Ryzen 3000 serie

Manyuken

Senior Member
Die oude setup zou ik zsm verkopen, iig voor Ryzen 3 uitkomt. Daarna zal t nog veel sneller minder waard zijn. Hogere clocks, meer cores, minder spectre, enzovoort.
Probleem is dat dit mijn huidige setup is en ik deze niet kan verkopen (anders heb ik niks meer om op te gamen :eek:)

JMM

Senior Member
Die oude setup zou ik zsm verkopen, iig voor Ryzen 3 uitkomt. Daarna zal t nog veel sneller minder waard zijn. Hogere clocks, meer cores, minder spectre, enzovoort.
Klopt, nu zal zijn setup wat meer waard zijn maar in tussentijd, en dat kan nog lang duren, zonder pc zitten lijkt mij ook geen optie, toch??

Laatst bewerkt:

Dabomb

Senior Member
Niet doen, ff geduld want je huidige setup is meer dan goed genoeg en als je mettertijd over zou gaan tot de Ryzen 3000 lijkt mij, o.a. een X570 mobo veel meer future proof..alhoewel dat ook koffiedik kijken is...Kan mij niet voorstellen dat je echt wat te kort komt met je 3930K...;)
Zo heel feature proof is X570 ook niet.. Enigste verschil is Pci-e 4.0 vanuit de processor.. Vanuit de chipset zal wel gewoon 3.0 zijn zoals bij de huidige borden.. Uiteraard USB 3.2 (of te wel de nieuwe naam geving voor USB 3.0 + 3.1) En misschien wat meer pci-e lanes voor een 2de M.2 ssd.. Voor de rest weer gewoon 1 lan poort en een aparte USB-C poort.

Wellicht gaat pci-e 4.0 maar 1 generatie mee. Bij X670 wellicht al pci-e 5.0

suijkerbuijk

Senior Member
Je kan blijven wachten .

Ik heb niet meer gewacht en heb een AMD ryzen 2600 gekocht .
Reden is heel simpel.
De cpu is al snel zat voor games .
Aangezien de gpu toch de meeste werk gaat doen .

Je kan wel blijven wachten op de 3000 serie .
Maar tot nu toe gaat er toch geen games uit komen die de volle krachten van AMD gaat gebruiken .
Zeker als je een hoge scherm resolutie gaat nemen .
Ben je meer van de gpu afhankelijk dan de cpu .
En je kan altijd nog upgrade in de toekomst .
Aangezien de 3000 echt niet de laatste serie zal zijn .
Kan je later altijd een snelle 3000 serie kopen voor de halve prijs als de 4000 serie uit komt .

Dit is ook gebeurt met de 1000 serie van AMD .
Aangezien de ryzen 1600x voor 140 euro te koop staat en de 2600x 220euro kost toen het uit komt.

Maak je niet druk en ga lekker game.
De ouwe pc kan je dadelijk ook in de prullenbak gooien terwijl je nu nog voor kan krijgen

Just my 2 cent's .

JMM

Senior Member
Je kan blijven wachten .

Ik heb niet meer gewacht en heb een AMD ryzen 2600 gekocht .
Reden is heel simpel.
De cpu is al snel zat voor games .
Aangezien de gpu toch de meeste werk gaat doen .

Je kan wel blijven wachten op de 3000 serie .
Maar tot nu toe gaat er toch geen games uit komen die de volle krachten van AMD gaat gebruiken .
Zeker als je een hoge scherm resolutie gaat nemen .
Ben je meer van de gpu afhankelijk dan de cpu .
En je kan altijd nog upgrade in de toekomst .
Aangezien de 3000 echt niet de laatste serie zal zijn .
Kan je later altijd een snelle 3000 serie kopen voor de halve prijs als de 4000 serie uit komt .

Dit is ook gebeurt met de 1000 serie van AMD .
Aangezien de ryzen 1600x voor 140 euro te koop staat en de 2600x 220euro kost toen het uit komt.

Maak je niet druk en ga lekker game.
De ouwe pc kan je dadelijk ook in de prullenbak gooien terwijl je nu nog voor kan krijgen

Just my 2 cent's .
O.a die USB 3.2 is/kan al een goede reden reden zijn om voor een X570 mobo te gaan en natuurlijk is dat niet echt nodig als je al een X470 hebt maar dat is bij de TS zowiezo niet van toepassing.

Die heeft trouwens al aangegeven dat hij voor een X570 zal gaan, wat ik persoonlijk ook zou doen.

Laatst bewerkt:

JMM

Senior Member
Ah kijk, weer nieuwe info hier.:)
Lijkt steeds duidelijker te worden dat die eerder aangegeven turbosnelheden toch reëel gaan zijn, spannend! :)

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
Ah kijk, weer nieuwe info hier.:)
Lijkt steeds duidelijker te worden dat die eerder aangegeven turbosnelheden toch reëel gaan zijn, spannend! :)
Dat is de grote vraag, het artikel van adored lijkt nu te zijn overgenomen door techpowerup en vervolgens plaatst hwi het weer. Komt dus allemaal uit 1 bron en is absoluut geen nieuwe info, alleen hetzelfde gerucht nog een keer geplaatst (waardoor het niet opeens meer waar wordt). Ook het artikel van toms hardware dat eerder in dit topic gelinked werd is geeft aan dat er grote vraagtekens gezet kunnen worden bij het oorspronkelijke bericht van adored.
We zullen dus gewoon moeten wachten op de release en de eerste serieuze reviews door onafhankelijke techsites.

JMM

Senior Member
Ja inderdaad geen echte nieuwe info, buiten de mededeling in het artikel dat wij misschien deze maand meer gaan weten, dat zou mooi zijn.
Blijft toch spannend, ondanks deze glazen bol info want zo op papier ziet het er dik in orde uit. :)

philpend

Senior Member
Als hardwareliefhebber kijk ik natuurlijk ook reikhalzend uit naar de nieuwe serie, maar AMD moet wel oppassen dat er niet weer een hype gecreerd word zoals bij de eerste versie vega-gpu’s, dan kan het alleen maar tegenvallen.

JMM

Senior Member
Ja klopt, heb ik ook al eerder aangegeven in deze thread want buiten deze indrukwekkende cijfers is ook nog de vraag hoe deze cpu's zich in real life gaan manifesteren inzake compatibiliteit met geheugen, overklokken, verbruik, enz..

Ik moet het ook eerst allemaal nog zien, voorlopig ben ik wel voorzichtig positief maar tegelijkertijd ook vrij sceptisch want zoals je zelf aangeeft, AMD kennende.....

Dabomb

Senior Member
"Kan je later altijd een snelle 3000 serie kopen voor de halve prijs als de 4000 serie uit komt"

Zo denk ik momenteel dus ook.. Dan gewoon nog even wachten wat de 4000 serie gaat doen.
Het zou ook zomaar eens kunnen zijn dat je bij de 4000 serie weer een heel ander nieuw moederbord nodig hebt om bepaalde features te kunnen gebruiken (zoals van de overgang van de x370 naar de x470) XFR 2.

Mocht de 4000 serie dan net niet willen lukken om wat voor reden dan ook.. Kan je altijd nog een 3000 serie voor een gereduceerde prijs kopen... (vandaar dat ik momenteel ook nog maar een Ryzen 6 2600x heb in gebruik) De 2700x vond ik de moeite niet waard aangezien de hele 2000 serie nog dat single thread performance probleem heeft (zoals de 1000 serie eerder ook al had)

Ben zelf aan het denken om voor een gereduceerde prijs een X470 moederbord erbij te kopen (rond de 120 -130 euro)
Dan de R5 2600x naar toe te verplaatsen, en dan een 8 / 10 / 12 core op het duurdere moederbord plaatsen.

Het zou best ook kunnen dat de 3000 serie nog wel wat duurder blijkt te zijn dan gedacht is. (aangezien AMD liever ook wel bij een goed / super goed product) er ook graag een flinke winst erop wilt zien..

seb83

Senior Member
Als hardwareliefhebber kijk ik natuurlijk ook reikhalzend uit naar de nieuwe serie, maar AMD moet wel oppassen dat er niet weer een hype gecreerd word zoals bij de eerste versie vega-gpu’s, dan kan het alleen maar tegenvallen.
Dát risico lijkt me significant lager dan bij de Vega introductie. Het is immers de 3e iteratie van Ryzen, en de stap tussen de 1e en 2e was significant, zowel qua performance als geheugencompatibiliteit. Aangezien Ryzen 3 op een kleinere node wordt geproduceerd mag je gerust aannemen dat performance/watt en clocks beter zullen zijn dan Ryzen 2. Aannemen dat Ryzen 3 qua ipc, performance/watt en clocks het gat met Intel gedicht zal hebben is in mijn ogen geen wishful thinking.

Het enige wat écht onduidelijk is op dit moment is configuraties en prijzen. Wat dat betreft klinken de huidige speculaties te goed om waar te zijn.

philpend

Senior Member
Met performance/watt en ipc ben ik het met je eens, maar de clocks zet ik nog even wat vraagtekens bij. Ik vind het zelf wat vreemd dat een cpu met heel veel cores hoger zou klokken dan eentje met minder cores, ik verwacht dat andersom.
En de prijzen, tsja, als het te goed klinkt om waar te zijn dan is het meestal ook niet zo. Ik verwacht wel dat ze lager geprijsd zijn als vergelijkbare intels, maar zo laag als in het geruchtencircuit zou mij verbazen.

En ik hoop dat ze flinke stappen gemaakt hebben met de geheugencomptabiliteit, er komen nog te vaak mensen op het forum met geheugenproblemen met ryzen.

Manyuken

Senior Member
Denk dat als de prijzen een beetje kloppen met de verwachte dollar prijzen ik voor een Ryzen 3600x ga met een X570 mobo of een een B550 met een degelijke stroomtoevoer. Dat icm 3200mhz DDR4 (16GB) RGB kit van GSkill of Corsair (net welke beter ondersteund wordt).
AMD Ryzen 5 3600X 8/16 4.0 GHz 4.8 GHz 95W N/A ~$258 US

Als deze specs kloppen zou de 3600x sneller moeten zijn dan de huidige Ryzen 7 2700x processor :rolleyes::eek:

Bovenaan