1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ryzen 3

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door seb83, 27 mei 2019.

1. DaanT

DaanT Geband

Sinds:
    27 mei 2019
    Ook de zeer recente Intel lekken kunnen vrij makkelijk gebruikt worden om persoon`s en wachtwoorden te achterhalen/stelen.
    https://tweakers.net/nieuws/152800/...itieke-lekken-in-vrijwel-alle-intel-cpus.html

ik zit hier dan ook met een 9900k die geen HT heeft omdat ik dat uitgezet heb wegens de veiligheid.
    Ik weet wat voor gigantische narigheid je kan hebben van gestolen persoon`s gegevens omdat ik iemand ken die dat gehad heeft.
    Ook wachtwoorden overigens.

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je 100% veilig wil zijn moet je je pc weg doen en je zelf opsluiten in een bunker.

JMM vindt dit nuttig.
  3. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Ik zou er niet te veel op reageren, de persoon is weer bezig op de fp. En kan me helaas ook maar moeilijk inhouden. Nog even en je verspreid fake news.

Laatst bewerkt: 1 jun 2019
    JMM vindt dit nuttig.
  4. DaanT

DaanT Geband

Sinds:
    27 mei 2019
    Internet is nooit 100% veilig natuurlijk. Maar als je zo makkelijk persoon`s gegevens en wachtwoorden kan stelen neem ik wel enkele maatregelen. Ik ken iemand waarbij er persoon`s gegevens gestolen zijn een paar jaar geleden en heeft daar nog steeds problemen mee. Leningen en allerlei abonnementen werden op diegene zijn naam gezet, ja je zal het wel eens gezien hebben op TV, veel narigheid dus.

5. fiberpower

fiberpower Senior Member

Sinds:
    24 sep 2013
    Ik zeg geweldige cpu's! Ik kan niemand meer intel aanraden haha.

6. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    fiberpower: Ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel geweldig zijn maar eerst ff de reviews afwachten want ik heb Lisa Su net zo hoog staan als Jen-Hsun Huang...veel bla, bla, bla want het produkt is altijd geweldig tijdens zo'n introductie, tja..:)

7. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Haha wie weet is het wel een zet van AMD om intel extra lage inkomsten te laten verkrijgen :p

8. fiberpower

fiberpower Senior Member

Sinds:
    24 sep 2013
    @division Dan deken we daar het zelfde over haha. Veder is de 9900K een cpu waar je de komende 5jaar nog prima mee vooruit kan.

9. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Wel een groffe aanname, maar je hebt idd een punt dat makkelijker te exploiten en wijdverspreide bugs een stuk interessanter zijn om groot schalige aanvallen voor op te zetten (gewoon simpel omdat het rendabel is).
    De wijdverspreidheid is er duidelijk met deze bugs, dan komt het nog aan op de moeilijkheidsgraad van de exploit. Met opzet van frameworks en toolkits kan die balans mogelijk wel wat verschuiven van wat het nu is (en aangezien Metasploit al bezig is hiermee... Je weet nooit wat er nog meer word gedaan, minder publiekelijk).

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    In de prijsvergelijker verschenen:

https://nl.hardware.info/product/526875/amd-ryzen-5-3600-boxed
    6c12t - 3,6 / 4,2 GHz - MSRP $199 (gelijk aan 2600) - singlethreaded meer dan 20% sneller dan 2600: https://www.techspot.com/news/80328-ryzen-5-3600-annihilates-2600-leaked-benchmarks.html

https://nl.hardware.info/product/526873/amd-ryzen-5-3600x-boxed
    6c12t - 3,8 / 4,4 GHz - MSRP $249 (gelijk aan 1600x, $20 meer dan 2600x)

Beide ondersteunen out of the box 3200 MT/s geheugen. Nice.

En nog wat Ryzen 2 mosterd-na-de-maaltijdjes (zijn eigenlijk OEM parts):
    https://nl.hardware.info/product/527639/amd-ryzen-3-2300x-tray - 4c4t - 3,5 / 4 GHz
    https://nl.hardware.info/product/526295/amd-ryzen-5-2500x-tray - 4c8t - 3,6 / 4 GHz - €200 (lijkt me niet representatief)

Review van Anandtech: https://www.anandtech.com/show/13945/the-amd-ryzen-5-2500x-and-ryzen-3-2300x-cpu-review

JMM vindt dit nuttig.
  11. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Weet iemand trouwens iets over het volgende? Ryzen 1 en 2 cpu's bestaan uit 2 core complexes (CCX) van 4 cores die met elkaar communiceren via het infinity fabric. Een belangrijkste bottleneck in dit ontwerp is inter-CCX latency.

De nieuwe 6 en 8 cores zitten op 1 chiplet, de 12 core op 2 chiplets. Hoe zit het binnen zo'n chiplet? Is er binnen een chiplet ook weer sprake van twee CCX'en die middels het infinity fabric met elkaar communiceren? Of hebben alle cores op een chiplet direct toegang tot elkaars L3 cache?

---
    Edit: wccftech spreekt over 2 CCX'en per Zen 2 die (=chiplet). Maar is dit ook officieel bevestigd? En hoe communiceren de chiplets met elkaar? https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpu-zen-2-7nm-soldered-ihs-design/

Laatst bewerkt: 3 jun 2019
  12. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Goeie vraag, maar ik gok zelf, gezien het nogal grote L3 cache dat er mogelijk nog zo'n interconnect word toegepast. Pure gok daarop gebaseerd, weet het niet zeker.

13. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Interessant filmpje.
    Uiteraard met enige korrels zout, zoals hij zelf aanhaalt maar het lijkt mij verder een goede analyse.

14. Peter87

Peter87 Member

Sinds:
    18 jun 2019
    Eerder een vrachtwagen vol met zout.
    Mah, lijkt me eerder een Intel reclame filmpje.

Het is meer logische nadenken, denk je nu werkelijk dat een cpu op 3,7GHz plots de scores haalt van een erg zwaar overklokte Intel 9000 serie CPU..
    Nee dus.

15. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ja ok, maar daar gaat het niet om, wat hij in wezen bedoeld is dat het wel eens zou kunnen dat Intel over een paar jaar ongenadig gaat toeslaan...maarrrr, daar komt de zak zout om de hoek kijken want dat is maar een veronderstelling, die ik trouwens wel kan volgen, gezien Intel de laatste decennia gewoonweg overheersend is geweest en nu door "pech" even niet kan volgen.

Nu, het kan ook zo maar zijn dat AMD tegen die tijd ook weer een nieuw antwoord heeft, wat ik ten zeerste hoop maar de tijd zal het leren en dat bedoelt hij ook. ;)

16. onnokoster

onnokoster Member

Sinds:
    26 nov 2008
  17. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Blijkbaar weer memory issues? ...maar goed, laten wij positief denken en ook aannemen dat het voorlopig een "minor problem" is.
    Ziet er alleszins veelbelovend uit.

Hier een ander filmpje met de 3900x vs de 9900K in verschillende games op 1080p...altijd korreltje zout bij de hand houden maar toch...:)

...En deze, 3800x vs 9700k..ziet er ook goed uit.

Laatst bewerkt: 25 jun 2019 om 12:14
  18. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    niet de moeite waard om mijn 2600 te gaan upgrade .
    wacht wel op de volgende generatie .

19. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Kan aan mij liggen maar ik vind dit soort x VS y filmpjes altijd erg ongeloofwaardig.

Peter87 vindt dit nuttig.