Slechte naleving garantie van sallandautomatisering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb in nov 2006 een dure voeding voor PC gekocht van ruim 100euro, thermaltake tough-power 700Watt met driejaar garantie. Na een jaar gebruik begon mijn systeem te haperen. Een halfjaar geleden is het systeem definitief stuk. Dus kan ik uitzoeken welke component de oorzaak was. Dus is de voeding fout. Ik heb de RMA procedure van sallandautomatisering gevolgd. Ze hebben in de afgelopen zomervakantie bevestigd dat de voeding binnen de garantie valt na tweeenhalfjaar gebruik. Reparatie duurt ongeveer 4 weken. Maar ik kreeg na 2 maanden van HOOFD RMA te horen dat het niet te repareren is. Ze hebben 42euro van de fabrikant ontvangen (zegt salland). Echter, ik heb de website van thermaltake bekeken. De fabrikant hanteert reparatie of vervanging door gelijkwaardig product binnen de garantie (touch-power wordt nog steeds gemaakt in moderne versie, het is niet nodig om exact product te vervangen. zie hun website).

Salland beredeneert: de economische levensduur van electronicaproducten c.q. de voeding is 3 jaar. De restwaarde na tweeenhalfjaar gebruik is dus ongeveer 8euro! ik mag een inter-tech voeding van 42euro kiezen of 8euro creditering. Na vele emailtjes gaat salland ultimatum stellen: binnen 1week kiezen of wordt door hen beslist. Nu is na 2 weken het zo dat ze de beslissing voor mij hebben gekozen van 8euro creditering. Mag dat?

Volgens mij is de voeding van mij. ik bepaal wat er mee gaat gebeuren. of niet?

Ik zoek hulp in advies en dergelijke. Reeds heb ik deze zaak als klacht bij consuwijzer ingediend.

alvast bedankt voor het meedenken!

==
http://nl.thermaltake.eu/warranty.aspx

1.1
Thermaltake zal de defecte producten repareren of vervangen met hetzelfde soort product. Indien het product niet meer geproduceerd wordt, zal het defecte product vervangen worden met een soortgelijk product, indien het defect gerelateerd aan fabricage of product gevonden wordt binnen de garantieperiode.

1.2
Binnen de garantieperiode zal Thermaltake het product gratis repareren of vervangen. Indien het product buiten de garantiepriode valt, zullen de kosten van het materiaal en de reparatie doorberekend worden aan de koper.

1.3
De garantieperiode loopt vanaf de aankoopdatum van de factuur. Indien de klant de factuur niet meer heeft, loopt de garantie vanaf de datum van het transportdocument.

Hallo,

Salland mag dit niet doen.

Een verwijzing naar de garantievoorwaarden zoals deze voor Salland gelden is voor jou niet van belang.
Jij hebt vanuit het consumentenrecht recht op een deugdelijk werkend product voor de economische levensduur. Dikwijls is dit langer dan de garantietermijn die een leverancier of winkel je geeft maar volgens de wet heb je recht op een goed werkend product.

Dit product begeeft het binnen de garantie van de fabrikant, zo erkent ook Salland, dus dat maakt je situatie iets makkelijker.
Gaat een product kapot, ofwel vertoont het tekenen van non-conformiteit waar jij niet de oorzaak van bent heb je volgens het burgerlijk wetboek recht op:
A. aflevering van het ontbrekende,
B. herstel van de zaak, mits de verkoper daaraan kan voldoen of,
C. vervanging.

Aldus artikel 7:21lid 1 BW.
Lid 2 van dat artikel zegt expliciet dat de kosten voor nakoming (vervanging in dit geval) niet aan de koper in rekening mogen worden gebracht.

Op basis hiervan dient Salland gewoon een vergelijkbare voeding te leveren. En laat ze dan niet met een el-cheapo C-merk voeding aankomen. Ik veronderstel zo dat Thermaltake nog steeds 700watt voedingen in haar assortiment heeft.

Kosten zijn voor rekening van Salland, dat is hun risico van verkoper.

Brief sturen met korte samenvatting wat er tot nu toe is gebeurd en nakoming verzoeken op basis van artikel 7:21 BW zou genoeg moeten zijn.

Succes!

Ithaca: bedankt voor je analyse en advies inclusief de referentie naar wetteksten.

Ondanks deze wetteksten probeert HOOFD RMA mij te verleiden c.q. dwingen tot accordering van zijn voorstel. Ik heb hun schriftelijk verzoek maar vertaald om te voorkomen dat het publiceren van email een nieuwe discussie ontstaat die in dit geval nog niet relevant is.

===

Dear Sir / Madam,

View your messages in your e-mail and e.g. on various online forums and other one is apparently not yet come clear. For completeness: the proposed Inter-Tech diet is only a suggestion, for the purchase amount a 44.95 euros you can also pick a different product. We propose that the Inter-Tech diet equivalent, you do not, but that is another discussion. Let us limit it to the following: if you want a new Thermaltake power supply (or other more expensive product), you pay extra, which is certainly not unreasonable. You will receive a new product, with better specifications, expected a new life and a new warranty. The choice is not only the Inter-Tech diet was 8.43 euros.

As a last attempt to still be of service to you, to (we hope) rating: already created credit is not processed by our accounting department, it can be a special exception still to be put up above the 44.95 euros. A new Thermaltake Tough Power 700 watt power supply is then an additional payment of 104-44,95 = 59.05 euro inc vat. It then this diet: http://www.salland.eu/product/24432/thermaltake-toughpower-700-watt-20-24-pins-w0106.html

For completeness: for any repair under warranty, where possible, is the warranty and expected lifetime through. Through the above we'll apply a new food, new warranty and a new life expectancy. You will also receive a new type with improved specifications, something you do not deserve. All in all a significant progress, given all the points. It is certainly not unreasonable to pay you experiencing a lot of advantages. Remember that the product may have nearly 3 years without problems, a user fee on that period is also not unreasonable. You can see the extra charge as part of your reparatie-/upgrade-kosten since you upgraded / improved product receives new warranty and new life expectancy.

Do you use the above then we know that meeting as soon as possible, in this case to prevent you from us will receive 8.43 euros.

Best regards,
===

Kun je me nog adviseren met argumenten of dit een fair proposal is?

Voor de duidelijkheid ben ik niet met hun verhaal eens: de voeding heeft het laatste jaar al kuren. Ik moest alleen wachten tot de voeding stuk ging. Mijn systeem boot immers niet als ik het uitzet. De voeding moet worden ontladen, denk ik. Het kan uren of dagen duren. Maar het doet er niet toe, garantie=garantie. De voeding is nov2006 gekocht, ik heb die al in augustus ingeleverd.

bijvoorbaat DANK!

Constant

Senior Member
User systemen
Het steenkolen engels doet gewoon pijn aan mijn ogen, svp voortaan gewoon in het Nederlands op het NL forum. Vertalen verandert trouwens juridisch gezien niets.

Waarom een mail in het Engels?

Je hebt niets met Thermaltake te maken, uitsluitend iets met Salland, en die moeten gewoon de NL wet volgen en een vervangend of jouw gerepareerde voeding leveren. Meer opties zijn er simpelweg niet.

En met welke regels salland aan komt zetten maakt jou ook niets uit want dat is niet jouw zorg maar die van hen. daarvoor zijn ze een professionele verkoper, zodat ze af en toe een verlies moeten pakken. Pech voor hen. De consument wordt beschermd, professionele verkopende partijen in dergelijke gevallen niet.

Gewoon een -vriendelijke- mail sturen waarin je hen verzoekt en indien nodig sommeert om conform de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek je gerepareerde voeding terug te geven en indien dit niet mogelijk is een ander 700watt exemplaar van Thermaltake. En mocht die voeding duurder zijn heeft wederom salland pech.

Laatst bewerkt:
Sorry van de slordige verwoording/vertaling:
FOOD=DIET=PSU=Voeding=PowerSupply.

Een voeding van 750Watt hoeft helemaal beter te zijn: 750watt is de verbruik van de apparaat niet de output. die zegt niks over de stabiliteit van de spanning. laat staan de duurzaamheid.

Mwah, zie hier nog wat dingetjes die goed van pas komen bij mijn RMA. Art 7:21 om precies te zijn. Een andere wet stelt dat je in de periode van garantie recht hebt op vervanging of herstel. Als reparatie niet mogelijk is moet je de mogelijkheid krijgen om met bijbetaling een beter product te krijgen, dus niet in jouw geval een minder of gelijkwaardig product. SA zou kosteloos moeten omruilen naar een andere A-Merk 700 Watt voeding.

En als ik op de site kijk zie ik dat ze een 750 Watt voeding hebben liggen uit de ToughPower reeks.

Met andere woorden, doe het voorstel wat SA je eigenlijk als eerste had moeten doen;

Met bijbetaling naar een beter product.

http://www.salland.eu/category/prod...&sp=0&pf_674=0&pf_962=0&df=0&rf=0,00&rt=N.v.t.

Laatst bewerkt:
@constant mark:

De tekst is in eigen verwoording weergegeven. Deze illustreert de problematiek. Ben ik in overtreding als ik mijn vertaling als weergave van ontvangen email openbaar? Dan moet ik die laten verwijderen.

@wwwicked: toch ontvang ik een dringend verzoek van Salland om de persoonlijke vertaling te verwijderen. Ze stellen dat ik in overtreding ben door hun tekst van email in andere taal te publiceren zonder hun toestemming. Ik heb naar de juiste gronden gevraagd maar ze reageren hier niet op. Ze poneren slechts de stelling dat ik in overtreding ben. Is dat zo?

Constant

Senior Member
User systemen
1. svp mijn naam goed spellen :p
2. je mag wel citeren (knip en plak dus) uit de emails mits (zoals je gedaan hebt) er geen persoonsnamen in staan. Liefst zo letterlijk mogelijk, want door andere woordkeus verandert de boodschap.

@Renegade89: Wat stel je voor? SA stelt dat ik met bijbetaling elk ander product mag kopen. Alleen krijg ik 44euro als credit voor de garantieafhandeling. Hiermee moet ik dus ruim 60euro bijbetalen om een goede voeding te krijgen. Is dat eerlijk? Verschil in mening tussen mij en SA: ik vind de verrekening van ontbinding op basis van MTBF=13jaar in plaats van hun stelling van 3jaar.

Ze willen nog steeds geen antwoord op mijn vraag geven: wat krijgen de klanten terug bij producten met 5 jaar of levenslang 99jaar garantie als die na drie jaar via RMA terug worden gestuurd? SA zal zeggen: economische levensduur van electronica=3jaar. De restwaarde na 3jaar=NIHIL. klaar garantieafhandeling:. Misschien krijgt men standaard 40euro als minimum. Dan moet ik bij SA nooit een dure voeding of dure spullen kopen.

@ Constant Mak: okay. sorry. ik moet wennen van die originele namen. Volgens jou mag ik het verzoek van SA negeren, dus. hoe zeker ben je? Persoonlijk vind ik ook dat elke vertaling eigenlijk de boodschap van de bedenker verwatert. Maar ik wil ook geen problemen krijgen. Uitdagingen genoeg.

Quercus

Senior Member
User systemen
Ik snap niet waarom Salland zo moeilijk doet, Thermaltake heeft de volgende tekst in hun garantiebepalingen:
1. Garantiebepalingen
1.1
Thermaltake zal de defecte producten repareren of vervangen met hetzelfde soort product. Indien het
product niet meer geproduceerd wordt, zal het defecte product vervangen worden met een soortgelijk
product, indien het defect gerelateerd aan fabricage of product gevonden wordt binnen de garantieperiode.
1.2
Binnen de garantieperiode zal Thermaltake het product gratis repareren of vervangen. Indien het product
buiten de garantiepriode valt, zullen de kosten van het materiaal en de reparatie doorberekend worden aan de koper.
1.3
De garantieperiode loopt vanaf de aankoopdatum van de factuur. Indien de klant de factuur niet meer heeft,
loopt de garantie vanaf de datum van het transportdocument.
Daar staat geen woord Frans bij, binnen de garantie periode zal Thermaltake het product gratis repareren of vervangen.
Ik kan op de site van SA nergens vinden (misschien kijk ik niet goed) of ze bij één of andere organisatie zijn aangesloten. Daar had je in dit geval een klacht kunnen indienen. Azerty bijvoorbeeld is dat wel en is aangesloten bij QShops.

Ik had trouwens de voeding zelf naar Thermaltake opgestuurd, maar daar is het nu te laat voor.

janvdb

Senior Member
User systemen
Zitten een paar haken en ogen aan het hele verhaal. Ff wat dingen op een rijtje.
De garantievoorwaarden van TT, hoewel prettig ruim, zijn niet van toepassing op de Nederlandse situatie. Kom ik later nog ff op terug.

Je hebt te maken met de leverancier (winkelier) en het Nederlandse consumentenrecht. Volgens het Nederlandse consumentenrecht is er sprake van een vorm van omgekeerde bewijslast. De leverancier moet, als hij de claim betwist, aantonen dat er géén sprake is van een fabricagefout.
Dat doet SA niet, da's alvast een punt in je voordeel.
Volgende: de reparatie: omdat die volgens SA onmogelijk is, gaan we dus verder over vervanging/vergoeding. Volgens het Nederlandse recht wordt er een berekening gemaakt over de periode dat je het apparaat hebt gebruikt vs. de nieuwwaarde. Stel dat de nieuwwaarde 100 Euro is, de afschrijving 10 jaar, dan praat je over 10 Euro afschrijving per jaar. Dus na 3 jaar zou je dan recht hebben op 100 Euro min 30 Euro (3x 10) = 70 Euro.
In dit geval claimt SA dat een voeding 3 jaar meegaat. Dat is belachelijk laag. Jij claimt 13 jaar. Lijkt me, gezien de ervaringen met voedingen, weer wat te hoog. Waar je nu uit moet zien te komen met SA is een reële afschrijvingstermijn. Ik denk dat 8 a 10 jaar een vrij reële termijn is, gezien de MTBF die TT zelf opgeeft. Dan kom je uit op 60 a 70 Euro.
Je claimt dat de voeding al een tijdje langer kuren vertoonde. Dat ga je nooit waarmaken, tenzij je dat al eerder bij SA hebt gemeld en dat op schrift hebt.Ik zou me daar dus niet op richten.

Wat kun je nu doen? Je hebt twee keuzes.
Laat je in ieder geval door SA niet onder druk zetten.
Je schrijft z.s.m. een aangetekende brief aan SA. Daarin geef je kort en zakelijk aan de voeding te hebben gekocht, dat de voeding na 3 jaar kapot is gegaan door een fabricagefout, dat de voeding naar verwachting 10 jaar mee zou gaan en dat je dus eist, omdat de voeding niet gerepareerd kan worden, dat SA je ingevolge het consumentenrecht een schadevergoeding van 70 Euro uitkeert óf met een reëel alternatief komt. Geef SA een reële termijn van twee weken om te beslissen en stel dat je daarna juridische stappen gaat ondernemen. Reageert SA niet of onvoldoende, dan kun je via een rechtzaak SA aansprakelijk stellen voor de schade. Maar let op: als er een geschillencommissie bestaat waar SA bij is aangesloten, dan móet je naar die geschillencommissie ipv de rechtbank.

Tweede optie is dat je Thermaltake aanschrijft en hun de zaak voorlegt. Maar volgens het Nederlandse recht is TT nergens toe verplicht, ondanks hun garantievoorwaarden. Als TT niets doet, zit je toch aan SA en het Nederlandse recht vast.

Volgens jou mag ik het verzoek van SA negeren, dus. hoe zeker ben je? Persoonlijk vind ik ook dat elke vertaling eigenlijk de boodschap van de bedenker verwatert. Maar ik wil ook geen problemen krijgen. Uitdagingen genoeg.
Constant Mak zit er gewoon naast. Een directe kopie valt niet onder het citaatrecht van de auteurswet.

Een vertaling vormt eenzelfde inbreuk op het intellectuele eigendom als het een kopie van het origineel. mijns inziens is de tekst van Salland een auteursrechtelijk beschermd werk. De vertaling dus ook.

Volgens het Nederlandse recht wordt er een berekening gemaakt over de periode dat je het apparaat hebt gebruikt vs. de nieuwwaarde. Stel dat de nieuwwaarde 100 Euro is, de afschrijving 10 jaar, dan praat je over 10 Euro afschrijving per jaar. Dus na 3 jaar zou je dan recht hebben op 100 Euro min 30 Euro (3x 10) = 70 Euro.
In dit geval claimt SA dat een voeding 3 jaar meegaat. Dat is belachelijk laag. Jij claimt 13 jaar. Lijkt me, gezien de ervaringen met voedingen, weer wat te hoog. Waar je nu uit moet zien te komen met SA is een reële afschrijvingstermijn. Ik denk dat 8 a 10 jaar een vrij reële termijn is, gezien de MTBF die TT zelf opgeeft. Dan kom je uit op 60 a 70 Euro.
Je claimt dat de voeding al een tijdje langer kuren vertoonde. Dat ga je nooit waarmaken, tenzij je dat al eerder bij SA hebt gemeld en dat op schrift hebt.Ik zou me daar dus niet op richten.
Aan deze berekening komt je niet toe indien het defecte product al onder de 'normale' winkeliersgarantie valt. SA heeft al, volgens de startpost bevestigd dat de RMA valt onder de wettelijke garantie. Het is Thermaltake die moeilijk doet over vergoeding maar dit is in deze kwestie geen partij, einde discussie voor de koper.

Maar let op: als er een geschillencommissie bestaat waar SA bij is aangesloten, dan móet je naar die geschillencommissie ipv de rechtbank.
Waar staat dat? Er is niemand die je tegen kan houden om zelf SA te dagvaarden.
Een aangesloten geschillencommissie zal wel per definitie goedkoper en sneller zijn dus als die er is, is dat wel aan te raden om mee te beginnen. Let er dan wel op dat de uitspraak van de eventuele geschillencommissie bindend is anders schiet je er nog weinig mee op.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan