rijsimulator op je eigen pc of niet

irshaad

Senior Member
User systemen
ik kwam met het geweldige heldere moment van:
stel ik ben 18 en moet mijn rijlessen doen maar dat is ontzettend duur.
want nou als ik dan gewoon een goed rijstuur neem (zoals de g25) en ga oefenen op mijn pc. zou dat een goed idee zijn of niet?
wat vinden jullie?

Constant

Senior Member
User systemen
Voertuigbeheersing leer je er niet mee en complexe verkeersituatie kun je moeilijk nabootsen op één scherm. Bovendien zit er geen instructeur naast je die je kan wijzen op je fouten.

Absoluut niet. Zeker niet op je eigen PC. Je krijgt totaal geen gevoel bij welke handeling je ook doet. Daarnaast kun je zonder begeleiding totaal niet weten wat je wel of niet goed doet. Je gaat waarschijnlijk op een heel andere manier rijden dan hoe het echt moet, dan heb ik het over het gevoel van snelheid enz. Ook de grootte van je scherm is een enorme limitatie, je kunt namelijk niet makkelijk om je heen kijken. Ook de inschatting van situaties kun je niet op een goede manier anticiperen, een computerscherm blijft natuurlijk wel een soort van 2D.
Je komt er wel achter als je echt rijlessen gaat nemen. ;)

maardein

Senior Member
User systemen
Ik denk eerlijk gezegd dat het duurder is om een G25+ software aan te schaffen dan die paar lessen die je er heel misschien mee wint. Ik denk niet dat het je iets zal helpen, hooguit om te oefenen hoe de volgorde van voorrang is e.d. maar dat kan je net zo goed uit een (veel goedkoper) boek.

Ik zou lekker eerst een proefles nemen, vrijwel alle rijscholen bieden die goedkoop aan, daarna kan een instructeur vaak wel een redelijke inschatting geven hoeveel lessen je nodig hebt. Verder raad ik je (persoonlijk) aan om te kijken of het mogelijk is lessen van twee uur te nemen, dat vond ik zelf veel prettiger dan een uur, omdat je tijd hebt dingen echt een paar keer te oefenen, of om een keertje wat verder weg te gaan.

HDi1979

Senior Member
User systemen
irshaad zei:
ik kwam met het geweldige heldere moment van:
stel ik ben 18 en moet mijn rijlessen doen maar dat is ontzettend duur.
want nou als ik dan gewoon een goed rijstuur neem (zoals de g25) en ga oefenen op mijn pc. zou dat een goed idee zijn of niet?
wat vinden jullie?
Deelnemen aan het verkeer gaat voornamelijk om inzicht en anticiperen, dat leer je niet in een spel/simulator. De wagenbeheersing krijg je vanzelf wel onder de knie tijdens rijlessen, dat hoef je niet op je pc te doen en kan je ook beter niet op je pc doen.

Racen/rijden op de pc heeft verder overigens geen nadelen, je kunt het prima om andere redenen doen...8)

maniac2003

Senior Member
User systemen
Die 3dRijsimulator heb ik ook, en het is niet echt geweldig. Irritante laadtijden midden in het spel, en verkeer wat er wel is en dan in één keer weer niet.
Als je dan een beetje wilt oefenen, ga dan met je pa of ma naar een afgelegen weg/parkeerterrein en oefen daar wat. Heb je het echte gebeuren, en zit je niemand in de weg.

Jorn

Senior Member
User systemen
Het gevoel van een auto krijg je niet van een rijsimulator (en ook zeker niet van racegames). Je moet gewoon echt rijlessen nemen, en als je goed je best doet haal je het in 1 keer en ben je goedkoper uit. Van rij-instructeurs krijg je vaak ook juist goeie tips te horen over bijv. het inparkeren.

Ikzelf heb het in 1 keer gehaald maar was toch wel ruim 1700 euro kwijt, maar was wel een goede rijschool.

irshaad zei:
Daar schiet je echt 0,0 mee op. ANWB maakt wel gebruik van een rijsimulator waarmee je een 'beetje' met de koppeling leert omgaan e.d
Als je enkele (met nadruk op enkele) lessen wilt besparen kun je op een rustig of afgesloten terrein wat oefenen met je ouders. In Nederland is dat overigens (nog) illegaal maar wordt toch vaker gedaan dan je denkt.

Voor de rest adviseer ik je lessen te nemen van twee uur en bij voorkeur twee keer per week. Veel rijscholen bieden ook pakketen aan die niet voordeliger zijn. Als je een pakket wilt neem dan een pakket met tenminste 30lessen en één examen erbij in. Tussentijdse toets wordt ook vaak aangeraden door rijscholen maar raad ik eigenlijk af aangezien het bijna even veel kost als een echt examen en je er uitsluitend de bijzondere verichtingen mee kunt vrijwaarden voor het eerst volgende examen.

VGR

Senior Member
User systemen
Ik oefen ook wel es op een rustige weg en het helpt echt wel. Alleen die rot wagen van m'n pa slaat vet snel af bij het achtuit rijden. Tsja, dat zal wel zijn omdat het een licht benzine motertje is.

HDi1979

Senior Member
User systemen
Off-topic:

VGR zei:
Het beste kan je nog leren rijden in een Alfa Romeo, the drivers car 8)
Hier moet ik het, ook met het welzijn van de auto in het achterhoofd, helaas mee oneens zijn. Neem als rijlesauto of als eerste eigen auto nooit een Alfa Romeo. Als rijlesauto zijn de meeste Alfa's veel te eigenzinnig en nerveus om je te kunnen richten op het leren rijden. Als eerste eigen auto heb je simpelweg niet de ervaring en het gevoel om jezelf aan de passen aan de auto, dat is bij een Alfa absoluut nodig. Daarbij moeten Alfa Romeo motoren regelmatig hoge toeren draaien, zoniet dan gaan ze al snel beroerder lopen. Tijdens rijles of als eerste auto doe je dit niet, dat is funest voor je motor.

On-topic:
Het is natuurlijk lastig in te schatten van tevoren, maar probeer een rij-instructeur te zoeken die je een beetje onder druk zet, zowel qua tijd als qua leertraject. De meeste instructeurs zijn veel te lui en laten cursisten veel te lang aanrommelen tijdens iets van 35-40 lessen. Je bent eerder klaar voor het rij-examen (+/- 20 lessen) dan je denkt, je instructeur weet dat beter dan jij. Dan moet je wel een beetje je best doen en leren van je eigen fouten natuurlijk.

maniac2003 zei:
ga dan met je pa of ma naar een afgelegen weg/parkeerterrein en oefen daar wat. Heb je het echte gebeuren, en zit je niemand in de weg.
ja, dat is dus precies de enige keer geweest dat ik ben aangehouden, en het was nog snachts ook... die agent maar zeuren dat ik een bedreiging voor mijn medemens vormde enzo.... boetes kunnen hoog oplopen en het kan problemen geven. Ik zou gewoon meteen rijlessen nemen en dan als je je rijbewijs hebt lekker veel rijden. heb nu ruim een jaar mijn rijbewijs

maniac2003

Senior Member
User systemen
Zelf heb ik nu een half jaar ongeveer. En ja er zullen altijd van die pennenlikkers blijven die zielig doen.
Jensio nog bedankt voor de felicitaties :razz:

Ik had dan ook nog het voordeel dat mijn vader en zijn broer deze rijschoolhouder nog kenden uit de tijd dat ze samen ge-kart hebben. Dus dat heeft me wat geld bespaard. :razz:

Bovenaan