1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ryzen 3

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door seb83, 27 mei 2019.

1. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Behoorlijk wat nieuws van Lisa Su gisteren. Duidelijk is dat de leaks op een aantal punten er behoorlijk naast zaten. Wat we nu weten van de nieuwe lineup ziet er dus als volgt uit:

3700x - 8c16t - 65W TDP - 3.6 / 4.4 GHz - 15% sneller dan 2700x singlethreaded - $329 (== MSRP 2700x)
    3800x - 8c16t - 105W TDP - 3.9 / 4.5 GHz - singlethreaded vergelijkbaar met 3700X, 9700K en 9900K - $399
    3900x - 12c24t - 105W TDP - 3.8 / 4.6 GHz - $499

Release date: 7 juli!

Wat vinden we er van? Mijn eerste (voorbarige) conclusie: mooie prestaties, minder 'prijsknaller' dan gehoopt. Hoe dan ook ligt de bal weer bij Intel wat mij betreft. Daarnaast zie ik nauwelijks een business case voor de 3800x.

2. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Erg mooie generatie: De Ryzen 3000. Ik vraag me af waarom niet meteen de 16 cores uit is? Zelf heb ik plannen om mijn 6700K te upgraden en gaat een mooi vooruitgang zijn. Als ik ga upgraden vervanging ik alleen het moederbord en de prcoessor. Mijn keuze zal hier gaan om een AMD 3900x 12c/24t want daarnaast ben ik een gamer en daar is snelheid nog steeds erg belangrijk. Intel heeft ook wat nieuws aangekondigd de 9900KS 4GHz baseclock en een turbo van 5GHz over alle 8-cores. Ik ben benieuwd naar een vergelijking. Weet iemand toevallig wanneer de release van de nieuwe 9900KS van Intel is? Is dat gelijktijdig met AMD?

Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  3. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Mijn mening; hou dat geld lekker in je portemonnee. Dit is geen noemenswaardige upgrade als je enkel gamed. Het word pas interessant als je echt gebruik maakt van een flink aantal threads, of als je niets hebt en iets wilt kopen.

4. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik zeg op dit moment "veelbelovend", wat ik er echt van vind kan ik pas zeggen na de HWI review.

kan het toch niet laten dus;
    - ipc winst: meer dan ik verwacht had
    - turbo: ongeveer wat ik verwacht had
    - prijs: wat ik er van verwacht had, de Adored TV leaks heb ik zeker wat de prijs betrof nooit serieus genomen.

Ik hoop dat er ook een oplossing is gekomen voor de soms wat lastige geheugen comptabiliteit

De bal ligt nu inderdaad bij intel; de huidige core-technologie loopt nu echt op zijn laatste benen, een nieuwe architectuur is hard nodig.

JMM en Eighty Three vinden dit nuttig.
  5. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Kijk eerst maar eens hoe druk jou processor is in games, als hij in de buurt van de 100% tijdens gamen komt dan upgraden ja maar de kans is op 4k niet zo groot, wellicht eerder in de buurt van de 50% dus dan als je meer fps wilt heb je er waarschijnlijk niet veel aan + je huidige kan je ook nog overclocken...

Kan je beter eerst voor een nieuwe grotere monitor gaan met meer Hz (of een VR bril bv).

Vliegen met een VR bril, dat is pas een beleving ;)

6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ben benieuwd of de Ryzen 5 3000 serie snel uitkomt....
    Zat te kijken naar een upgrade vanaf mijn i7 3930k.
    Maar wil er ook geen 800 euro uiteindelijk uit gaan geven voor processor/moederbord/16GB RGB werkgeheugen... :(

7. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    ligt wel in de lijn van mijn verwachtingen.
    Jammer dat de prijs/prestatie verhouding van AMD nu ongeveer gelijk ligt aan die van Intel.
    Verder hoop ik dat de lagere boost snelheden dan verwacht met verbruik te maken hebben en dat de chips wel goed te clocken blijken, nog ff wachten....

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Dat lijkt me vrij duidelijk... Als ze die uitbrengen zitten deze processors serieus in het vaarwater van de threadrippers... Ik verwacht persoonlijk de 16c/32t als de threadrippers overgaan op zen2 cores.

9. DaanT

DaanT Geband

Sinds:
    27 mei 2019
    Had het wel verwacht deze specs en resultaten.
    AMD is nu dus ook net zo snel of sneller dan Intel in gaming.
    Wat ook opvalt (je zag het al bij de andere ryzens) is dat AMD met een lagere kloksnelheid sneller is dan Intel.
    Klok voor klok is AMD dus sneller nu.

Overall is AMD nu sneller, zuiniger en goedkoper dan Intel.

Het is uit perspectief van AMD logisch dat ze niet gelijk de 16 core gereleased hebben, ze zijn al voorbij Intels snelste mainstream cpu (9900k) en met de 12 core sneller dan de €1200 kostende 9920x. Dus nu een 16 core uitbrengen heeft niet veel zin.

Wat ik ook verwachte als een van de weinige (zo te lezen op verschillende forums) is dat Navi een nieuwe architectuur is, RDNA.

10. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Mijn oog lig vooral op degene die de revue niet zijn gepasseerd, de Ryzen 5 serie, want die kunnen eens de bang for the buck worden.

JMM en Manyuken vinden dit nuttig.
  11. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Mijne ook!!! :D

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Maar dat zullen dan denk ik weer 6c12t's worden, denken jullie niet? Dat valt toch een beetje tegen na de 'leaks' / geruchten.

13. DaanT

DaanT Geband

Sinds:
    27 mei 2019
    Maar wel een stuk sneller dan de huldigen 6c12t`s voor nagenoeg dezelfde prijs. Sowieso is het klok voor klok 15% sneller en dan de rest van de optimalisaties nog.

14. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Vind ik van niet. Zit momenteel zelfs nog op een quadcore, 6c12t is juist mainstream aan het worden, nog meer cores op dit moment lijkt me irrelevant, niet? :)

15. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    @Van Ik zit in Black Ops 4 boven de 70% erg verschillend als ik het bij hou soms tot 90-95% Processor bij taakbeheer en CPU draait op 4.18GHz

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Dat dacht ik ook toen ik een 4690 kocht, maar die heb ik vrij kort daarna ingeruild voor een 4790. Mijn volgende cpu wordt minstens 8c16t, dan kan ik tenminste weer even vooruit :)

17. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Bedoel je de Skylake core? Ik heb juist het idee dat die anno nu nog prima mee kan. En nu Ryzen 3 niet de prijsknaller wordt die wellicht gedacht was, hoeft Intel niet eens aan de prijzen te sleutelen om competitief te blijven. Stel dat een 3800x op alle fronten gelijk presteert aan een 9900K, en die 3800x ligt straks voor €400 in de winkel, dan zal er zat volk blijven dat 25% meer uitgeeft voor 'Intel inside'.

De landslide voorsprong die ze technologisch hadden op AMD is nu weg, zeker. Daarmee hebben ze AMD ook van de kaart geveegd qua marktaandeel. Die balans gaat zich maar langzaam herstellen.

Maar het feit blijft dat AMD qua architectuur nu pas (naar alle waarschijnlijkheid) op het niveau zit waar Intel 4 (!) jaar geleden al zat. Ik denk dus niet de huidige architectuur op z'n laatste benen loopt.

18. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Nou, ik heb het ook gelezen. Bij de buren waren ze er erg enthousiast over. Voor mij komt dit nieuws op de juiste tijd omdat ik begin volgend jaar een zware build ga bouwen.

Mijn plannen waren om de combinatie: Core i9 9900K, 32 GB DDR4-3000 cl15 met een RTX2080Ti te kopen als opvolger van mijn huidige gamepc: Core i7 6700K, 16 GB DDR3-1600 cl16 met GTX1080.

Aangezien ik 'gelukkig' terughoudend was met bestellen en dit definitief te verplaatsen naar januari 2020 komt dit prachtige nieuws onder mijn ogen. Om 2 redenen dan wel.
    1. De Core i9 9900K gaat al meteen mank als ik HT moet uitschakelen vanwege het ernstige lek. Dan betaal ik al 560 euro voor een Core i9 waarbij ik vervolgens HT moet uitschakelen om veilig te zitten. Dat wordt me toch wat te duur.
    2. De Zen 3800X cpu is met de geschatte 400 euro even 160 euro goedkoper en presteert zomaar even beter dan de i9900K!! Dit is dan vergeleken met de Intel variant superieur en zeker als je een i9900K mank moet maken door HT uit te schakelen. Dan is het verschil tussen beide nóg groter. En goedkoper, en sneller. Goed nieuws voor mij dus,
    https://tweakers.net/reviews/7102/4...s-en-een-nieuwe-chipset-prestatiepreview.html

Dan laat ik de Core i9 9900K mooi links liggen. En er is nog een derde redenen en dat zijn de meerdere PCI-E lanes zodat ik een RTX2080Ti kan combineren met een snelle NVMe SSD zonder daarbij de videokaart tekort te doen. De Core i9900K heeft maar 16 PCI-E lanes (volgens de site van Intel zelf).https://ark.intel.com/content/www/u...9900k-processor-16m-cache-up-to-5-00-ghz.html

Mijn budget is 3000 euro. Al zou een AMD moederbord iets duurder zijn dan zijn Intel broertje; je wint er zoveel mee terug dat mijn dag al niet meer stuk kan. Ik ben niet onder te verdelen in kampen zoals het blauwe of rode kamp; ik kijk naar de beste bang for the buck ongeacht merk.
    Ik heb via Alternate's PC builder al mooie onderdelen gevonden en ook al veel reviews gelezen wélke RTX2080Ti ik zal nemen zodat ik goed beslagen ten ijs mijn droombuild kan bestellen.

Intel gaat het erg heet onder de voeten worden en helemaal door het hyper threading lek. AMD maakt hier gehakt van. Mooi:D

19. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Ziet er allemaal veelbelovend uit maar ik hou voorzichtigheidshalve nog wat zoutkorrels achter de hand voor wat de echte prestaties gaan zijn dus het is weer wachten geblazen...deze keer dan op de reviews en dat duurt nog effe...pfff..:eek:

Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  20. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Die 9900k kan je anders wel op 5 ghz all core draaien, dat is bij de 3800x nog afwachten.
    En dat "lek" , wat heb jij een hacker dan te bieden ?
    Je chipset argument vind ik wel sterk, plenty of lanes en de optie om zo,n rete snelle pcie 4 ssd erin te steken.

Goed om te zien dat je weer kan kiezen in CPU land.

Eighty Three vindt dit nuttig.