rgb fans

Bram5718

Member
omdat ik mijn computer een beetje een upgrade wil geven, wil ik er graag 3 rgb fans inzetten, om precies te zijn rgb fans die ik aan mijn moederbord kan connecten en kan aansturen via msi mystric light. mijn moederbord is een msi b450 tomahawk. maar deze heeft geen 5v 3pin connector maar alleen ''jrgb'' 12v 4pin connector. zijn er ook rgb fans met fan controllers die ik aan mijn moederbord kan connecten? of moet ik dan rgb fans met afstandbediening kopen?

suijkerbuijk

Senior Member
Als je moederbord analoge rgb bezit zal ik jouw was deze gebruiken .
Dan kan je de software van msi gebruiken.
Bezit je Bord ook argb aansluiting dan kan je die gebruiken met je software van bord.

Alles staat in de handleiding van je merk bord en anders op de webside .

Je geef aan 12 volt 4 Pins dat is dus analoog aansturing .
Wil je wel argb die via USB word aangestuurd .
Dan kom je eigenlijk maar op twee merken uit dit het bezitten .
Corsair en nzxt deze hebben een hub die aanstuurt word door hun software .

Anders kan je altijd nog voor een complete pakketten van anderen merken gaan die een hub gebruiken alleen die kan je dan aansturen via je reset knop van je kast er op aan te sluiten .
Op die manier kan je dan kleuren en patronen selecteren .
Dit is niet optimaal en zal nooit niet lekker lopen als je ook rgb geheugen gebruikt .

TrueTactiX

Senior Member
Dat is alleen rgb geheugen .
Rgb fans zijn een standaard aansluiting .
Of het is 3 Pins 5volt argb of 4pins 12 volt rgb .

Er zijn ook 5 Pins rgb maar die hebben altijd een eigen hub en zijn vaak in gebouwt in een kast .
Denk aan thermalethake.

Ff verder kijken dan je neus lang is.. ;-)

suijkerbuijk

Senior Member
Ff verder kijken dan je neus lang is.. ;-)

Daar staat ook de.prizma fans .
Die zijn alleen compatibel als je de hub niet gebruikt.
Ik kan het weten aangezien ik de hele set van 5 fans bezit.

Heel simpel .
De pins op het bord bepaald het .
Heb je 3 of 4 Pins Pak de juiste fan .

Er is geen fan via USB die je aan kan sluiten en met de msi software kan gebruiken.
Ook staat in die links fans met hubs dan bedoelen ze daarmee alleen de fans.

De enigste fan die argb is via USB is de originelen box koelers van AMD.
Die je met msi kan aansturen.

Er is een topic met rgb fans hier en zal de.link zo plaatsen

suijkerbuijk

Senior Member
maar als ik het goed begrijp kan je dus sommige fans wel aansturen via mystric light zonderdat je een hub hebt, dat zou bij mij eventueel wel kunnen, heb 4 fan aansluitingen en wil er 3 hebben. of heb je dan ook 3 rgb aansluitingen hebben?
Dat klopt het is namelijk een standaard aansluiting .
Alleen je moet wel de juiste fan kopen die werkt met je bord.
Dus als jouw bord alleen maar de 4 pins 12volt rgb ondersteund moet je wel deze model kopen.
Maar sommige borden ondersteunen ook de 3 pins 5volt argb aansturen (ziet er uit als een 4 pins maar er zitten maar 3draden aan)

Verschil tussen de rgb en de argb is de kleur weergaven van aansturing .
rgb is alles 1 kleur of je mix de kleuren door meer leds aan te zetten
Argb kan je twee of meer kleuren met elkaar mengen omdat je de leds apart kan aansturen je kan dus aan een kant rood maken en de anderen kant groen .
Ga je voor een kleur look dan is rgb 12 volt ruim voldoende .
Wil je een complete kermis gaan maken dan zal je argb moeten gaan nemen .

Bram5718

Member
Bedankt @suijkerbuijk, heb je dan misschien nog een paar linkjes van voorbeelden die ik eventueel kan gebruiken, vindt het zelf een beetje lastig zoeken omdat ik er niet heel veel verstand van heb.
alvast bedankt

suijkerbuijk

Senior Member
Bedankt @suijkerbuijk, heb je dan misschien nog een paar linkjes van voorbeelden die ik eventueel kan gebruiken, vindt het zelf een beetje lastig zoeken omdat ik er niet heel veel verstand van heb.
alvast bedankt
Wat zoek je precies?
Fans die kleuren of alleen de ring rond om de fan die een kleur geeft?
Zelf ben ik tevreden met de antec prizm fans (alleen de ring kleurt ) deze heb je in 120mm fans als 12 volt rgb en als argb (140mm alleen argb)
Voorbeeld van hoe zo fan kleurt

deze heb ik dit zijn argb fans hebben een controler in gebruik die ik bedien met de rest knop van mijn kast.

aparte fans

Laatst bewerkt:

Bram5718

Member
ik heb ook een paar hub gezien die je op je usb 2.0 poort aansluit. maar die werken dus alleen via de megeleverde software van de fabriekkant en niet met je moederbord?

Bovenaan