[Router] ip adres vraag

h@p

Member
Als ik een router ga gebruiken om mijn chello verbinding te delen heb ik dan meerdere ip-adressen nodig?

Of krijgen de pc`s die aangesloten zijn op de router gewoon local adres.

BVD

h@p

Member
Bedankt voor je antwoord.

Dit is dus het verschil tussen hub en router...

Had laatse een hub gekocht en toen had ik dus meerdere ip-adressen nodig of een continu draaiende server. En aangezien Chello niet meerdere ip`s verstrekt is een router dus handiger aangezien het stroom bespaard.

ak73 pro a

Senior Member
h@p zei:
Bedankt voor je antwoord.

Dit is dus het verschil tussen hub en router...

Had laatse een hub gekocht en toen had ik dus meerdere ip-adressen nodig of een continu draaiende server. En aangezien Chello niet meerdere ip`s verstrekt is een router dus handiger aangezien het stroom bespaard.
Router: geen dag en nacht pc's aan.
Bandbreedte per poort.
Kan op full duplexx draaien.
Je kan verschillende snelheden mixen bijv. 10/100 mbit.

Hub: computer aan.
Bandbreedte wordt verdeeld.
Kan nooit op full duplex draaien.
Kans op collisions (data pakketjes die botsen)

Robert van Weersch

Senior Member
Even voor de duidelijkheid: een router doet niet meer dan twee netwerken met elkaar verbinden. In principe heeft een router dan ook slechts 2 aansluitingen: ééntje voor het WAN, en eentje voor je hub of switch. De laatste tijd echter is die hardwar zo goedkoop geworden, dat vrijwel iedere consumenten router voorzien is van een 4- of 5-poorts switch. Wat ak73 pro a als eigenschappen van een router opgeeft, zijn bijna allemaal eigenschappen van een switch :D

Je hebt al routers die feitelijk uit 4 apparaten bestaan:
- ADSL-modem
- router
- firewall
- switch
Zo'n ding gebruik ik zelf ook. Daarnaast zijn er ook routers die een (analoog/ISDN) modem ingebouwd hebben, als backup-verbinding, en zelfs van een printserver zijn voorzien.

Sanchezz

Senior Member
ak73 pro a zei:
...
ONze router moet om de zoveel tijd gereset worden, omdat de verbinding weg is gevallen. Toen we het internet deelden met een switch hoefde dat niet. Eigenlijk best wel irri. het heeft nu weinig zin om mn computer aan te zetten als ik ga slapen of naar school ga.

ak73 pro a

Senior Member
Sanchezz zei:
ak73 pro a zei:
...
ONze router moet om de zoveel tijd gereset worden, omdat de verbinding weg is gevallen. Toen we het internet deelden met een switch hoefde dat niet. Eigenlijk best wel irri. het heeft nu weinig zin om mn computer aan te zetten als ik ga slapen of naar school ga.
Ja dat komt door de Leasetijden, dus misschien ergens in de setup van je router zoeken dat die het nieuwe ip vrij krijgt. Tenminste als je Chello hebt met Motorola modem.

Bovenaan