1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Rol van de videokaart bij 4k editen

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door F_algera, 22 jan 2019.

1. F_algera

F_algera Senior Member

Sinds:
    29 apr 2010
    Goedemiddag,

Ik vroeg af hoe groot is de rol van een videokaart bij het editen van 4k beelden (4k30fps). Ik ging er altijd van uit dat je voor video editen een nogal dure kaart moest hebben. Echter lees ik op dit forum dat (maar) een 1050TI wordt geadviseerd. Hoe zit het met de rol van je GPU tijdens het editen met bijv. adobe premiere?

Mijn huidig systeem : MSI Z77-G43, i7 3770@4.3ghz, 16 GB Corsair Dominator @2000ghz, cl9, Evga 1060 sc.

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Dat hangt heel erg af van welke software je voor editing gebruikt en wat voor videobestanden je precies aan het editten bent. Bijgaand benchmarks van premiere pro (voor de gpu resultaten doorscrollen)
    https://www.pugetsystems.com/recomm...miere-Pro-CC-143/Hardware-Recommendations#GPU

Wat ik er uit begrijp is dat er niet veel verschil is tussen verschillende kaarten, maar dat je wel voldoende videogeheugen op de kaart moet hebben. Voor 4k zou dat 6Gb zijn dus dan vallen kaarten met minder videogeheugen af. En ze geven aan (en laten zien) dat nVidia kaarten beter presteren dan AMD.

Edit: en nog een benchmark waarbij ook midrange kaarten getest zijn: https://www.pugetsystems.com/labs/a...-2018-NVIDIA-GeForce-vs-AMD-Radeon-Vega-1206/

Het lijkt erop dat in jouw geval een 1060-6Gb een prima kaart zou kunnen zijn. Een 1080Ti of 2080Ti presteert niet heel veel beter en is wel veel duurder. Ga je een ander programma gebruiken dan premiere dan kan het weer heel anders liggen.

Edit 2: zie nu pas dat je al een 1060 hebt, als dat de 6Gb versie is zit je dus goed voor premiere.

Laatst bewerkt: 22 jan 2019
    Crewz vindt dit nuttig.
  3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Zoals @philpend al aangeeft is afhankelijk van de software. Davinci resolve geeft duidelijk aan dat je een GPU nodig dient te hebben die minimaal 8GB aan memory heeft. (een 580 van AMD of een 1070 van nVidia) Al geven ze zelf weer dat er scenarios zijn waarbij 6GB voldoende is, en dan is een 1060 6GB voldoende.

Qua kosten zal ik voor de 580 8GB gaan van Sapphire. Ga je ook gamen is het afhankelijk van de games die er gespeeld zullen worden icm de resolutie en verversingssnelheid.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Een duurdere videokaart presteert deels ( afhankelijk van de software ) wel beter maar zoals @philpend al schrijft is dit zo minimaal dat de veel hogere prijs niet opweegt tegen het snelheidsvoordeel. Dus zoals al gezegd voldoet je GTX1060 prima voor puur video-edit en heeft het weinig tot geen zin een duurdere videokaart aan te schaffen. Er is hierbij wel een maar aan namelijk er zit wel verschil in prestatie met de Pro kaarten zoals de Quadro kaarten van Nvidia. Die videokaarten zijn echt toegespitst op dit soort dingen maar nogmaals, ook dan kan je je afvragen in hoeverre dit voor jou zal lonen.

5. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Een snelle CPU, dat is wat ze adviseren.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ook dat is afhankelijk van welke editing software je gebruikt want b.v. Cyberlink Powerdirector kan volledig renderen via de gpu.

7. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Volgens mij ging de vraag over adobe premiere en dat is waar het advies vandaan komt van die snelle CPU. Je moet er geen software bijhalen waar niet om werd gevraagd.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Hij stelt een algemene vraag en neemt alleen Adobe Premiere als voorbeeld dus nergens lees ik dat hij alleen Adobe Premiere gebruikt.
    Dit was zijn uiteindelijke vraag, een gewone algemene vraag, dus... ?

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Het woord "bijv" suggereert dat hij het niet expliciet over adobe premiere heeft.

10. F_algera

F_algera Senior Member

Sinds:
    29 apr 2010
    Dat klopt. Ik ben van plan om binnenkort mijn mavic air footage te gaan editen met adobe premiere. In dit topic stel ik de algemene vraag over de rol van de gpu gezien door dit forum een budget gpu wordt voorgesteld als aanbevolen gpu voor 4k editen. Ik was hier verbaasd over gezien ik er van uit ging dat 4k editen nogal veel van de gpu ging vergen

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Een tip, Adobe Premiere rust meer op de cpu en maakt minder gebruik van de gpu. Deels om die rede gebruik ik nu al een tijdje Cyberlink Powerdirector die volledig gebruik kan maken van de gpu bij het renderen.