1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Schrijven naar Synology NAS werkt niet goed

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Leeuwtje, 15 apr 2019.

1. Leeuwtje

Leeuwtje Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2006
    Beste mensen,

Tot gisteren ging het synchroniseren tussen mijn PC en Synology NAS als een zonnetje. 100 MB/s was een gemiddelde.
    Echter nu gaat schrijven met een paar kB.... Je zou denken met de NAS is iets mis. Maar ja ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er twee heb. En beiden hebben het probleem.

Heb ontdekt dat mijn beide netwerkinterfaces zoals in DSM is aangeven uitgeschakeld stonden, dat is inmiddels niet meer. Kan de bestanden via DSM ook normaal zien.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

Configuratie
    PC win 10
    Synology 1515+ en 1517+ laatste DSM.

2. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Al gezocht want je kan vrij simpel dingen erover vinden?
    https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=60497&start=300
    https://www.google.com/search?q=syn...rome..69i57.6057j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Zal wel iets met Samba zijn, niet de eerste keer dat mensen tegen config problemen aanlopen.
    Je kan ook ff wat meer testen, zoals de stabiliteit van je netwerk. Bijvoorbeeld even tussen 2 windows PCs kopieren. Of een totaal ander protocol gebruiken voor dataoverdracht, zoals SCP (Met bv WinSCP).

3. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Router al eens opnieuw opgestart?
    Zo ja, NAS al eens opnieuw opgestart?

4. Leeuwtje

Leeuwtje Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2006
    Probleem heeft zich vanzelf opgelost. Vandaag tijdens een nieuwe poging werkte alles weer als vanouds.
    Werkelijk geen idee wat er gebeurd is. Het enige wat ik kan vermoeden is dat ik in het verleden de nassen 24/7 liet draaien.
    In het kader van energiebesparing zette ik ze de laatste tijd wel vaker voor enkele dagen uit. Wellicht dat een (intensieve?) achtergrond taak aan het draaien was wat het schrijven belemmerde. Een taak die er normaal 24/7 de tijd voor had? Zoals ik al schreef een vermoeden.

Laatst bewerkt: 22 apr 2019
  5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Kan ook nog zijn dat misschien het netwerk zelf belast werd door een of ander iets wat op de achtergrond bezig was. Misschien gebruik je torrents of Spotnet of iets dergelijks wat ongemerkt aan het downloaden was.

6. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Duidelijk aardstralen. Die piekten vorige week wel heel erg hoog.

7. Leeuwtje

Leeuwtje Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2006
    Ik houd me niet bezig met torrents. Mijn nas is alleen voor het maken van backups.

8. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Dure externe schijf dan.

Je weet dat een NAS geen backup is? Of heb je je tweede ergens buiten de deur staan?

9. Leeuwtje

Leeuwtje Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2006
    Duur is relatief en voor iedereen verschillend.

Hoezo geen backup? Netword Attached Storage. Opslag verbonden aan het netwerk.

Na de nodige tijd gerommeld te hebben met bv. USB 3 oplossingen (5 of zelf 10 bay) waarbij de snelheid als traag was aan te merken en verbinding geregeld verbroken werd, ben ik overgestapt. Draai mijn NAS met raid 5. De verbinding is stabiel en snel. De DSM is super, kan mijn media overal in mijn huis afspelen. Daarnaast, als er een schijf uitvalt, dan geeft de NAS dit aan . Beschadigde schijf eruit en een nieuwe erin en klaar is kees. Dit is mij veel waard. De foto's van mijn kinderen en dergelijke zijn mij zeer dierbaar.

Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  10. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Je zou beter een 2e NAS on- of offsite kunnen nemen en deze synchroniseren, of periodiek een USB disk kunnen aansluiten en je NAS daar zelf een backup op laten maken, deze dan offsite bewaren. Een backup elimineert een samenloop van omstandigheden die, ondanks RAID5, nog steeds tot dataverlies kunnen leiden.

Voorbeelden; brand, diefstal, inductie etc.

11. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    @Leeuwtje
    Je zegt het zelf al. Opslag verbonden aan het netwerk. Daar komt het woord "Backup" dus niet in voor.
    De foto's zijn voor jou begrijpelijk veel waard. Dan moet je die niet op 1 plek bewaren.

Je zult niet de eerste zijn die z'n data op de NAS kwijt raakt.

Wat @Gronaldo al zegt is een NAS heel handig en je kan er veel meer mee dan alleen opslag maar voor jouw data is offsite opslag noodzakelijk.

12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Om eerlijk te zijn is als je het zo bekijkt helemaal niets een back up.. Als de aarde ontploft is ook alle data weg.. Dan zou je een paar usb stickjes naar de maan of naar mars moeten sturen :p

13. Moonie

Moonie Member

Sinds:
    27 feb 2017
    Een NAS dient om je bestanden overal in je Netwerk beschikbaar te hebben, het is zeker geen primaire Back-up oplossing.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
    Goede Back-ups maak je op verschillende schijven, en met een degelijk Back-up schema.

Bij grote NAS problemen, alles even heropstarten NAS, Netwerk, Routers enz .....

14. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Heeft allemaal te maken met waarschijnlijkheid en acceptatie van risico. Mijn voorbeelden zijn vrij allerdaags. Die van jou minder.

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik bedoel er gewoon mee eigenlijks is nooit echt 100% veilig.. Want ook met alle backup die je hebt kan ook iets mis gaan.. tuurlijk kans word kleiner maar is er nog steeds :)