Slechte ervaring met ThermalTake voeding ToughPower 700Watt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap niet waarom de andere discussie http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=205237 is gesloten. Eigenlijk wil ik op een aantal vragen nog reageren:

@frafra: mijn pc met die voeding functioneerde in eerst jaar goed. starten en stoppen en weer starten. Na een jaar kon ik mijn systeem slechts een keertje aanzetten. Als ik het systeem uitzette, dan kon het systeem niet meteen herstarten. Het kon uren of dagen duren. In eerste instantie dacht ik, mijn systeem is dood. grafische kaart of MoBo. dure grap. Maar na een tijdje kon ik het systeem weer starten. Toen had ik niet de fout bij de voeding verwacht. Nooit eraan gedacht. Ik vermoedde toen alle andere zaken memory misschien.

OP een gegeven moment 1jaar of anderhalf heb ik een grafische kaart gekregen met HDMI uitgang. Dus ga ik die ff inzetten. Alles draaide, maar de kuur was er nog. jammer. Helaas bleef het systeem niet lang volhouden. DOOD. Na dagen wachten wilde het systeem niet meer. Dus is het tijd om alles te checken. Ik begon met de voeding te vervangen; alles zoomde. Eureka.

En dat heeft non-conformiteit dus heb je recht op kostenloze vervanging.

De basis van elke negatieve off-line shopervaring is juridisch dus de reden van sluiten is mij ook een raadsel. Een alternatief is het verbieden van vragen over consumentenrecht.

www.trosrader.nl is een goed forum voor vragen mbt de juridische houdbaarheid van een claim jegens een leverancier.

janvdb

Senior Member
User systemen
En dat heeft non-conformiteit dus heb je recht op kostenloze vervanging.

De basis van elke negatieve off-line shopervaring is juridisch dus de reden van sluiten is mij ook een raadsel. Een alternatief is het verbieden van vragen over consumentenrecht.

www.trosrader.nl is een goed forum voor vragen mbt de juridische houdbaarheid van een claim jegens een leverancier.
Hmja, ook al is jurisprudentie voor sommigen lastig te lezen, dan nog kan het een waardevolle en betrouwbare bron van informatie zijn. Om dat dan "pseudojuridisch" te noemen vind ik nogal kort door de bocht, tenzij je zelf deskundig bent op dit gebied.

Interessante stukjes, Ithaca, ik kende deze uitspraken nog niet. Zal zeker aanleiding zijn om het Nederlandse consumentenrecht te herzien, maar op langere termijn zal het er ook voor zorgen dat leveranciers zich met hand en tand gaan verzetten tegen de claim op een fabrieksfout.......
Overigens: de eerste uitspraak gaat over een particuliere verkoop. Ook dat kan vérstrekkende gevolgen hebben. Bijna een jaar later wordt er geklaagd dat het beeldscherm van een laptop uitvalt en dan is verkoper kennelijk verplicht de handel terug te nemen.... Deze uitspraak kan een aardige rem vormen op particuliere verkoop.....

Dit is de manual van mijn voeding: https://www.ditech.de/data/n70tt1.pdf

De fabrikant beweert MTBF>120000hours

Dus ga ik ervan uit dat de verwachte levensduur minimaal 13jaar is (zie pagina 2 en 10). Dus mag sallandautomatisering (de leverancier van de koopovereenkomst) bij koopontbinding binnen de garantieperiode passende teruggave berekenen.

@frafra: ik heb geen zin om haperende systemen terug te sturen naar sallandautomatisering. Het gaat geld kosten als ik er niet zeker van weet welke component de fout maakt. Het is bij toeval ontdekt nog binnen de garantie.

janvdb

Senior Member
User systemen
Hoe kom je er dan bij dat die MTBF inhoudt dat de voeding minimaal 13 jaar zou meegaan?
Als je pc 5-10 uur per dag aanstaat (lijkt me een vrij normaal gebruik) kom je al snel op 1500-3000 uur per jaar.

Neemt niet weg dat het aanbod van SA nergens op slaat. Heb je ze al een aangetekende brief gestuurd?

@janvdb: zie de manual voor de warranty en MTBF. kun je uitrekenen hoeveel jaren het duurt voor je normaal gebruik van 3000uur per jaar?

Ik kon mijn pc niet meer uitzetten vanwege de haperende thermaltake voeding. Want daarna moest ik dagen wachten totdat alle ladingen zijn geleegd. Het wilde kennelijk niet herstarten.

inmiddels heb ik 42euro van salland ontvangen ipv 45euro als afronding van deze ontevreden zaak. Ik wil hier alleen mijn ervaring kwijt.

1) Ik heb op mijn eigen kosten van 9euro de voeding aan salland opgestuurd met de verwachting dat alles goed zou komen blijkens uit de emailcorrespendenties.

1) In augustus 2009 is het al bekend dat salland van thermaltake 42euro heeft ontvangen van de geretourneerde voeding. Ze willen geen geld geven maar ik mag hiermee andere voeding of andere artikels kopen. Als argument voeren ze dat ik maar 8 euro vanwege 3jaargarantie(=3jaar verwachte levensduur) terug krijg en ik blij mag zijn met de zogenaamde coulante handeling (42euro of een alternatieve voeding van 40euro). Mijn argument is op verschillende manieren verwoord om misverstand te voorkomen.

2) Tot december 2009 heb ik meer dan 40emailtjes verstuurd om duidelijkheid hiervan te krijgen. Het kost me veel moeite (uurloon). Salland heeft in november me herhaaldelijk gedreigd om eenzijdig 8euro over temaken aan mij als afhandeling. Ik heb hen meerdere malen op de rechtmatigheid en eigenaarschap van de voeding en de correcte garantieafhandeling gewezen.

==
citaat email van salland aan mij:

Daar u geen akkoord heeft gegeven voor vervangen door de aangeboden voeding, of de waarde daarvan gebruiken voor iets anders, komen bij deze de genoemde opties te vervallen. Wij zullen u 8,43 euro crediteren: het restbedrag dat overblijft na 1016 dagen gebruik (ontvangen op 29 augustus 2009), ten opzichte van de factuurdatum op 11 november 2006. Hiermee is uw RMA voor ons afgehandeld.

Met vriendelijke groet,
Hoofd RMA
==

3) aangezien ik slechts A-merk voeding wil, bood salland mij de volgende optie:

==
citaat email van salland aan mij:

Als laatste poging om u alsnog van dienst te zijn, naar (wat wij hopen) tevredenheid: de reeds aangemaakte creditering is nog niet verwerkt door onze administratieve afdeling, dit kan als hoge uitzondering alsnog omhoog gezet worden tot de hierboven genoemde 44,95 euro. Een nieuwe Thermaltake Thoughpower 700 watt voeding komt dan op een bijbetaling van 104-44,95=59,05 euro incl. btw. Het betreft dan deze voeding: http://www.salland.eu/product/24432/thermaltake-toughpower-700-watt-20-24-pins-w0106.html

==

Dit voorstel is geen garantieafhandeling want het kost mij bijna 60euro om een werkende voeding binnen garantietermijn terug te krijgen. In 3jaar tijd betaal ik voor het gebruik (huurbedrag) van de voeding ongeveer 120euro. Dat is niet de bedoeling.

Laat de gemeenschap deze zaak maar beoordelen. Het gaat mij niet om de enkele tientjes maar de wettelijke regeling omdat anderen en ik nog vele spullen met 3jaar tot 5jaargarantie bij salland hebben gekocht. Garantietermijn is niet de verwachte levensduur zoals salland hanteert. MTBF is de ondergrens voor de verwachte levensduur zonder aanvullende onderhoudswerkzaamheden/maatregelen.

janvdb

Senior Member
User systemen
Ik denk dat alles er al over gezegd is.
Hele verhaal is nu vrij simpel:
1) je gaat akkoord met het voorstel van Salland, in dat geval is het einde oefening.
2) je gaat niet akkoord.
Dan kun je een aangetekende brief naar Salland sturen met je tegenvoorstel/eis.
Tweede optie is dat je de branche-organisatie (geschillencommissie) aanspreekt, mits Salland daar bij aangesloten is. Je betaalt dan eenmalig een meestal vrij laag bedrag.
Derde optie is de gang naar de rechter. Dat kan alleen als de branche organisatie al is aangesproken (tenzij die er niet is uiteraard). Dat is tijdrovend en meestal behoorlijk duur.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan