1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Slecht geluid van Zoom H1. Wat kan ik beter gebruiken?

Discussie in 'Digitale fotografie en video' gestart door Vihara, 3 jan 2019.

1. Vihara

Vihara Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Ik heb voor deze video een Zoom H1 Handy Recoder gebruikt, maar zoals je kunt horen is het geluid slecht.
    Kan ik beter een ander type geluidsrecorder nemen?
    Ik heb niet zoveel ervaring, maar misschien een dasspelt of een richtmicrofoon?
    Wat zou het beste zijn? Of heb ik de Zoom H1 misschien zelfs wel verkeerd gebruikt (zo'n 1 meter voor mij op de grond gelegd).

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het geluid klinkt inderdaad nogal hol en bijna geen hoog, maar dat kan best aan de plaatsing liggen. Op de grond en dan 1 meter van je af is niet direct ideaal want vermoedelijk zit er een richtmicrofoontje in die Zoom H1. Wat je kan proberen is de recorder in elk geval ongeveer op mondhoogte te houden en eens experimenteren ermee.

Als ik zelf trouwens audio opnames maak doe ik dat vaak gewoon met de audiorecorder van mijn Samsung Galaxy S8 smartphone. Regelmatig opnames gemaakt van fractievergaderingen van de politieke partij waarbij ik zit en die opnames heel duidelijk zijn. Evenzogoed, voor dit soort opnames zou je denk ik het beste b.v. een usb microfoon kunnen gebruiken en je daarvoor eens kan kijken bij Bax Shop waar ik b.v. deze gekocht heb.

3. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Je hoort vooral ruimte akoestiek en je hebt de micrfoon te veraf, de standaard micrfoon is bedoeld om van vrij dichtbij op te nemen. Omdat je al een Zoom hebt kun je gewoon een Lavalier microfoon eraan koppelen en zo opnemen. Dit zijn vaak wat dynamischer microfoons met een korter bereik, zodat je minder last hebt van ruimteakoestiek.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Toch vreemd dat ik dit effect niet hoor bij de Samsung Galaxy S8, maar dit klinkt inderdaad hol. Maar ja een microfoon op de vloer lijkt mij sowieso nooit een goede opstelling.

5. Vihara

Vihara Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Dank allemaal, excuus voor de late reactie, op 1 of andere manier kreeg ik geen melding van updates. Inmiddels heb ik het professioneel aangepakt en heb ik een Rode richtmicrofoon gekocht. Deze hang ik boven mijn hoofd zodat deze niet in beeld is bij het opnemen van de video. Daarnaast heb ik gezorgd voor meer demping door op de muur isolerende platen te bevestigen. Voor meditaties die ik inspreek enkel voor een app (dus zonder video) gebruik ik nog weer een specifieke andere Rode microfoon, de NT1A.

Zodra ik een nieuwe video af heb, zal ik het resultaat hier nog plaatsen.