1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Schokkerig beeld.

Discussie in 'Digitale fotografie en video' gestart door Pierro, 10 mei 2018.

1. Pierro

Pierro Member

Sinds:
    10 mei 2018
    Hallo,

Ik heb onlangs een Sjcam M20 gekocht en daar een actiefilm mee gemaakt. (Op mtb). Toen ik de film bekeek op de pc bleek deze nogal schokkerig. Daarmee bedoel ik niet dat het beeld veel beweegt, maar schokerig in de zin dat het lijkt dat er frames missen. Het lijkt meer voor te komen bij beweging.
    Nu ben ik bang dat dit aan de hw ligt en niet aan de instellingen. Kent iemand dit probleem?
    Valt er wat aan te doen?

Mvg,
    Pieter

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wat zijn de specs van de pc waarop het schokt?

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik weet niet met welke resolutie je de opname gemaakt hebt waarbij je je moet realiseren dat als je 4K gebruikt hebt dat die cam maar met 24 frames per seconde kan opnemen en 2K met 30 fps. Dit houd in dat het beeld niet echt vloeiend is doordat je minder frames per seconde hebt en ik dit b.v. heel duidelijk kan zien en jij zo te lezen ook. Wat je nu eens kan proberen is om een opname met FullHD 1920 x 1080 60fps te maken en als die vloeiend is dan ligt het in elk geval niet aan de hardware van de cam en pc.

En zoals @nutty al schrijft is niet elke pc zomaar geschikt voor het bewerken van 4K dus zijn de specs van je pc ook net zo goed van belang.

4. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Was de SD kaart wel snel genoeg...

5. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Zoals gebruikelijk: grote vraag, heel klein beetje info.....

TS, wat we willen zien is de ketting aan hardware die je gebruikt, vanaf de camera, de SD kaart, de kaartlezer en vervolgens de pc waar je alles op te voorschijn tovert. 4K is heel veel data die je moet verschuiven en dat vraagt wel iets van je hardware. Ff een cameraatje kopen en hoppetee alles werkt perfect is er zelden bij.

Overigens lees ik nu in diverse reviews dat die M20 geen echte 4K weergeeft en zelfs op fullHD maar 30 fps haalt. 4K doet ie geïnterpoleerd.
    Daar begint je probleem al.....

Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  6. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Idd budget speelgoed....

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Als je er niet veel geld voor over hebt is dit merk toch één van de beste om je geld aan uit te geven.
    Doet het erg goed voor zn geld,en bovendien een heel leuke Sony sensor,dus speelgoed...,nee zo zou ik het niet noemen.

Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Tja, helaas is het niet alleen de sensor die bepaalt hoe goed iets functioneert. En alle waar is nu eenmaal naar z'n geld. In dit geval kan de sensor wel degelijk 4K weergeven, maar wordt ie beperkt door de toch wat mindere hardware. 30Fps bij fullHD is niet echt snel te noemen en kan heel goed verklaren waarom het beeld zo schokkerig is. Eventuele trage hardware in een ander deel van de ketting maakt dat niet beter.....
    Overigens reageert TS niet heel rap......

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik heb zelf hier een Sony cameratje die dan wel iets van rond de 150 euro was maar die kan wel perfect 1920 x 1080 Full HD 50 fps aan dus zou ik zelf dan toch net wat meer erbij leggen.

10. Pierro

Pierro Member

Sinds:
    10 mei 2018
    Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik reageer wat traag, want een beetje druk.

Ik heb de opname gemaakt in full hd, 60 fps, beeldstabilisatie aan en alle kwaliteit aspecten op hoog. Ik weet dat het apparaat niet echt in 4k kan en heb hem daar ook niet voor gekocht. Het gaat mij om de full hd, 60 fps en beeldstabilisatie. Zeker omdat ik hem op 60fps had staan ben ik verbaasd. Tevens zag ik allemaal positieve recensies over het apparaat. Dan kan het nog best wel zo zijn dat in mijn geval de sensor of aansluiting niet deugt.

Mijn laptop is een "oudje" van 7 jaar, Packard Bell EasyNote TK85, 2,53 ghz processor, 4gb geheugen, 64 bits.
    Zijn dit voldoende specs om er wat van te zeggen?

De kaart is een Sandisk, 32 gb, klasse 10. Ik heb hem niet geformatteerd, maar meteen gebruikt.

Ik heb de beelden nog niet op mijn telefoon en tablet bekeken. Dat ga ik zo doen om pc als oorzaak uit te sluiten.

Graag hoor ik wat jullie hier over kunnen zeggen!

Mvg,
    Pieter

11. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik denk dat de compressiefactor te hoog is van de film,daardoor draait het op een oudere pc niet lekker.
    Oplossing is om het filmpje om te zetten met een videoconverter naar een lichte variant (geen cabac en veel I frames).
    Vooral het gebruik van weinig I frames (blijft het filmpje lekker klein) is de reden dat filmpjes zwaar lopen,de cpu moet dan te veel rekenen.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat je laptop gewoonweg niet krachtig genoeg is om Full HD 60 fps af te kunnen spelen dus kijk eerst beter eens via een recentere laptop/pc. Lijkt mij namelijk dat Full HD 60 fps in principe toch ook wel door zo'n goedkopere camera goed moet kunnen aangezien ik zelf ook een goedkopere compact camera hiervoor gebruik.

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    De compressiefactor zal zeker ook een rol spelen, samen met het toch best lage geheugen van 4Gb.
    Maar de camera kan bij fullHD niet meer dan 30fps aan......

14. Pierro

Pierro Member

Sinds:
    10 mei 2018
    @JB56: Volgens de specs kan de camera bij fullHD 60fps aan. Is ook aan te vinken bij de instellingen.

Ik zal eens een filmpje maken bij 30fps. Wellicht kan mijn pc dat wel hebben.

Hebben jullie een suggestie voor een converter?

15. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    De beste gratis converter (voor de doorsnee gebruiker) zou deze zijn (kan ik niet bevestigen want ik gebruik deze niet):
    http://www.any-video-converter.com/products-freeware/
    Wil je de beste kwaliteit dan is Handbrake (ook gratis) nog de beste,maar deze is minder gebruiksvriendelijk.
    https://handbrake.fr/
    Handbrake bied je de mogelijkheid de video zo in te stellen dat deze zo licht mogelijk afspeelt op de pc.
    Dus met handbrake is succes verzekerd,maar je moet hm wel even leren gebruiken.
    Mocht je ermee aan de gang gaan dan vul je deze regel in bij extra options.
    Deze waarde bepaald het aantal I frames,hoe lager de waarde hoe lichter het voor je computer afspeelt.
    "key int=10"
    Rest van de settings worden bij de settings toegelicht wat ze doen.

Allerlichtste formaat voor video om af te spelen is overigens ongecomprimeerd (avi)
    Maar dit filmpje wordt dan heel groot (juist omdat er geen compressie plaatvind).
    Ga je er mp4 van maken onthoudt dan altijd als je de settings tegenkomt in converters en je wilt hm zo licht mogelijk maken:
    Cabac uitvinken (niet gebruiken)
    I frames afstand minimaal,dus zoveel mogelijk I frames
    In Handbrake bepaal je dat met de volgende optie:
    Ingeven bij extra options:
    keyint=x (x een getal tussen 1 en 250,waar hoe hoger het getal hoe kleiner (maar zwaarder) de film wordt.
    Houdt ook altijd de bitrate zo laag mogelijk om het filmpje af te spelen op zwakke pc's

En uiteraard kun je ook bij YT je filmpjes converteren

hier een review van diverse:
    https://www.techradar.com/news/the-best-free-video-converter

Allemaal wel technisch voor een leek,maar misschien lukt het wel

Laatst bewerkt: 14 mei 2018
  16. Pierro

Pierro Member

Sinds:
    10 mei 2018
    Dankje.