Render/VR-Workstation samenstellen voor de zaak

Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste post op HWI, maar houdt de site al een aanzienlijke tijd in de gaten.
Ik zoek advies m.b.t. onderstaande en denk dat hier wel te kunnen vinden. :)

Recent is er ingebroken bij ons op de zaak en is er e.e.a. aan hardware meegenomen.
Inmiddels is het merendeel weer op de rit, echter is er 1 PC die opnieuw samengesteld dient te worden.
Hiermee willen we even wachten tot we klaar zijn met het "Fort-Knoxen" van het pand, dus aan mij om alvast eens te kijken wat interessant is.

De PC in kwestie wordt voornamelijk gebruikt voor Lumion (renderen) en VR. De Plugins voor deze programma's werken voornamelijk in Revit. Het is dus een combinatie van workstation en gaming-pc.

Het budget hiervoor is niet echt aan de orde. Het dient een (super)snel systeem te zijn i.v.m. werken met (extreem) grote 3D-modellen. -> Incl. BTW ong. € 5000,-

In onderstaand overzichtje is uitgegaan van het maximale (lees: over de top?) van Intel:

Intel Core i9 7980XE Boxed
Asus RoG Rampage VI Apex
64GB Kingston HyperX Predator 64GB DDR4-3000 CL15 quad kit
Samsung 970 Evo 500GB
Inno3D GeForce GTX 1080 Ti iChill X3 Ultra 11GB
NZXT Kraken X62 AM4 - (Processorkoeler)
NZXT Kraken X62 AM4 - (koeler grafische kaart)
NZXT Kraken G12 - (mount koeler grafische kaart)
NZXT H700i Black/White
Seasonic Prime Platinum 1000W

Uiteraard ben ik ook bij AMD gaan kijken. met name de Threadripper 1950x. Ik heb echter geen idee hoe programma's als Lumion en Revit hiermee samengaan. Prijstechnisch is het rode kamp interessanter, maar halen we hiermee voordelen? -> buiten de prijs.... :)

Hieronder een AMD-systeem:

AMD Ryzen Threadripper 1950X
Asus RoG X399 Zenith Extreme
G.Skill Trident Z 64GB DDR4-3200 CL14 quad kit
Samsung 970 Evo 500GB
Inno3D GeForce GTX 1080 Ti iChill X3 Ultra 11GB
NZXT Kraken X62 AM4 - (Processorkoeler)
NZXT Kraken X62 AM4 - (koeler grafische kaart)
NZXT Kraken G12 - (mount koeler grafische kaart)
NZXT H700i Black/White
Corsair HX850 v2

De 1080Ti wordt dus voorzien van een AIO waterkoeler. Vandaar dat we in de basis niet tussen de (hoger geprijsde) stillere varianten hebben gekozen.

Daarnaast eens gekeken of een Nvidia Titan interessant is, maar de meerwaarde t.o.v. 1080 Ti is mij niet helemaal helder. Double precision (voor CAD) wordt volgens mij niet meer toegepast bij de recente Titans?
Ook SLI geeft volgens mij geen meerwaarde aan Lumion. Heeft hier iemand ervaring mee?

Meer opslag is voorlopig niet nodig. Definitieve bestanden worden op de server opgeslagen.
Enkel de werkbestanden en concepten staan (tijdelijk) lokaal.

Wie o wie is bereid bovenstaand toe te juichen of af te schieten? :)

Alvast beadankt!
Gijs-Jan Spekman
Hi Gijs ik ben toch heel benieuwd wat uiteindelijk het systeem is geworden. Gr Kenneth

Hallo Kenneth,

Uiteindelijk is het dit geworden:

Intel core i9 7940x
Asus ROG Rampage VI Apex
64GB Gskill TridentZ RGB 3200 16Q (4x16)
NZXT H700i White
NZXT Kraken X62
Seasonic Platinum 1000W
Inno3D RTX2080Ti Gaming X3
Samsung 970 EVO M.2 ssd 500GB

We hebben toch voor de i9 7940X gekozen vanwege de verschillende CAD applicaties die we erop willen draaien. We werken veelal met 3D pointclouds en dit is een verademing vergeleken met de werkstations die we regulier in gebruik hebben.

Ook voor Lumion is deze vlot genoeg, ookal zou een snellere single core base clock voor deze applicatie beter zijn, het is meer dan voldoende voor ons.

VR (HTC Vive) draait ook als een zonnetje.

Bijzonderheden:

In eerste instantie hadden we een MSI RTX2080ti Gaming X in gebruik, maar na 3 maanden begon deze kuren te vertonen, met rare artifacts en BSOD's als gevolg. 3x is deze RMA gestuurd en kregen we tijdelijk de Inno3D als vervanging. Deze inno3D is in mijn ogen veel stabieler. Vandaar dat we deze hebben gehouden nadat we de MSI beu waren. De MSI heeft 3x pci-e voeding nodig, waar de inno3D volstaat met 2. De VRM's van de MSI konden de belasting op lange duur niet aan, wat veelal het geval is met Lumion. 2 dagen of langer laten renderen gaf vaker geen resultaat dan wel, wat voor "enige" frustratie zorgde.

Ook is er een geheugenreep overleden een tijdje terug. Verholpen en is dus weer in orde!

Al met al een beest van een PC!
Ik heb een (subtiel) RGB-profiel opgezet en het geheel fungeert als showcase wanneer we een VR-sessie houden. Veelal krijgen we reacties van omstanders over de looks, wat ook weer zorgt voor mond-op-mond reclame, hebben we gemerkt.

Bovenaan