1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Schoonmaken Computer, nuttig gereedschap

Discussie in 'Overige computer discussies' gestart door Thom Weitenberg, 29 jul 2016.

1. Thom Weitenberg

Thom Weitenberg Member

Sinds:
    6 mei 2016
    Zijn er nog bepaalde bussen perslucht die men aanraadt? Of bepaalde doekjes en/of kwastjes die erg populair zijn?

2. VerwijderdeGebruiker9290

VerwijderdeGebruiker9290 Geband

Sinds:
    6 aug 2002
    Als je dat voor maar een PC wil doen is een bus perslucht bruikbaar, een kwast kan helpen zolang die maar voorzien is van echt haar.

Voor meerder PC's zou ik gewoon een compressor aanschaffen, wel aftappen voor gebruik als deze stil heeft gestaan anders komt er vocht mee.

3. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Ik haal gewoon alles uit mijn kast, goedkoopste perslucht die ik kan vinden voor het moederbord en de rest met een schilderskwarst/stofzuiger.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, zo'n olievrije met een motor. Ook wel 'compressor' geheten.

Beetje blazen en een kwast doet ook al wonderen.

5. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Voorkomen is nog beter. Positieve druk maken en filters voor de inlaten. Ik kan mijn systemen een jaar onbeheerd laten en er zit amper stof in.

6. Axeia

Axeia Senior Member

Sinds:
    26 jan 2012
    Perslucht is perslucht, de samenstelling maakt weinig uit (tenzij je groen(er) wilt) zijn.

Perslucht voor losse stof (niet aan één stuk inhouden, even snel inhouden en loslaten werkt beter/zuiniger). Of een compressor (niet vol kracht op een cm afstand :p)
    Kwastje voor hardnekkigere stof mocht je daar last van hebben.
    Voor rokers en aangekoekte teer/nicotine of wat voor viezigheid er dan ook vrijkomt in de lucht alcohol-doekjes. En bij voorkeur nooit roken in de ruimte waar je PC lucht staat aan te zuigen.

7. Thom Weitenberg

Thom Weitenberg Member

Sinds:
    6 mei 2016
    Compressors zijn best duur dus voorlopig begin ik daar nog niet aan en ik ga ook een gefilterde kast met positieve druk proberen. Ik heb gehoord dat je van oude kousen prima do it yourself filters kan maken. Ik zal nog op het internet kijken naar echte stof filters.

Dus een kwast moet echt haar hebben begrijp ik en ik had ook gelezen dat je een beetje moet oppassen met het soort perslucht omdat sommige veel vocht meeblazen.

Nog meningen over blaasbalgjes tegen stof?

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat valt reuze mee en je een compressor dan ook voor vele andere dingen gebruiken kan maar als het alleen maar voor 1 keer je pc schoon te maken is dan is het wel natuurlijk veel duurder als een busje perslucht. Qua merken van busjes perslucht maakt het eigenlijk niet uit maar inderdaad kan er wat condens ontstaan doordat er stikstof toegevoegd is. Dus het beste kan je je pc eventjes goed laten drogen voor je hem weer aan zet maar dus niet gaan drogen met een fohn.

Blaasbalgjes hebben weinig nut omdat de lucht druk daarvan veel te laag is en die dingen alleen geschikt zijn om b.v. lenzen van fotocamera's schoon te maken. O ja en als je perslucht gebruikt dan altijd je fanbladen tegen houden en niet laten op spinnen want dit is niet echt goed voor je fan. Ook kan een fan als dynamo gaan werken en je fanheader beschadigen doordat dan die fan stroom kan opwekken.

9. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Fanfilters haal ik uit China: http://www.aliexpress.com/item/10-x...2432106177.html?spm=2114.13010608.0.58.njwPm0
    Dit is geperforeerd plastic en dus niet de kwaliteit die je van filters van bijvoorbeeld Highflow verwacht maar ze zijn goedkoop en heel makkelijk op maat te maken (schaar en een hete schroevendraaier voor de bevestigingsgaten) je kan dat spul ook op rol kopen.

Fans en filters zet ik vast met dit soort pennen:
    http://www.aliexpress.com/item/100P...041683611.html?spm=2114.13010608.0.132.nwje2E
    Je kan ze ook per 8 of zo kopen maar ik heb me voorgenomen om elke schroef die ik kan vervangen te vervangen voor deze dingen. Ook hier geld goedkoop maar van mindere kwaliteit (stugger en vangen dus minder trillingen op)

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik zou dat eerlijk gezegd niet doen want dat is eigenlijk te fijn en gaat veel te snel dicht zitten waardoor je helemaal geen airflow meer hebt. Als je dan goedkoop uit wilt zijn kan je nog beter van dat vliegengaas halen en je vaak bij Blokker of Xenos zo'n pakje met gaas kan krijgen voor vaak een paar euro. Dat gaas is toch net iets minder dicht en lijkt best wel op dat gaas wat ze ook voor stoffilters gebruiken.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Behalve dat je dan net zo goed geen filter kunt gebruiken, want dat spul is te grof

12. Thom Weitenberg

Thom Weitenberg Member

Sinds:
    6 mei 2016
    iemand ervaring met het gebruiken van afzuigkap filters als stof filter voor de pc? Of heeft iemand een suggestie voor goede filters?

13. Leeuwtje

Leeuwtje Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2006
    Welke compressor, merk en type, is geschikt voor het reinigen van computerkasten?

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ligt eraan en je daarin ook een boel soorten in hebt van heel fijn tot grover, en dan beter toch iets dan helemaal niets lijkt mij. Natuurlijk zijn de officiele filters altijd het beste maar mijn pc kast had die er al in zitten dus dat laat ik ook fijn zo zitten.

Als je die gewone kunststof filters bedoeld, die zijn veel te dik en houden wel stof tegen maar daar komt ook te weinig lucht doorheen lijkt mij. Je hebt ook metalen afzuigkap filters maar die zijn peper duur en dan kan je nog beter gewoon losse filters kopen bij b.v. Highflow of b.v. dit een optie kan zijn.

15. Thom Weitenberg

Thom Weitenberg Member

Sinds:
    6 mei 2016