Router (primair) aansluiten via UTP-kabel op WAN-poort router 2

Beste mensen,

Op dit moment zit ik met het volgende probleem. Zelf heb ik vanalles geprobeerd en ook op fora gezocht, ik kom er niet uit. Ik wil mijn internetbereik vergroten en heb dat geprobeerd via de 'wireless repeater' mode op router 2. Echter is het bereik te slecht, en helpt dit niet. Wat ik doe is een UTP-kabel trekken vanaf router 1 naar boven, op de WAN-poort aansluiten van router 2.

Graag wil ik dat router 2 een DHCP forwarder is (al ingesteld). Ik wil op de LAN-poorten van router 2 PC's kunnen aansluiten, en ook via een appart SSID(2) zorgen dat draadloze verbinding mogelijk is.

Router1: (router + modem) hier komt het internet binnen, en wordt draadloos verspreid via SSID1. Hierop sluit ik de UTP-kabel aan die naar boven loopt naar Router 2.

Router 2: zit boven, de UTP-kabel van beneden zit op de WAN-poort. Het betreft een linksys wrt54gl v1.1 met de nieuwste DD WRT-firmware. Hier zitten PC's via LAN-poorten en draadloos via SSID2 verbonden

Hoe moet ik router 2 instellen zodat ik deze een LAN-switch is en via SSID2 draadloos internet doorgeeft?

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt:

ThomasJ

Senior Member
User systemen
Ik heb zelf thuis een vergelijkbare situatie. Beneden staat een router welke achter een modem van Ziggo zit. Op deze router zit via een switch een tweede router aangesloten, welke op mijn kamer staat. Ik heb de 2e router via een gewone LAN poort aangesloten, niet op de WAN poort dus.

Op de tweede router heb ik een ander SSID ingesteld en DHCP uitgeschakeld. Dit werkt voor mij perfect.

Joost Verhelst

Hardware Info Pro OC
User systemen
Ik heb het zelf ook zoals Thomas. De 2e router via LAN aangesloten ipv WAN. Zo wordt gewoon de DHCP doorgegeven en kun je alsnog een 2e SSID instellen zonder problemen. Nadeel is dan alleen dat je een LAN poort minder kunt gebruiken voor pc's.

Bovenaan