Ryzen 7 3700X vs 3800X

Silencer0

Member
Goedemorgen dames & heren,
Ik ga binnenkort mijn huidige desktop & laptop verkopen en een nieuw systeem builden.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen de nieuwe Ryzen 7 3700X en 3800X, wat is jullie gedacht hierover, is het de 70€ verschil waard?
Zijn er overigens betrouwbare benchmarks van de 3800X, want ik vind op het 1e zicht enkel terug van de Ryzen 7 3700X en Ryzen 9 3900X.

Mvg
Stef

DatAccountz

Senior Member
Ik denk dat het afhangt hoe je hem gaat plaatsen. Ik denk op de basiskoeler of kleine formfactor de 3800X gemiddeld hoger zal boosten, omdat het een binned chip is. In een opstelling met een flinke lucht of waterkoeler dat het verschil nihil zal zijn, omdat er genoeg cooling headroom is voor boost.

Scratch that, de TDP is gewoon hoger. Dit is puur voor OEM's interessant, consumenten moeten gewoon voor de 3700X gaan en PBO aanzetten, onder de streep zullen ze dus in een desktop omgeving niet veel verschillen.

DatAccountz

Senior Member
Zodus de 3800X dat 0,3Ghz idle sneller draait is volgens u geen meerwaarde?
Ik weet niet welke intonatie ik hierbij moet denken, maar ik ga maar even uit van een inquistieve. Daarbij is die 3.6 vs. 3.9 geen idle snelheid, dit is de baseclock. Dit is een gegarandeerde clockspeed die de CPU haalt bij een opgegeven TDP. De 3700X is 65W met een baseclock van 3.6ghz, de 3800X is 105W met een baseclock van 3.9ghz.

Dat is iets wat de heren bij Hardware.info niet begrijpen in hun tests:
Processors die zich netjes aan hun tdp houden, zien we tegenwoordig nauwelijks meer. De Ryzen 7 3700X trekt gemiddeld 80,2 watt uit de voeding tijdens een Cinebench-run, terwijl die een tdp van 65 watt heeft. Ook de bijna 125 watt van de Ryzen 9 3900X heeft weinig met de opgegeven 105 watt te maken. Van Intel zijn we dat uiteraard ook al de nodige generaties gewend. De pieken zijn nog wat hoger: de Ryzen 9 3900X piekte op 144 watt, exact even veel als de Core i9 9900K.
Van @Tomas Hochstenbach

Die waardes die zij halen is met PBO/XFR. Wanneer je de chips op het moederbord limiteert tot hun basis specs halen ze dat verbruik wel. Alles boven baseclock is een boostclock, en dan wordt de chip ook niet verwacht zijn TDP te halen, dat gebeurd nergens.

Ik zeg dat dit alleen voor OEM's interessant is, omdat zij zich houden aan TDP specs. Ze kunnen dus niet de 3700X pakken en deze in de BIOS opgeschroeven met PBO, waardoor hij hetzelfde verbruikt als de 3800X. Voor consumenten die gewoon aanpasbare bordjes hebben met overkill VRM's maakt het geen drol uit, en kun je deze 2 chips dus als gelijk beschouwen.

Laatst bewerkt:

Silencer0

Member
Dank voor de uitleg. Nu alleen nog denken over het volgende, wachten op de 5700XT van andere fabrikanten met betere coolers of gewoon voor de 2070 Super gaan o_O

Forum m8

Senior Member
Ik vroeg me dit ook al af. Veel verder dan die paar MHz + RGB in de koeler kwam ik niet. RGB zit ik toch niet op te wachten.

FatBoyNL

Senior Member
Ik vroeg me dit ook al af. Veel verder dan die paar MHz + RGB in de koeler kwam ik niet. RGB zit ik toch niet op te wachten.
Alle courante Ryzen 3000 processors met een X in de naam komen met een "Wraith Prism with RGB LED", dus dat is het verschil niet. Zie https://www.amd.com/en/ryzen-7

Persoonlijk zou ik gewoon de reviews afwachten van de 3800X, die zullen niet al te lang op zich laten wachten.
Een 50% hogere TDP voor die schamele 300 MHz verschil is in mijn ogen op dit moment niet te verklaren. Het zou om beter overklokbare CPU's kunnen gaan. Of misschien niet ;)

EDIT: zelf denk dat de 3700X wellicht gebruik maakt van 8 cores op 1 CCX en de 3800X van 2x4 cores op twee CCXen. Geeft o.a. verschil in geheugen bandbreedte, dus kan me voorstellen ook in gebruik. Maar da's afwachten ook weer.

Laatst bewerkt:

DatAccountz

Senior Member
Persoonlijk zou ik gewoon de reviews afwachten van de 3800X, die zullen niet al te lang op zich laten wachten.
Een 50% hogere TDP voor die schamele 300 MHz verschil is in mijn ogen op dit moment niet te verklaren.
Tuurlijk wel, naar mate je dichterbij de clock wall komt gaat het voltage significant omhoog, en verbruik stijgt dan exponentieel.
Hier een voorbeeld van Polaris GPU (ellesmere)

Als je 15% hoger voltage nodig hebt, betekend dat meestal 30% of meer toename in verbruik.

Forum m8

Senior Member
Als je 15% hoger voltage nodig hebt, betekend dat meestal 30% of meer toename in verbruik.
Bij Ohmse last is dat ook gewoon logisch. 15% hogere spanning = 15% hogere stroom = 32% hoger vermogen

Nu is een CPU natuurlijk geen gloeilamp... maar het schaalt op bepaalde punten gewoon hetzelfde.

DatAccountz

Senior Member
Even een voorbeeldje van mijn GTX 1080.

Undervolt @ 1987 mhz (.925V) = 118-125W in een benchmark.
Stock voltage @ 1987 mhz (1.050V) = 155-160W in deze benchmark.

Wil ik nog die paar extra mhz eruit persen met een overclock ga ik richting de 165-170W. Maar clockfrequentie schaalt lang niet zo hard als het voltage, en die is gelocked bij Nvidia aan de bovenkant.

Maar als je even rekent, dat is 35W meer vanwege .125mvt extra. Of 12% meer voltage is 22% meer verbruik.

FatBoyNL

Senior Member
35 Watt extra voor een 8% hogere base clock en een 2% hogere boost?
Dat schaalt natuurlijk nergens op :p

suijkerbuijk

Senior Member
Simpel ga je overklokken of niet?
Doe je dat niet zoek dat de cpu met de hoogste tdp zodat je all core boost ook max werkt.
Ga je wel zelf overklokken dan koop de goedkoopste omdat je tdp verbruikt niet meer gebruikt.

Verder mensen vergeten dat amd cpu zelf overklokt.
zo lang alles in de waarde blijft is het mooi en gaat de alle boost core omhoog.

Voorbeeld mijn eigen 2600 65w tdp cpu
Boost klok van 3.9 singel core
alle core boost is 3.6
base klok is 3,4.
Mijn cpu word gekoeld door waterkoeling.
Hier door verandert amd zelf naar.
boost klok 3.9
all core boost 3.75
base klok 3.4
Hoe hoger de tdp van de cpu hoe hoger de cpu uit zijn eigen gaat klokken zolang alles wel aan deze eisen voldoet namelijk.

Cpu moet onder de 70 graden zijn
vrm moet genoeg stabiele spanning regelen
vrm moet nog steeds in zijn veilige temperatuur zijn.
De cpu core spanning is in zijn waarde .

Als hier alles aan voldoet gaat de ryzen sneller klokken op all core boost .
De ryzen 3000 serie heeft nu ook de optie om boven zijn max boost over te klokken.

Ga je nu zelf overklokken vergis je niet de amd klok niet meer terug (msi bord weet ik zeker)
Je klok ook alle cores gelijkwaardige op en de slechtste core is dus je limiet van je max overklok.

DatAccountz

Senior Member
Nou nee, onder een grote heatsink zal er tussen de 3700X en 3800X met de juiste PBO instellingen geen verschil zijn.

En alle 3xxx houden wel op bij 4.3ghz.

suijkerbuijk

Senior Member
Ik heb vroeger beetje geëxperimenteerd met mijn i7 980X Extreme maar niets bijzonder. Ik ga mij hier niet meer mee bezig houden.

Dan is de volgende vraag .
Wat ben je van plan om er mee te doen ?
Game of wilt je meer gaan doen ?

Je kan wel de meest duren proc kopen maar als de helft er van in zijn neus staat te peuteren.
Dan kan je beter de prijs verschil ergens anders in steken.

De reden dat ik het vraag is heel simpel.
De beste advies kan je pas geven als je weet waar iets voor gaan dienen.

nutty

Senior Member
Hebben jullie dit artikel al gelezen:
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900x-review-raising-the-bar/19
Als ik het goed begrepen heb zijn de verschillen tussen een 3700x en een 3800x groter dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.
De 3800x heeft bepaalde karaktertrekjes van de 3900x welke hem duidelijk onderscheiden van de 3700x
De 3800x zal hierdoor aanzienlijk beter te overclocken zijn dan de 'begrensde' 3700x
Verschillen zijn dus groter dan alleen die 300 Mhz meer.
Conclusie,er zit een 'slot' op de 3700x en niet op de 3800x.

Laatst bewerkt:

Silencer0

Member
Dan is de volgende vraag .
Wat ben je van plan om er mee te doen ?
Game of wilt je meer gaan doen?
Goedemorgen, het zal een mix zijn van regular office duties, browsen en games (BF4, BF V, killing floor 2, enz). Momenteel had ik in gedachte een Ryzen 7 CPU, gecombineerd met een 2070 Super, Corsair Vengeance LPX 16GB RAM, 256Gb SSD M2 (windows en regular software), 1GB SSD M2 (games en data), mobo ben ik nog niet volledig uit (dacht aan de Asrock Steel Legend) powered door een 650 of 750W voeding (650W zou voldoende moeten zijn)

Van der berg

Senior Member
Ik zou je adviseren om te kiezen voor de 3800X een hogere geklokte snelheid op 3.9GHz, maar waarom? In games heb je profijt aan die hogere kloksnelheid. Want bij gamen geldt nog steeds zoals ik heb gelezen bij Hardware.info dat snelheid boven meer cores nog steeds in het voordeel is. Al worden steeds meer games multi-threaded. Als ik ga upgraden ga ik voor de hogere kloksnelheid en ik zou dan als gamer voor de 3800X kiezen. Ik wacht nog stééds op de benchmarks van de 3800X. Je kan overklokken met de 3700X maar wie geeft er garanties dat het goed gaat en ik overklok niet vandaar de 3800X mijn keuze

Eigenlijk geldt voor CPU-cores maar één ding – zowel in de PC-wereld als voor mobiele devices: liever snellere cores dan meercores.

Bron: https://nl.hardware.info/reviews/5389/5/test-het-nut-van-meer-cores-conclusie
Bron: https://nl.hardware.info/reviews/7963/23/hoeveel-cpu-cores-heb-je-nodig-voor-games-conclusie

Laatst bewerkt:

DatAccountz

Senior Member
Ik zou je adviseren om te kiezen voor de 3800X een hogere geklokte snelheid op 3.9GHz, maar waarom? In games heb je profijt aan die hogere kloksnelheid.
Met alle respect VDB, ik negeer je ontkoppelde reacties in de nieuwsberichten, maar op het forum moet je echt even beter je best doen om de voorgaande berichten te lezen. Dit stond nooit ter kwestie, het was een specifieke vraag waar je totaal aan voorbij gaat.

@nutty zoals ik al zei, hij heeft een hoger TDP, dus mag hij hoger boosten onder spec. Maar als je een B450 of beter bordje hebt, kun je die TDP gewoon verhogen, en met PBO zelfs nog meer. Dus op een consumentenbordje (lees: dus geen OEM locked TDP bord), zal het weinig uitmaken.

At stock behaviour, the chip’s 105W TDP should allow it to behave a lot more like the 3900X when it comes to the higher thread-count frequencies, at least until it maxes out its 8 cores on its single chiplet, which might really put it ahead of the 3700X in terms of multi-threaded performance workloads.

Laatst bewerkt:
Bovenaan