1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ryzen 3

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door seb83, 27 mei 2019.

1. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    De i9 9900KS komt pas tegen het einde van het jaar uit volgens Guru3D:
    https://www.guru3d.com/news-story/i...ftware-and-is-to-release-new-core-x-cpus.html
    Ik gok op eind november of later ;-)

2. DaanT

DaanT Geband

Sinds:
    27 mei 2019
    9900k draait al 4,7GHz op alle cores, 300 erbij wil niet zeggen dat dat ding gelijk 30% meer prestaties krijgt.
    Vaak is het nog geeneens merkbaar.

Voor de 3800x moet je eerst de benchmarks kijken, voor wat AMD liet zien is de 3800x klok voor klok sneller dus het kan best zo zijn dat de 3800x op 4,5GHz sneller is dan de 9900k op 5GHz.
    Klok frequentie tussen AMD en Intel kan je niet vergelijken.

Met persoonsgegevens en/of wachtwoorden kan je een hoop problemen krijgen.

3. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Alleen bij de special edition van de Core i9 kan dat. Net zoals er vele uitvoeringen zijn van de RTX2080ti. Sommige kaarten hebben een 'A' chip zodat overklokken af fabriek beter gaat bij de ene kaart dan bij de kaarten zonder 'A' chip.

Het is inderdaad de benchmarks afwachten, maar als een RTX2080ti al goed mee kan bij een 2700x dan zit het met de 3800x wel snor. Sowieso heb je niet alleen meer PCI-E lanes, maar ook PCI-E 4.0. En daarbij de vraag of een Core i7 9900K wel veilig met HT kan draaien. Het gaat tegenwoordig niet meer zoveel over hackers, het gaat om het idee en er zijn nog veel meer lekken.
    Ik 'denk' ook dat een 3800X meer futureproof is met zijn 40 PCI-E lanes want al trekt een RTX2080ti niet alle 16 lanes dicht, een NVMe SSD lust er ook wel brood van. Dan kan 16 lanes al krap worden.

3000 euro is heel erg veel geld en dan wil ik toch wel even flink onderzoek doen voor een PC die jaren mee moet kunnen. Dan blijft er extra geld over om ipv een 1TB NVMe SSD te kiezen voor een 2TB NVMe SSD.

DaanT vindt dit nuttig.
  4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Maar dan moeten ze daar wel speciaal bij jou naar gaan zoeken, lijkt mij de moeite niet waard.
    Een lek vrije CPU is natuurlijk beter maar die zijn er gewoon niet, ook AMD heeft zijn achterdeurtjes.
    Persoonlijk vind ik het geen probleem, een ander mag daar natuurlijk anders over denken.

Eighty Three vindt dit nuttig.
  5. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Alleen bij die special 9900ks is het standaard, de gewone 9900k laat zich echter makkelijk naar 5,0 en soms nog verder overclocken.
    Maar ik ben ook heel benieuwd naar de benchmarks en het OC potentieel.
    Mag graag overclocken voor de fun ( niet voor die 300mhz extra) en het lijkt me leuk om weer eens met een AMD CPU te spelen.

6. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Het lijkt er idd. op dat de rollen zijn omgedraaid, het was lagere frequentie en lagere IPC.
    Nu alleen lager frequentie en waarschijnlijk hogere IPC.
    laten we de benches afwachte.

7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Z390 biedt 16 PCIe 3.0 lanes vanuit de cpu (voor de gpu) en 24 vanuit de chipset (voor de rest, waaronder NVME SSD's). X570 biedt 24 PCIe 4.0 lanes vanuit de cpu (voor zowel cpu als NVME SSD) en 12 vanuit de chipset. In beide gevallen is het perfect mogelijk om een 2080 Ti te combineren met één of meerdere NVME SSD's. Er is meer dan genoeg bandbreedte beschikbaar. Vergeet niet: één PCIe 3.0 lane heeft al een bandbreedte van 1 Gigabyte per seconde!

Een 9900K zonder hyperthreading is een 9700K, die €400 kost. Dan is het prijsverschil weg en hou je alleen nog het prestatieverschil over. Maar als ik zo naar de specs kijk lijkt de 3700x me persoonlijk interessanter!

8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zoals ik alles het zie heeft amd een hele goede zet gemaakt!

9. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Ben heel benieuwd hoe dit loopt, hoop dat mijn moederbord die langzaam richting oblivion verdwijnt het nog even blijft doen

10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Nog 39 dagen billenknijpen :D

11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    je zou em maar per ongeluk ertussen door laten glippen.. :p

12. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Zag het al een beetje aan, dat dit keer het niet weer ging gebeuren met die mooie prijzen.
    Dat is ook de reden waarom ik met Zen+ er ben ingestapt tijdje terug, aangezien de prijzen toen wel iets beter waren. Aangezien de performance tegenover Zen 1 toch wel iets beter was. In Zen 1 had ik toen nog maar weinig intresse in. Wetend dat er in de toekomst nog meer Zen technology op de markt gaat komen.

Het meeste verbaasd ben ik over de indeling van de processor reeksen.. Dit kwam helaas niet echt overheen met de voorspeling dat eerder in de rondte hing. Daarnaast dat AMD momenteel alleen nog X processors heeft laten zijn.. En ook nog dat AMD met 2 verschillende 8 cores / 16 thread cpus op de markt komt waarvan de 3700x een 65watt is en erg laag is voor een X model..

Zen 2 is wel een leuke vooruit gang, maar alleen nog niet de big-bang waar ik eigenlijk op hoopte..
    Over Zen 3 heb ik overigens ook erg leuke dingen gelezen met dat multi-SMT.. En ook Zen 3 zou kwa performance weer een 15% increase krijgen..

Verlopig zit ik nog wel even goed met me R5 2600X en de R5 1500X (waarvan de laatste wel het eerste eruit zal gaan)
    Heb me ogen momenteel wel rond de R9 3900X zitten, maar wacht denk ik nog wel wat langer totdat Zen 3 op de markt gaat komen en kiezen tussen of een snellere Zen 3 (mits me huidige AM4 moederborden er ondersteuning voor zal blijven houden) en anders de koning van een Zen 2 erop schroeven.. En anders wellicht de optie om tussen Zen 1 en Zen 3 niet meer veel geld uit te gaan geven, maar bij Zen 4 of Zen5 direct een ander moederbord(en) aan te schaffen (want tegen die tijd is PCI-e 3.0 ook wel gedaan / afgeschreven en 4.0 inmiddels ingeburgerd / verouderd.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    TDP en daadwerkelijk verbruik zijn al een tijd totaal losgekoppeld

14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Dat wel, maar ondanks dat zegt dat toch wel iets dat het best laag is.

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    True, ik zit te twijffelen of ik het zal upgraden of niet, ik denk het wel eerlijk gezegd omdat ik nog een mini itx build (ssf) wil gaan beginnen..

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ach dan is er altijd Skyrim nog ;)

17. mynameishenk

mynameishenk Member

Sinds:
    18 okt 2014
    Hoe zit het met de release van de lager gepositioneerde AMD 3000 series. Zeg maar de niet-x versies en zoiets als de opvolger van de 5 2600. De 5 2600 is nu rond de 150 euro. Daar een sneller geklokte versie, met hogere turbos en lager gebruik, zou voor mij misschien (middensegment gebruiker) de chip zijn waar ik op loop te wachten.

18. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Als je voor enn i9 gaat, ga dan gelijk voor de i9 9900k, de lekken zijn niet gevaarlijk voor de gewone consument, ik raad de i9 9900k ook alleen maar asn als je veel aan foto en video bewerking doet, en dan ga je HT zeker wel opmerken met grote bestanden. Kun je wachten dan kun je beter voor de waarschijnlijk snellere Ryzen 3000 met 12 cores gaan maar dat zal ook aan de gebruikte software liggen.

19. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Nou ja, Meltdown e.a. kan je via je browser exploiten;
    https://react-etc.net/entry/exploiting-speculative-execution-meltdown-spectre-via-javascript

Meltdown en Spectre worden beide al ge exploit. Er zijn al langere tijd Metasploit modules voor.
    Maar veiligheid en gevoeligheid van de data die je probeert te beschermen moeten allebei in acht genomen worden, niet losstaand van elkaar. Voor servers is de zaak vele malen erger dan voor een eindgebruiker, maar er is nog steeds een relatief "gevaar" voor eindgebruikers. Hoe zwaar je daar aan weegt moet je zelf beslissen.

20. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Klopt, maar er zijn duizenden makkelijkere manieren om te hacken of om virussen te krijgen. Men moet gewoon niet zo extreem moeilijk doen en overdrijven, alsof je alkeen vatbaar bent als je een intel CPU gebruikt.

JMM vindt dit nuttig.