Ryzen 3000 serie

seb83

Senior Member
Met performance/watt en ipc ben ik het met je eens, maar de clocks zet ik nog even wat vraagtekens bij. Ik vind het zelf wat vreemd dat een cpu met heel veel cores hoger zou klokken dan eentje met minder cores, ik verwacht dat andersom.
Ah, dat was niet duidelijk in mijn post. Ik hecht geen waarde aan de clocks in de Adored leaks. Mijn redenering in dezen is als volgt: de 1800X boost out of the box naar 4,1 GHz, op basis van kleine optimalisaties in architectuur en procedé haalt de 2700X 4,3 GHz. Ryzen 3 brengt wederom optimalisaties én een fors kleiner procedé. Het zou me daarom niks verbazen als daarmee 4,6/4,7 GHz out of the box mogelijk wordt.

JMM

Senior Member
Met performance/watt en ipc ben ik het met je eens, maar de clocks zet ik nog even wat vraagtekens bij. Ik vind het zelf wat vreemd dat een cpu met heel veel cores hoger zou klokken dan eentje met minder cores, ik verwacht dat andersom.
........................................
........................................
Ja klopt, komt bij mij ook vreemd over dus ja, het brengt in eerste instantie de geloofwaardigheid van deze "gelekte" snelheden in het gedrang.

Het is verder ook de vraag hoe hoog de all core turbosnelheid gaat zijn bij deze twee specifieke cpu's want één core laten draaien op 4.8 of 5GHz lijkt mij niet zo moeilijk met deze nieuwe architectuur.
Al de cores laten draaien op zo'n hoog mogelijke snelheid is een ander paar mouwen..we zullen wel zien..

quiller

Senior Member
Het is hier nu maar stilletjes....de 3000 gekte is blijkbaar gestagneerd...
Klopt. Maar het is wel heel duidelijk dat er iets op til is in die richting... Elke zoveel dagen komt er weer wat uitgelekt rond amd, maar niet echt over ryzen 3k. Ze zijn duidelijk naar iets aan het opbouwen ...

Dabomb

Senior Member
Als ik zo naar de "leaks" kijk, lijkt mij de 3600x, voorlopig dan, een dijk van een cpu qua prijs/prestatie voor de mainstream game pc user.

Nu, ik moet toegeven dat de 3700x ook interessant lijkt met zijn 5.0 GHz turbosnelheid maar of je daar veel meer voordeel gaat hebben t.o.v. een 3600x met zijn 4.8GHz turbosnelheid, als doorsnee gamer...dat zal nog moeten blijken..;)
Ik ga zelf voor de 3700x.. Het zijn veel cores voor een normale gebruiker.. Maar dan kan je verlopig zeker nog wel mee door..
Misschien ga je die paar extra cores nog niet merken.. Maar hoe langer het duurt (gebruik van die processor) hoe langer je er profijt van hebt.. Zou een 3600x alleen nemen als er geen andere opties zijn.. (of je moederbord niet hoger word ondersteunt)

Van Zen 3 ga ik zoiezo niet zo heel veel meer verwachten dan van Zen 2. Dus als er aan de eind mooie prijzen zijn dan heb ik zeker wel intresse. (zie alleen de moeite niet om bij introductie al een nieuwe cpu te gaan kopen)

Bovenaan