Render/VR-Workstation samenstellen voor de zaak

WEBPC

Senior Member
Wij hebben duidelijk verschillende ideeen over een zakelijk/workstation build.
Voor mij zou betrouwbaarheid echt op nummer 1 staan. Overclocken zou ik gewoon niet doen. Ik zou dan denk ik eerder een 8086K kopen, qua klok de snelste processor op het moment. Oke aantal cores voor een worstation, helemaal omdat lumion dus ook niet (goed) van veel cores gebruikt maakt.
Het voltage en klok vastzetten zorgt ook voor behoorlijk wat meer stroomverbruik. (lijkt me minder belangrijk, maar toch)
De voordelen van waterkoelen zijn maar klein. Tenzij je wel echt hoog wil overclocken, of ontzettend gehecht bent aan stilte, zou ik het gewoon niet doen.
Het vervoeren is dan wel een ander punt, want ik zie dat het systeem regelmatig meegenomen gaat worden. Dan kan een grote zware luchtkoeler best eens voor problemen gaan zorgen. (custom water lijkt me eerlijk gezegd ook geen geweldig idee op een systeem wat regelmatig vervoerd word)

eismc2

Senior Member
Goed punt web over dat vervoeren, maar daar zijn dan wel weer van die flight-case systemen voor als overweging.
(PC in een koffer o.i.d.)

Wederom bedankt voor de reacties.

Het blijft een lastige. Al neig ik meer naar een 7820x op een x299 bord dan naar de 8086k op Z370. Deze is qua baseclock wel iets trager, maar met goede koeling is deze wel te "evenaren" met een OC imo (de 8086k dient ook extreem gekoeld te worden om de 5GHz aan te tikken begreep ik). De voorgaande PC (i7 6700k) had een subtiele OC. ik meen op 4.4 GHz en was stabiel als een huis.

Een custom loop, hoe mooi ook, durf ik niet aan. Wel neig ik meer naar een AIO t.o.v. luchtkoeling.

Nu zag ik dat CoolerMaster een nieuwe case heeft, die als koelerkampioen is bestempeld door HWi. Visueel anders dan de H700i van NZXT, maar met koeling als hoofddoel een degelijke kast. Er past een 360mm radiator bovenin -> ofwel een 280mm radiator (NZXT Kraken X62 + de koeler van een EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming 11GB). dan kunnen de 2x 200mm fans voorop behouden blijven. Iemand een mening hierover?

Ook behouden we garantie op de kaart doordat we niet gaan wisselen met koelers.

De intel Optanes 900p's zijn erg leuk qua performance, maar ik denk niet dat de winst t.o.v. de 970 EVO erg merkbaar zal zijn tijdens de werkzaamheden (?).

Dus kortom, zoals ik er nu over denk:

Intel Core i7 7820X Boxed
ASRock X299 Taichi XE
G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming 11GB
Samsung 970 Evo 500GB
NZXT Kraken X62 AM4
Seasonic Prime Ultra Platinum 1000W
Cooler Master MasterCase H500M Window Black

Dan hebben we denk ik wel een aardig systeem staan die er wat jaartjes tegenaan kan.

willemc700

Senior Member
Wij hebben duidelijk verschillende ideeen over een zakelijk/workstation build.
Voor mij zou betrouwbaarheid echt op nummer 1 staan. Overclocken zou ik gewoon niet doen.
Het verschil is dat jij bij oude technieken blijft en ik voor de nieuwe techniek kiest met als enige verschil dat jij van limieten en settings van de fabrikant uitgaat en ik van de optimalisatie van de hardware. De ilusie van out of the box stabiel heb ik niet.. zicht hoe ik een systeem optimaal en zo stabiel mogelijk moet maken wel.

WEBPC

Senior Member
Ja, als je kan en wil overclocken zal je de 7820X wel op ongeveer 5 ghz kunnen laten lopen, dat zal niet al te lastig zijn.

Het is een mooie kast, maar dat ding is wel erg groot. Kijk ook eens naar micro atx.

@willemc700 Ik blijf bij oude technieken? Waar heb je het over man. Jij zit de hele dag te overclocken, dat is het verschil. Niet iedereen gaat zo om met zijn computer. Waar jij een bluescreen waarschijnlijk niet zo erg vind, kan dat op een werkcomputer gewoon voor verloren werk zorgen, iets wat je natuurlijk absoluut niet wil.
En ja, jij zal die pc ongetwijfeld heel stabiel kunnen krijgen, (bij alle omstandigheden) maar ook niet iedereen kan dat.

Laatst bewerkt:

willemc700

Senior Member
Ja, als je kan en wil overclocken zal je de 7820X wel op ongeveer 5 ghz kunnen laten lopen, dat zal niet al te lastig zijn.

Het is een mooie kast, maar dat ding is wel erg groot. Is er een reden dat je niet naar micro atx kijkt?

@willemc700
En ja, jij zal die pc ongetwijfeld hoeel stabiel kunnen krijgen, (bij alle omstandigheden) maar ook niet iedereen kan dat.
En daarom ben ik een eigen bedrijf begonnen zo dat ik system kan neer zetten en tweaken voor een ieder incl specifieke wensen ook voor bedrijven..

Mijn excuus voor het oude technieken.. ik doelde hier overigens puur op de luchtkoeler op. Misschien had ik beter bewezen technieken uit het verleden kunnen zeggen.

Wat betreft het mobo.. 1 pci-e 16 gpu en 2 sdd's in mirror (en ja.. de ssd's falen niet echt vaak maar als je ssd toch kapot gaat kan het wel lekker zijn om en reserve te hebben.)
En waarom pci-e?
1: Niets over de dmi.. en
2: m2 zou ik niet in een pro systeem zetten ook al zou de temp risico klein zijn..

WEBPC

Senior Member
Nou ja, zoals ik eerder ook al zei, meer punten van falen, pomp kan kapot gaan, hij kan gaan lekken, of de ventilator gaat kapot.
Bij een luchtkoeler is het enige wat kapot kan de ventilator, en zelfs dan is het waarschijnlijk geen heel groot probleem.
Een aio is natuurlijk wel netter, en als je hem regelmatig vervoert waarschijnlijk wel veiliger dan een ontzettend grote luchtkoeler.
Ik geef hier ook puur advies voor een zakelijke computer, als het gewoon voor iemand thuis was, was het ook een ander verhaal geweest.

Micro atx systeem:
AantalProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterCase Pro 3€ 51,72€ 51,72
1EVGA X299 Micro€ 319,50€ 319,50
1G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit€ 691,75€ 691,75
1Intel Core i7 7820X Boxed€ 445,00€ 445,00
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 925,00€ 925,00
1NZXT Kraken X62 AM4€ 150,95€ 150,95
1Samsung 970 Evo 500GB€ 164,90€ 164,90
1Seasonic Prime Ultra Platinum 850W€ 191,00€ 191,00
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 2.939,82

willemc700

Senior Member
Wederom bedankt voor de reacties.

Het blijft een lastige. Al neig ik meer naar een 7820x op een x299 bord dan naar de 8086k op Z370. Deze is qua baseclock wel iets trager, maar met goede koeling is deze wel te "evenaren" met een OC imo (de 8086k dient ook extreem gekoeld te worden om de 5GHz aan te tikken begreep ik). De voorgaande PC (i7 6700k) had een subtiele OC. ik meen op 4.4 GHz en was stabiel als een huis.

Een custom loop, hoe mooi ook, durf ik niet aan. Wel neig ik meer naar een AIO t.o.v. luchtkoeling.

Nu zag ik dat CoolerMaster een nieuwe case heeft, die als koelerkampioen is bestempeld door HWi. Visueel anders dan de H700i van NZXT, maar met koeling als hoofddoel een degelijke kast. Er past een 360mm radiator bovenin -> ofwel een 280mm radiator (NZXT Kraken X62 + de koeler van een EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming 11GB). dan kunnen de 2x 200mm fans voorop behouden blijven. Iemand een mening hierover?

Ook behouden we garantie op de kaart doordat we niet gaan wisselen met koelers.

De intel Optanes 900p's zijn erg leuk qua performance, maar ik denk niet dat de winst t.o.v. de 970 EVO erg merkbaar zal zijn tijdens de werkzaamheden (?).

Dus kortom, zoals ik er nu over denk:

Intel Core i7 7820X Boxed
ASRock X299 Taichi XE
G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming 11GB
Samsung 970 Evo 500GB
NZXT Kraken X62 AM4
Seasonic Prime Ultra Platinum 1000W
Cooler Master MasterCase H500M Window Black

Dan hebben we denk ik wel een aardig systeem staan die er wat jaartjes tegenaan kan.
Ik zou alle fans vervangen door noctua's
En die 900p's had ik er niet alleen ingezet voor prestatie maar deze zijn ook beter koel te houden maar kan overkill zijn..
Lijkt me voor de rest een systeem waar je idd wel even mee vooruit kan en mocht een titan v veel meer leveren kan je die er later altijd nog in zetten.

willemc700

Senior Member
Nou ja, zoals ik eerder ook al zei, meer punten van falen, pomp kan kapot gaan, hij kan gaan lekken, of de ventilator gaat kapot.
Bij gebruik van de juiste spullen is de kans op lekkage nihil, schade door lekkage is met correcte vloeistof 0.
Als een ventilator faalt draaien er nog 4 (360 icm met een 240 rad) er draait maar 1 pomp ( zorg voor een pomp met een hoge mtbf) aangesloten op het mobo met alarm optie in de bios aan dus bij falen komt er een signaal en zal je de pc nog kunnen afsluiten.
Daarbij komt dat alle warmte gelijk de kast uit gaat..
Maar goed.. TS zei al dat hij het niet aandurft dus vervalt de hele WC optie.

Ik ga eens uit zoeken of de garantie niet aanblijft mits de koeler swap is uit gevoerd door een bedrijf.

Forum m8

Senior Member
Ik zit net het een en ander door te lezen maar..

Is een beetje lomp antwoord voor iemand.. als iemand advies vraagt kan je zijn idee wat minder lomp de grond in boren.
"Voor 1600 euro minder zijn er snellere oplossingen" had netter geweest en zorgt er waarschijnlijk voor dat mensen luisteren ipv een FU tigger krijgen..
Wat nou...? TS krijgt toch precies wat hij wil? Zie;

Juist om de discussie op te laaien was de i9 voorgesteld.

Bij gebruik van de juiste spullen is de kans op lekkage nihil, schade door lekkage is met correcte vloeistof 0.
Als een ventilator faalt draaien er nog 4 (360 icm met een 240 rad) er draait maar 1 pomp ( zorg voor een pomp met een hoge mtbf) aangesloten op het mobo met alarm optie in de bios aan dus bij falen komt er een signaal en zal je de pc nog kunnen afsluiten.
Daarbij komt dat alle warmte gelijk de kast uit gaat..
Maar goed.. TS zei al dat hij het niet aandurft dus vervalt de hele WC optie.

Ik ga eens uit zoeken of de garantie niet aanblijft mits de koeler swap is uit gevoerd door een bedrijf.
Bij EVGA mag je ook zelf de GPU koeler swappen.

Signaal bij falen; ik zie wel dat dat werkt bij opstarten, maar tijdens bedrijf een melding krijgen van een falende koeler ben ik niet bekend mee.

Wederom bedankt voor de reply's.

Intussen ben ik aardig wat wijzer en kan ik op basis van de ontvangen info een solide systeem voorstellen.

De i9 7980XE heeft plaatsgemaakt voor de i9 7820x, gekoeld door de NZXT Kraken X62.
Het "vrijgekomen" budget wordt wellicht meegenomen voor een Titan Xp of uitgespaard voor een 1180Ti(?) volgend jaar(?).
-> Voorlopig stel ik voor om de fabriekskoeler van de GPU aan te houden en zal mijn voorkeur vallen op de MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio.

Ik heb gekeken naar mATX vanwege het handzame, maar het maximale geheugen is mogelijk een beperking.
64Gb is dan vrijwel het maximum en ik wil de optie open houden om het geheugen uit te breiden, juist vanwege de hoeveelheid 3D data waar we mee te maken hebben.

Aangezien ikzelf goede ervaringen heb met ASUS-borden, is mijn oog gevallen op de ASUS TUF x299 Mark 1, met 64GB geheugen: G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit.

De Samsung 970 Evo 500GB is imo prima.

De behuizing wil ik toch de H700i van NZXT voorstellen. Blijft een degelijke (show)case met goede koelprestaties.

Qua voeding is de kans groot dat er een Seasonic Prime Gold in het systeem gaat belanden.
850W zou voldoende zijn, maar wellicht is voor ca. 35,- extra een 1000W niet verkeerd.

Dan komen we uit op zo'n € 3100,- incl. BTW, i.p.v. de € 4900 waar dit topic mee gestart is. :)

Tot zover: bedankt allen.

Forum m8

Senior Member
Ik heb gekeken naar mATX vanwege het handzame, maar het maximale geheugen is mogelijk een beperking.
Ja, daar kwam ik laatst in het Hauptwerk topic ook al achter. Alle X299 mATX borden hebben maar vier DIMM sloten. Volgens mij niet strikt noodzakelijk gezien het formaat, maar de markt voor 128GB systemen die net een paar cm (5,9) lager zijn is wellicht wat te beperkt en het zou wel heel erg proppen worden.

WEBPC

Senior Member
Aha, dat was mij nog niet opgevallen. Dat is inderdaad wel een belangrijk punt.

Denk inderdaad ook dat de MSI kaart een wat betere keus is. Zo'n hybride koeler is wel leuk, maar qua prestaties is het niet echt beter. En je hebt nog een radiator, en nog meer slangen.

Ik heb ook erg goede ervaring met Asus borden, en ook veel goede ervaringen met een aantal TUF borden.
Moederbord heeft ook een heatsink voor een m.2, dat is altijd wel mooi meegenomen.

1000W is inderdaad niet echt nodig, maar voor die paar tientjes, waarom niet. Houd je ook de optie open om er een kaart bij te zetten.

Lijkt me een prima systeem.

eismc2

Senior Member
Ja, daar kwam ik laatst in het Hauptwerk topic ook al achter.
De titel van dit topic gooide mij ook op het verkeerde spoor.

Het had eigenlijk: "Ben op zoek naar vettere gaming-PC met het accent op gaming + wat VR rendering (voor de zaak)" moeten heten. :D

nutty

Senior Member
64GB geheugen: G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit.
Hoe ga je het dan later uitbreiden?
Het bord heeft maar 4 sloten.
En waarom geen 128 ipv 64?
Meer is beter dan snel bij cad etc, dacht ik in meerdere test gezien te hebben in het verleden.

MZw

Senior Member
Aangezien ikzelf goede ervaringen heb met ASUS-borden, is mijn oog gevallen op de ASUS TUF x299 Mark 1
Ik zou zelf niet zo snel voor de Mark1-uitvoering kiezen. De plastic afdekkingen belemmeren de warmteafvoer en de oplossing met een klein mini-fannetje geeft waarschijnlijk extra lawaai.
Na de introductie van het X299-platform was er veel te doen over de stroomvoorziening. Veel fabrikanten hebben in het najaar van 2017 dan ook aangepaste versies uitgebracht met een opgewaardeerde stroomvoorziening. De ASRock Extreme4- en XE-uitvoeringen, ASUS WS PRO en diverse Gigabyte modellen zijn verbeterde versies. Vaak te herkennen aan de introductiedatum en 2xPEG8 aansluitingen.

PS: de opvolger van de Prime Gold is de goedkopere en beter leverbare Prime Ultra Gold:
https://be.hardware.info/product/412882/seasonic-prime-ultra-gold-1000w

Bovenaan