1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Smartphone met goed updatebeleid

Discussie in 'Smartphones' gestart door Wim_Kreuger, 8 sep 2017.

1. Wim_Kreuger

Wim_Kreuger Member

Sinds:
    4 feb 2011
    Beste mensen,

ik gebruik sinds 2014 een Oneplus One.
    Prima telefoon, maar het grote bezwaar is dat er geen updates meer voor komen.
    Ten eerste omdat Cyanogen ze niet meer maakt voor Oneplus, maar ook omdat Oneplus, naar ik meen te zien, maar zeer beperkt updates blijft uitrollen.
    Waar ik dus naar op zoek ben is een toestel met vergelijkbare specs en liefst ook in dezelfde prijsrange, zo'n € 300, maar met een goed updatebeleid en wel zodanig dat er zeker nog drie jaar updates uit zullen komen.
    Wie o wie weet in deze jungle zo goed de weg dat hij kan adviseren?
    Je leest allerlei tests, maar dat gaat dan over alle mogelijke zaken, maar daar over zie je nu juist niets....
    Vast bedankt!

2. Manyuken

Manyuken Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Dan vallen alle Android toestellen helaas af...
    Sowieso is de enige fabrikant die een updatebeleid van minimaal 3 jaar heeft Apple.

Je zou wel kunnen kijken naar een tweedehands iPhone 6s. Ben je waarschijnlijk wel nog verzekerd van 3 jaar updates aangezien hij 2 jaar nu op de markt is en de iPhones tot nu toe (vanaf de iPhone 4 gerekend) allemaal 5 jaar ondersteuning hebben gehad.

Andere optie zou kunnen zijn om een degelijk toestel (die je zelf kan rooten) met Snap Dragon processor te zoeken en die hopelijk door de community lang voorzien wordt van Cyanogen versies. Maar ik zou je niet kunnen vertellen welke je dan moet nemen...

3. Applefanboy69

Applefanboy69 Member

Sinds:
    12 mei 2015
    Ik denk dat dit extreem lastig gaat worden, de high-end toestellen krijgen met geluk net 3 jaar ondersteuning.
    €300 gaat lastig worden, ik denk dat een Nexus toestel je beste keuze gaat zijn binnen android, maar 3 jaar kan niemand ik je niet garanderen.

4. evileentje

evileentje Member

Sinds:
    30 jul 2010
    nokia lijkt op dit moment kijkende naar hun beloftes en het nakomen hiervan tot nu toe al is dit nog maar kort the place to be

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    En nu met leestekens en hoofdletters?

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik weet niet de weg,maar wel het antwoord op je vraag.
    Dat is:die bestaat niet.

7. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Een Android One toestel van General Mobile bijvoorbeeld voldoet ws wel aan het update beleid en budget. Maar of dat krachtig genoeg voor je is is een 2e. Mijn vriendin heeft er ook 1 en dat bevalt goed maar je hoeft niet veel te verwachten van games e.d.
    Voor al het andere is het ruim toereikend.

Laatst bewerkt: 9 sep 2017
  8. ann01

ann01 Senior Member

Sinds:
    22 jun 2009
    Al eens gekeken naar de nieuwe Xiaomi mi A1 ?
    Voor €200 een mooie telefoon met stock Android erop in samenwerking met google.
    Google belooft twee jaar lang updates van het besturingssysteem en drie jaar lang beveiligingsupdates. Dat is dezelfde periode als de zoekgigant aanhoudt voor zijn eigen Nexus- en Pixel-telefoons.
    Deze telefoon wordt geleverd met Android one en krijgt dit jaar een update naar Android 8.
    Dit zal ook de eerste telefoon zijn die de update naar Android P gaat krijgen.

Wat ik mij wel afvraag is of Android one altijd de Nederlands taal ondersteunt ?

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Lineage OS erop en je hebt updates op je OnePlus One.

Alan Z vindt dit nuttig.
  10. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Dat klinkt interessant, maar ik heb het idee dat het niet zo eenvoudig is als dat er beweerd word.

Ik heb het iig nog nooit gedaan.

Wileyfox schijnt ook een goede reputatie te hebben (alleen ondersteunen hun toestellen geen 5ghz WiFi helaas), dus dat zou je ook naar kunnen kijken.

De General Mobile GM5 Plus het wel 5ghz WiFi (naast een (op papier) snellere processor(430 vs 617)) mocht het belangrijk zijn.

11. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
  12. ann01

ann01 Senior Member

Sinds:
    22 jun 2009
  13. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Daar ligt nog een flinke klus (voor Google), aangezien er (volgens pricewatch bij de buren) nog steeds 153 GSM's te koop zijn die slechts android 5.x hebben.

Het zou het beste zijn dat bij de release van een nieuwe versie (8.0 in dit geval) alle toestellen die verkrijgbaar zijn "minimaal" de voorlaatste is (7.x) hebben (wishful thinking, I know).

Aangezien de toestellen die nu nog met versie van 6.x (of lager) verkocht worden nooit geüpdatet zullen worden.

Laatst bewerkt: 12 sep 2017
  14. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    voor zover ik weet zijn de enige 2 merken die zich vooral met android updates uitrollen bezig blijven Motorola en (de HMD global versie van) nokia

15. Wim_Kreuger

Wim_Kreuger Member

Sinds:
    4 feb 2011
    Dank voor jullie reacties! Ik heb weer wat handvatten gekregen om verder te zoeken. Ik merk dat er wat mogelijkheden zijn...

Nu heb ik me nog nooit bezig gehouden met het installeren van een andere ROM in telefoon, maar buiten Lineage, waar ik tot vandaag nog nooit van gehoord had :(, bestaat er dus ook nog Cyanogen, Oxygen en waarschijnlijk nog wel meer...
    Wat me dan brengt op de vraag welke je daarvan dan zou moeten kiezen en, niet onbelangrijk, hoe je dat doet zonder je telefoon naar de gallemiezen te werken....
    Misschien iets om te proberen op mijn One, nadat ik een andere gekocht heb?

16. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Goed plan. De originele devs van Cyanogen hebben Lineage opgericht. Vandaar dat ik die aanhaalde. Is voor zover ik weet ook de enige ROM die Android 7 op de OnePlus One kan krijgen. Draai die ROM ook op mijn OnePlus 3T.

17. Wim_Kreuger

Wim_Kreuger Member

Sinds:
    4 feb 2011
    Blijven nog twee vragen:
    Hoe kom je dan aan dat os?
    Hoe zit het met de updates/upgrades?
    En, ook niet onbelangrijk, hoe doe je dat?
    Zoals ik al zei: ik heb er totaal geen ervaring mee...

18. OldskoolOrion

OldskoolOrion Member

Sinds:
    27 mei 2016
    Dat is niet volledig waar.. het valt buiten zijn prijsklasse wat hij zoekt, maar de Google branded telefoons (door wie gemaakt ook) hebben zeker 3 jaar ondersteuning voor updates. Pixels tot en met Nexus devices krijgen deze direct OTA.

Die zijn helaas altijd duurder dan de te bestenden 300 euro. Maar daar gaat Apple natuurlijk nog eens dik over heen ;-)

Een 300 euro device zoeken dat ondersteunt wordt met LineageOS roms rooten, werkt dus het beste.

19. GerardReintke

GerardReintke Senior Member

Sinds:
    18 sep 2011
    Nokia 6.Heb hem zelf ook.zeer aangenaam toestel.Krijgt netjes maandelijks updates en heeft stock android.
    Krijgt ook de update naar Oreo.En dat allemaal voor de prijs van 249 euro,niet geschikt voor zware spellen.

JensTX vindt dit nuttig.
  20. Durawing

Durawing Member

Sinds:
    1 aug 2012
    Waarom niet een ouder model iPhone? Ik heb vorige maand een SE met 128GB gekocht, bij mijn provider voor €360,- Er zit een A9 processor in die echt niet traag is.