1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ryzen PC Build hulp

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door RyzenNoob, 20 dec 2018.

1. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018
    Beste Hardware.info gebruikers,

Ik heb persoonlijk aardig wat ervaring met het bouwen van computers. Echter zijn dit allemaal Intel computers geweest op 1 FX8350 build na.

Ik ben zelf bezig met een nieuwe Ryzen build ter vervanging van mijn i5-7400/GTX1060/16 GB DDR4 setup.

Na veel nadenken heb ik besloten om een Ryzen 5 2600 processor te gebruiken, alleen vroeg ik me af of mensen hun mening hierover kunnen geven en wat zij anders zouden doen?

Specs:
    CPU: Ryzen 5 2600 (twv 160 euro)
    DDR4: Corsair Vengeance Pro 3000mhz DDR4 2x8GB kit (twv 159 euro)
    MOBO: ? (geen idee) een X470 of B450, met RGB header (Asus, MSI of Gigabyte, maar welke)
    CPU-fan: Thermaltake Riing Silent 12 RGB
    Case: Sharkoon Night Shark RGB
    PSU: Thermaltake RGB 650Watt 80 bronze.
    SSD: Intenso 512GB
    SSD m2: Samsung Evo 256GB.

Opzich een redelijke build voor gamen en tekstverwerking.

Ik hoop dat mensen mij een goed moederbord kunnen aanbevelen voor deze build voor een scherpe prijs.
    Mijn budget is max 125 euro en ik wil het liefst een ATX formaat aangezien dat mooi in mijn windowed-case kan passen.

Het moet dus een moederbord van Gigabyte, MSI of Asus zijn vanwege de RGB-lichten technologie.
    Heb al veel moederborden gezien, maar wil het liefst een X470 of B450 chipset zodat ik in de toekomst enkel de processor hoef te vervangen na een bios-update.

Alvast bedankt voor jullie tijd en de moeite :).

Met vriendelijke groet,

Matthijs

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
  3. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018

Bedankt voor je reply.
    Ik ga denk ik een RX580 8GB van Gigabyte aanschaffen als videokaart of een Vega 56/64... Hangt van de prijzen af.
    Kan de i5 goed verkopen denk ik, maar als het inderdaad niet veel uitmaakt kan ik gewoon die mobo en processor overzetten en wachten op deals...

4. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Een RX580 kopen ipv een 1060 is maar een performance winst van zo'n gemiddeld 8%...
    Alleen leuk om te doen als je ook een freesync monitor hebt..
    Een VEGA kaart is wel een upgrade.
    Maar dan zou ik dus eerder wachten op de aankondiging van de Ryzen 3000 serie cpu's + de AMD Navi kaarten!

5. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018
    Haha je hebt er veel meer verstand van dan ik...
    Zit te twijfelen om alleen een nieuwe moederbord te halen voor mijn i5 7400 nu hierdoor :)

Heb alles al gekocht behalve de Ryzen CPU en Moederbord namelijk, dus kan alle kanten nog op.
    Ik heb wel FreeSync schermen en op dit moment een GTX 1060 3GB Armor OC van MSI volgens mij.
    Ik kan een nieuwe RX580 8GB van Gigabyte kopen voor 189 euro met 2 games.
    Weet alleen niet wat een GTX 1060 3 GB nog oplevert.

Wat jij zegt, als die Ryzen 3000 series uitkomen, zal de 2000 goedkoper worden net als de Vega kaarten. Dus misschien alleen een nieuw moederbord voor de i5-7400 en dan voelt het alsnog als een nieuwe pc aangezien ik allemaal andere onderdelen heb gekocht :).

Wat handig zo'n forum joh :p

6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Heb je een nieuwe moederbord nodig dan voor die i5-7400??
    Tja zo'n GTX 1060 3GB is 2e hands nog wel 100 euro waard. Als je die RX580 8GB voor 189 euro kan kopen is het echt wel de moeite waard. Dan is het ruim 10-15% meer performance. Ik ging er even voor het gemak van uit dat je een GTX 1060 6GB had ;)

7. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018
    Meh die oude mobo is niet zo luxe... Zonder RGB header etc, ga een MSI z270 Gaming Pro halen voor 90 euro voor mijn i5 7400 dan denk ik. Mooie moederbord voor leuke prijs, mét RGB header.

Ja 3GB maar... haha.
    Ga dan toch maar die RX580 uit duitsland meenemen en dan de rest verkopen.
    Die Z270 is wel een leuke chipset toch?

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Lijkt mij een prima moederbord. Alleen kon niet zo snel iets vinden over die RGB header. Maar het zal er vast wel opzitten ;)

9. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018
    Op de productpagina staat bij de headlines:
    • Mystic Light Sync: Synchronize other RGB solutions with your gaming rig and control all LEDs in one click
    En bij Internatl I/O connectors:
    - 1 x RGB LED connector

Dus daar lekker de RGB-hub op aansluiten en dan gaan met die banaan (RGB Party).

Bedankt Manyuken voor je hulp en tijd.

Dit scheelt me een hoop geld en moeite.
    Nieuwe moederbord is besteld, daar alles ingooien en hoppa nieuw systeem voor weinig :).

Dan maak ik die upgrade naar Ryzen wel in 2020 ofzo...
    Koop die RX580 8GB ook nog erbij en de oudere GTX1060 3GB weg en we hebben een leuke 'future-proof' gaming pc.

Manyuken vindt dit nuttig.
  10. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Lekker bezig! Wel foto's maken he :)

11. RyzenNoob

RyzenNoob Member

Sinds:
    20 dec 2018
    Wahaha ik zal mijn best doen. Alles is er, mis alleen nog het net bestelde mobo, maar inderdaad de i5 7400 is ook een 'prima' CPU voor gaming en tekstverwerking.

Fijne feestdagen Manyuken :)

12. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Jij ook! :) Geniet van de pc!!

13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Goede tips hier maar ik mis wel 1 ding. TS kan met deze bord niet meer verder uitbreiden dat de 7de generatie intel. Met de am4 platform had ts altijd nog kunnen upgraden naar de nieuwste processors die eraan komen. 90,- voor een bordje dat niet meer up te graden is vind ik nog best veel.

Kan aan mij liggen hoor maar ik had niet de z290 aangeraden, en al helemaal niet voor een i5 7400 die niet over te clocken valt..
    Plus wat voor games speelt ts? Als ik moet kiezen tussen een r5 2600 of een i5 7400 voor battlefield 5 bijvoorbeeld dan had ik toch echter wel voor de 2600 gegaan met am4 bordje.

14. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Hij gaat in 2020 upgraden naar Ryzen, gaf ie in een paar posts hierboven al aan.
    De i5 7400 zal voor dat ene jaartje echt prima prestaties leveren i.c.m. een RX 580 ;)

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Dan had ts toch beter zo kunnen laten wat het was en die 90,- in de spaarpot stoppen voor zijn nieuwe ryzen build later.? 90 pleuries voor paar lampies haha.. tjah tis alleen maar mijn eigen mening hoor :p

16. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Hij heeft nu geen RGB header, maar wel een full RGB opstelling haha. Ik snap hem wel ;)
    Komt wel goed denk ik!

17. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Dan had ik een losse rgb fan header kastje gehaald maar goed fijne feest dagen!!

18. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Veel van dat soort kastjes werken niet met die Thermaltake behuizing etc... Daarom de vraag ook van de TS voor de 3 specifieke merken ;)

19. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
  20. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Die prijs zie ik niet in de prijsvergelijker terug. Bij welke winkel koop je hem, klinkt namelijk als een leuke deal voor meer mensen.

Wat handig zo'n forum joh :p