1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Samsung 950 pro SSD is te langzaam

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door TZR, 19 apr 2017 om 15:58.

1. TZR

TZR

Sinds:
    8 nov 2015
    Ik heb vorig jaar een 950 pro SSD gekocht en in mijn destijds relatief nieuwe pc gestopt.
    Ik had daarvoor windows en allerlei nuttige programma's op een SATA SSD staan (met een HDD voor videos en bestanden).
    Ik heb deze hele SATA SSD toen naar de PCI-E SSD gekloond en vervolgens het startup medium aangepast in de BIOS. Toen dit alles werkend was heb ik de SATA SSD verwijderd om mijn laptop te upgraden.
    Ondanks dat alles prima werkt ben ik er onlangs achter gekomen dat de snelheid van de SSD ondermaats is.
    Ik heb hiervoor zowel de tool van Samsung gebruikt als een andere online beschikbare tool, waaruit blijkt dat vooral het schrijven op de SSD extreem langzaam is.
    Ik gok dat dit door het klonen is gekomen en dat ik windows opnieuw moet installeren op de SSD.
    Dit doe ik liever niet en ik ben benieuwd of er andere oplossingen zijn.
    Dus hebben jullie goede suggesties?

2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Wat is extreem langzaam? Vertel eens wat de resultaten zijn?
    En de rest van de specificaties van de laptop.
    Ik ga gokken dat die laptop maar 2 of zelfs maar 1 pci-e lane beschikbaar heeft voor de ssd, en dat je daardoor mindere resultaten krijgt.

Laatst bewerkt: 19 apr 2017 om 16:44
  3. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Is hij nog langzamer dan je oude SSD? Ook ik heb mijn 950 gekloond, en wel vanaf mijn Crucial SATA SSD, opstarten langzamer dan mijn Crucial.
    Daarom heb ik hem in de la liggen tot ik tijd en zin heb om de 950 met een schone installatie eens kijken of er verschil is. In benchmarks was hij wel conform andere 950's qua snelheid.

Welke laptop?, de 950 zit in zijn PC.

4. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik heb het zelf ook 3x moeten lezen, maar volgens mij gaat het over een laptop.
    Of zou hij bedoelen dat de sata ssd uit de computer nu in een laptop gekomen is? Zou ook kunnen. Hoe dan ook, heel duidelijk is het niet, en we hebben specificaties nodig.

Maar het verhaal met die lanes blijft. Veel computer moederborden hebben ook maar 2 lanes op het m.2 slot.

5. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Windows installeren is in 30 minuten klaar. Dan weet je al of het verschil maakt (en of het zinvol is je systeem volledig te installeren).
    Hoeveel vrije schijfruimte heb je nog op de SSD? Dit kan invloed hebben op performance.
    Verder ben ik het eens dat meer info nuttig is: windows-versie, moederbord etc. En snelheid van de SSD met getallen te verduidelijken.

6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Samsung NVMe driver al geinstaleerd ?

Paulus61 vindt dit nuttig.
  7. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    https://nl.hardware.info/usersystemen/24224/maximus-viii-+-6700k-+-gtx-970-gaming

Eerste alinea:

8. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Er is maar 1 alinea.
    Ja daar gaat het over een pc, later over een computer, later over een laptop. Maar goed, ik wacht maar even op reactie van TS.

9. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
  10. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Kan een reden zijn sommige bordjes delen de eerste 2 SATA met M.2.

@TZR heb je in de BIOS dingen gewijzigd of alles bij het oude gelaten?
    Hoe heb je bv bij Advanced Opties ingesteld?

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Oh ja? Hoe? Screenshot?

12. TZR

TZR

Sinds:
    8 nov 2015
    Bedankt allemaal voor de reacties.
    Het gaat idd om mijn PC, waarvan de specificaties in mijn user systeem staan. Maximus VIII, 6700K, Windows 10.
    Ik zal wanneer ik thuis ben even wat screenshots maken.

13. TZR

TZR

Sinds:
    8 nov 2015
    Goede optie, ik zal de handleiding van mijn moederbord nog eens doorspitten naar die info

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Doe geen moeite. Maximus VIII is 6 soorten poorten, allemaal op de Intel chip; maakt helemaal niks uit.

15. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    SATA 1 en 2 zijn bij gebruik van M.2 uitgeschakeld, maar dat zal voor de snelligheid van de M.2 geen invloed hebben denk ik.

16. TZR

TZR

Sinds:
    8 nov 2015
    SSD benchmark.png

Zoals te zien is in de AS SSD benchmark is vooral het schrijven veel te langzaam, het lezen is ook langzamer dan zou moeten, maar acceptabel

17. Pakhuisrat

Pakhuisrat

Sinds:
    23 feb 2017
    Kijk eens naar de accestime,daar gaat duidelijk iets niet goed,benaderd bijna de waarde van een hdd,zoals een ander al zei,juiste driver al erop gezet?

18. tommy76

tommy76

Sinds:
    6 sep 2016
    Ik heb deze benchmark van de ssd m2 vanuit pcie ik heb geen m2 slot test.png

19. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    TZR, de write snelheden zijn inderdaad lager dan verwacht. Dus het is goed om even te onderzoeken hoe dat komt.
    Ja, bios-settings ook even nalopen. Eventueel testen of de default-settings beter resultaat geven.
    Heb je encryptie ingeschakeld, of een andere techniek die de performance negatief kan beinvloeden?
    En hoe veel vrije schijfruimte?

20. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Nee dat heeft hij niet.

Dit is een screeny van mijn 950 met de Samsung driver.

Quercus mk1 (2016_01_29 05_57_13 UTC).jpg

Waar ik nvme - ok heb staan heeft TZR, stornvme - ok staan.

stornvme

Je mag daar er van uitgaan dat hij zijn SSD met de Windows driver heeft geïnstalleerd.

Laatst bewerkt: 21 apr 2017 om 17:14
    Paulus61 vindt dit nuttig.