Ryzen 7 3700X vs 3800X

HilleG

Senior Member
Met alle respect VDB, ik negeer je ontkoppelde reacties in de nieuwsberichten, maar op het forum moet je echt even beter je best doen om de voorgaande berichten te lezen. Dit stond nooit ter kwestie, het was een specifieke vraag waar je totaal aan voorbij gaat.

@nutty zoals ik al zei, hij heeft een hoger TDP, dus mag hij hoger boosten onder spec. Maar als je een B450 of beter bordje hebt, kun je die TDP gewoon verhogen, en met PBO zelfs nog meer. Dus op een consumentenbordje (lees: dus geen OEM locked TDP bord), zal het weinig uitmaken.
Interessant. Ik was ook aan het wachten op een 3800X review, maar als dit waar is maakt het geen drol uit en kan je die €70 beter in je zak steken. Ik zat stiekem te hopen op gebinde chips die hoger clockten...

Silencer0

Member
zoals ik al zei, hij heeft een hoger TDP, dus mag hij hoger boosten onder spec. Maar als je een B450 of beter bordje hebt, kun je die TDP gewoon verhogen, en met PBO zelfs nog meer. Dus op een consumentenbordje (lees: dus geen OEM locked TDP bord), zal het weinig uitmaken.
Dus als ik het goed heb, denkt u dat de 3800X gewoon een OC versie versie is van de 3700X dat je zelf makkelijk kuntverwezenlijken (ben geen expert in dit soort zaken)? Het mobo zal een X570 platform worden overigens.

suijkerbuijk

Senior Member
Goedemorgen, het zal een mix zijn van regular office duties, browsen en games (BF4, BF V, killing floor 2, enz). Momenteel had ik in gedachte een Ryzen 7 CPU, gecombineerd met een 2070 Super, Corsair Vengeance LPX 16GB RAM, 256Gb SSD M2 (windows en regular software), 1GB SSD M2 (games en data), mobo ben ik nog niet volledig uit (dacht aan de Asrock Steel Legend) powered door een 650 of 750W voeding (650W zou voldoende moeten zijn)
De prijs verschil tussen de 650 vs 750 watt zal ik niet bezuinigen op 10 euro en gelijk voor de 750watt gaan.
Dan kan je later altijd overklokken of een gpu upgrade net wat meer vermogen leveren .

Dan de ryzen cpu.
Zoals ik zie zal ik voor een cpu gaan die een hoge tdp bezit met hoge klok maar met minder cores.
Aangezien de pc meer voor games gebruik gaan worden dan dat je videobewerking gaat doen.
Als je het geld heb is natuurlijk altijd de optie om de duurste nemen .
Overklokken zag je niet zitten dus moet je hier onder de links even door nemen .

Waarom zeg ik pak minder cores?
Wel de reden is heel simpel minder cores maar wel hoge tdp houd in dat de cpu hogere kloks op alle zijn core zal zetten .
Hieronder zie je dus verschil met hogere tdp wat x cpu bezitten
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-2700/images/clock_analysis_compared.jpg

Hier onder zie je dus de vergelijking met minder core maar wel de zelfde tdp (2600 vs 2700 65watt tdp)
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-5-2600/images/clock_analysis_compared.jpg

Nu gaat dit wel om de 2000 serie maar de 3000 serie doet precies het zelfde namelijk en zal dus ook zo gaan gedragen .

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-2600/16.html
Vertelt over de tdp em hoe het gedraag onder in.

suijkerbuijk

Senior Member
Dus als ik het goed heb, denkt u dat de 3800X gewoon een OC versie versie is van de 3700X dat je zelf makkelijk kuntverwezenlijken (ben geen expert in dit soort zaken)? Het mobo zal een X570 platform worden overigens.

Zelf tdp verhogen is dus met overklokken handmatige .
Dat wil je niet?
Dus zoek je een cpu met de hoge tdp zodat het moederbord zelf auto overklokt in de waarde van de tdp van de cpu.

DatAccountz

Senior Member
Ja is het ook. Misschien dat hij 100mhz hoger komt gemiddeld, maar veel zal er niet tussen zitten.

Zelf tdp verhogen is dus met overklokken handmatige .
Dat wil je niet?
Dus zoek je een cpu met de hoge tdp zodat het moederbord zelf auto overklokt in de waarde van de tdp van de cpu.
Waarom zou je 70 euro extra betalen voor één bios instelling?

suijkerbuijk

Senior Member
Ja is het ook. Misschien dat hij 100mhz hoger komt gemiddeld, maar veel zal er niet tussen zitten.

Waarom zou je 70 euro extra betalen voor één bios instelling?
Dat is aan de koper .
Waarom een intel k cpu op een niet overklok bord zetten ?
zijn mensen die het doen omdat de k proc hogere boost bezit.

Dit geld ook voor amd cpu die een hogere tdp bezitten dus een hogere boost.
Niet iedereen zijn overklokkers of hebben daar zin in .
Iedereen zijn eigen keus .

DatAccountz

Senior Member
Dat is aan de koper .
Waarom een intel k cpu op een niet overklok bord zetten ?
zijn mensen die het doen omdat de k proc hogere boost bezit.

Dit geld ook voor amd cpu die een hogere tdp bezitten dus een hogere boost.
Niet iedereen zijn overklokkers of hebben daar zin in .
Iedereen zijn eigen keus .
False equivalence. Dat is een verschil in functionaliteit, dit niet.

De TDP wordt overigens al door consumenten moederborden ver overschreden. Zie de review van de 3700X en 3900X. Die zijn respectievelijk 65W en 105W TDP, maar verbruiken 81W en 144W.

Bovenaan