien schakelt de receiver dan zelf in serie waardoor je op 8 Ohm uitkomt. De stand van de 4 of 8 Ohm doet veelal niet heel veel. het is niet dat je receiver twee maal zo veel vermogen gaat leveren als je 4 Ohm instelt in plaats van 8 Ohm. Maar ik denk dat je trafo gewoon einde leven is en het niet ligt aan de speakers. Als het echt parallel was (en op 2 Ohm uit was gekomen) was je versterker veel sneller in protectie geschoten.

15. Jompie

Jompie Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hartelijk dank voor de hulp, nu maar eens uitzoeken wat het kost om de trafo te laten vervangen :)

16. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    helaas is repareren van electronica meestal een kostbare zaak. Je versterker is ook niet een van de nieuwste, dus wellicht is een nieuwe of nieuwe tweedehandse een goedkopere optie?

17. magic4ce

magic4ce Senior Member

Sinds:
    15 okt 2010
    nieuwe trafo en reparatie is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe.

18. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Allemaal fout!

Er staat dat je speakers minimaal 4 ohm moeten zijn als je alleen A of B gebruikt.
    De speakers moeten minimaal 8 ohm zijn als je A en B gebruikt.

Da's logisch, de speakers worden altijd parallel aangesloten. Door je 4 speakers van 4 ohm te gebruiken heb je een impedantie van 2 ohm gemaakt. Dan maakt het geen zak uit op welke stand de schakelaar staat, je hebt de boel gewoon overbelast. Is dat ding nog lang meegegaan. Deze is voor de schroot!

19. Jompie

Jompie Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    hmm not sure, dat ik inderdaad 2 Ohm heb gemaakt dat wil ik wel aannemen maar volgens de spec sheet had hij daar toch tegen moeten kunnen. Althans, op pagina 1 van de sheet staat: The high-current output stage of the 2400 delivers peak currents up to 40 amperes for precise control of voice-coil motion with speaker impedances as low as 2 ohms.

http://www.manualslib.com/manual/108945/Nad-2400.html?page=2#manual

Wat ik dan raar vind is dat er aan de achterkant een knopje zit waarmee je (kennelijk overbodig) kunt switchen tussen 4 en 8 ohm. Maargoed, standaard stond deze dus op 4 en dat is dichter bij de 2 dan 8 :). Ik vermoed dus dat het ding gewoon versleten is. En idd, trafo vervangen is behoorlijk aan de prijs dus ik ga op jacht naar een vervanger.
    Iemand toevallig een NAD 2100, 2200 of 2400 eindtrap over?

Laatst bewerkt: 21 aug 2014
  20. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Het probleem is dat de speaker impedantie niet constant is voor alle frequenties. Kan dus zomaar zijn dat bij bepaalde frequentie de impedantie veel lager was dan 2 ohm. Hij kan dan wel korte pieken aan maar niet als de impedantie lager is dan 2 ohm.

Het sommetje hierboven heb je niet wel aan want dat gaat over ohmse weerstanden. Hier is sprake van wisselspanning en dan spreken we van impedantie.

Die schakelaar zit er niet voor jan met de korte achternaam. Heb je 2 speakers van 8 ohm dan zet je hem op 8 ohm. Twee speakers van 4 ohm dan op 4 ohm.

Heb je 4 speakers dan moeten die 8 ohm zijn en dan moet je even in de handleiding kijken of je hem op 4 of 8 ohm moet zetten. Ik gok 4 ohm.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.