Render/VR-Workstation samenstellen voor de zaak

Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste post op HWI, maar houdt de site al een aanzienlijke tijd in de gaten.
Ik zoek advies m.b.t. onderstaande en denk dat hier wel te kunnen vinden. :)

Recent is er ingebroken bij ons op de zaak en is er e.e.a. aan hardware meegenomen.
Inmiddels is het merendeel weer op de rit, echter is er 1 PC die opnieuw samengesteld dient te worden.
Hiermee willen we even wachten tot we klaar zijn met het "Fort-Knoxen" van het pand, dus aan mij om alvast eens te kijken wat interessant is.

De PC in kwestie wordt voornamelijk gebruikt voor Lumion (renderen) en VR. De Plugins voor deze programma's werken voornamelijk in Revit. Het is dus een combinatie van workstation en gaming-pc.

Het budget hiervoor is niet echt aan de orde. Het dient een (super)snel systeem te zijn i.v.m. werken met (extreem) grote 3D-modellen. -> Incl. BTW ong. € 5000,-

In onderstaand overzichtje is uitgegaan van het maximale (lees: over de top?) van Intel:

Intel Core i9 7980XE Boxed
Asus RoG Rampage VI Apex
64GB Kingston HyperX Predator 64GB DDR4-3000 CL15 quad kit
Samsung 970 Evo 500GB
Inno3D GeForce GTX 1080 Ti iChill X3 Ultra 11GB
NZXT Kraken X62 AM4 - (Processorkoeler)
NZXT Kraken X62 AM4 - (koeler grafische kaart)
NZXT Kraken G12 - (mount koeler grafische kaart)
NZXT H700i Black/White
Seasonic Prime Platinum 1000W

Uiteraard ben ik ook bij AMD gaan kijken. met name de Threadripper 1950x. Ik heb echter geen idee hoe programma's als Lumion en Revit hiermee samengaan. Prijstechnisch is het rode kamp interessanter, maar halen we hiermee voordelen? -> buiten de prijs.... :)

Hieronder een AMD-systeem:

AMD Ryzen Threadripper 1950X
Asus RoG X399 Zenith Extreme
G.Skill Trident Z 64GB DDR4-3200 CL14 quad kit
Samsung 970 Evo 500GB
Inno3D GeForce GTX 1080 Ti iChill X3 Ultra 11GB
NZXT Kraken X62 AM4 - (Processorkoeler)
NZXT Kraken X62 AM4 - (koeler grafische kaart)
NZXT Kraken G12 - (mount koeler grafische kaart)
NZXT H700i Black/White
Corsair HX850 v2

De 1080Ti wordt dus voorzien van een AIO waterkoeler. Vandaar dat we in de basis niet tussen de (hoger geprijsde) stillere varianten hebben gekozen.

Daarnaast eens gekeken of een Nvidia Titan interessant is, maar de meerwaarde t.o.v. 1080 Ti is mij niet helemaal helder. Double precision (voor CAD) wordt volgens mij niet meer toegepast bij de recente Titans?
Ook SLI geeft volgens mij geen meerwaarde aan Lumion. Heeft hier iemand ervaring mee?

Meer opslag is voorlopig niet nodig. Definitieve bestanden worden op de server opgeslagen.
Enkel de werkbestanden en concepten staan (tijdelijk) lokaal.

Wie o wie is bereid bovenstaand toe te juichen of af te schieten? :)

Alvast beadankt!
Gijs-Jan Spekman

Forum m8

Senior Member
De PC in kwestie wordt voornamelijk gebruikt voor Lumion
Lumion website zei:
CPU
As high a GHz value as possible, ideally 4.0+ GHz
[...]
More CPU cores than 4 will not make a difference.
Intel Core i9 7980XE Boxed
Ja, strak plan om 1600 euri te verspillen aan iets wat nog langzamer is ook.

Ofwel; gewoon een i7-8700 op een S1151 (bijv. H370) bord als het bij 64GB RAM blijft of anders een i7-7800X / 7820X op S2066 (X299) bord voor 128 GB RAM

Laatst bewerkt:

WEBPC

Senior Member
Waarom koop je een 1080 Ti met ontzettende koeler, om er vervolgens een andere koeler op te schroeven? (Edit, zie nu dat het de goedkoopste 1080Ti is)
En lijkt je dat een goed idee? Bij 9 van de 10 fabrikanten vervalt dan gelijk de garantie. (ze hebben vaak een stickertje over 1 schroefje) Ik weet zo uit mijn hoofd maar 1 fabrikant die daar niet moeilijk over doet, Evga. Dus als je de koeler wil veranderen, zou ik voor een Evga kaart gaan.
Hoe dat bij Inno3d zit weet ik niet, en kan ik zo snel ook even niet vinden.

Vind het ook een beetje vreemd dat je bij de processor met een hoger tdp (Amd) een voeding pakt met minder watt. 850 is voor beide systemen ruim voldoende, als je zeker weet dat je maar 1 kaart gaat gebruiken, wil je de optie voor sli open houden, zou ik wel voor iets meer kiezen.

Laatst bewerkt:

seb83

Senior Member
Eens met wat hierboven gezegd wordt. De specs van Lumion wijzen naar een cpu met zo hoog mogelijk geklokte cores, dus een 8700K is de meest logische keuze. Daarnaast moet een workstation vooral betrouwbaar zijn. De reden voor twee keer waterkoeling ontgaat me volledig. Kies een goede cpukoeler op lucht en een stille 1080 Ti. En een behuizing met de nadruk op stilte en goede koeling (ipv looks/waterkoeling, zoals de H700i). Je kunt aan zoiets denken:

AantalProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z370 Extreme4€ 155,00€ 155,00
1Fractal Design Define R6 Black€ 121,00€ 121,00
1G.Skill Trident Z Black/White 32GB DDR4-3200 CL16 kit€ 343,95€ 343,95
1Intel Core i7 8700K Boxed€ 339,00€ 339,00
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 920,76€ 920,76
1Samsung 970 Evo 500GB€ 164,90€ 164,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Seasonic Focus Plus Gold 650W€ 86,99€ 86,99
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 2.181,59

- 2 x 16 GB snel geheugen, ik zou eerst maar eens kijken of je dit vol krijgt. later 2 x 16 bijplaatsen kan altijd nog.
- voeding met genoeg vermogen en aansluitingen, 10 jaar garantie
- 1080 Ti met de beste koeler
- zeer stille en goed koelende cpu koeler
- stille en goed koelende kast

Boem helft van je budget bespaard en beter prestaties voor het beoogde gebruik.

Bedankt voor jullie reacties. Juist om de discussie op te laaien was de i9 voorgesteld.

Voor de beeldvorming: de PC die is ontvreemd, had o.a. een core i7 67ooK, op een Maximus Hero, met 64Gb RAM i.c.m. een GTX 1080.
De prestaties vielen ons tegen, aangezien we met enorm grote en gedetailleerde modellen werken. Wij combineren vaak modellen van onszelf en van externe partijen om vervolgens de presentaties te draaien.

De laatste keer dat we op dat systeem een model diende te draaien, werkte het systeem met 1 fps. (Deze had meer dan 400 miljoen 3D-points). Vandaar dat e.e.a. zwaarder uitgevoerd mag worden dan voorgaand.

De PC wordt voor VR-doeleinden regelmatig extern voor presentaties gebruikt. Een showcase is geen pré maar is wel een onderdeel om mee te nemen.

Ik zal me er nog eens in verdiepen.

seb83

Senior Member
Okee, in dat geval moet je met afterburner analyseren waar de bottleneck zit. Dat kan nu niet meer, dat snap ik, maar in dat geval zou ik op z’n minst op de krachtigste pc die je wél hebt een test uitvoeren.

nutty

Senior Member
Met een open budget wordt door Lumion zelf dit systeem als optimaal aanbevolen:
https://www.originpc.com/gaming/desktops/millennium/
Wil je deze niet kant en klaar kopen,dan kun je de specs wel als referentie nemen om iets zelf te bouwen.

GPU 1080 TI

CPU
There is no low gear. The MILLENNIUM utilizes Intel Core i7 and i9 quad and 18-core processors or AMD’s Ryzen and Ryzen Threadripper processors up to 16 cores and 32 threads. For extra performance with your Intel Core processor, combine the CPU with Intel Optane Memory for improved performance with the Intel Core i+ platform. Choose ORIGIN PC professional overclocking to get the highest speed possible on your processor with ORIGIN PC liquid cooling to get the power you need to take on computation-heavy applications.

18-Core
Intel i9
Memory
Max out your multitasking capabilities with up to 128GB of advanced high-speed DDR4 memory specifically handpicked by ORIGIN PC engineers to work with professional overclocking.

Staat allemaal in deze post van hen zelf:
https://lumion.com/blog.html?post=171203114545

Zou het als volgt doen:
X299 bord in ieder geval
1080 TI in ieder geval
128 GB in ieder geval
Budget dat overblijft en dat besteed kan worden aan een X299 CPU

Zelfde verhaal voor AMD

Laatst bewerkt:

MZw

Senior Member
Als ik het zo lees, dan lijkt toch de videokaart zeer bepalend in de prestaties. De hoge prijs van de Titan V lijkt voort te komen uit de veel snellere FP64-berekeningen (22x sneller dan een 1080Ti) die voor CAD-toepassingen belangrijk is. Het snel geheugen 12Gb HBM2 en het grote aantal rekenkernen (5120) dragen daar aan bij. Zie ook:
https://nl.hardware.info/reviews/7993/22/de-eerste-volta-nvidia-titan-v-review-testresultaten-gpgpu
https://www.cadstunter.nl/blog/welke-videokaart-is-geschikt-voor-cad-en-bim
https://www.nvidia.com/nl-nl/titan/titan-v/

Naast de € 3.200,- voor de videokaart zou je onderstaande PC kunnen kiezen:
1ASRock X299 Extreme 4€ 206,00€ 206,00
1G.Skill Trident Z 64GB Black/Silver DDR4-3200 CL16 quad kit€ 691,75€ 691,75
1Intel Core i7 7820X Boxed€ 445,00€ 445,00
1NZXT H700i Black/White€ 179,95€ 179,95
1NZXT Kraken X62 AM4€ 150,95€ 150,95
1Seasonic Focus Plus Gold 850W€ 110,10€ 110,10
7 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 1.948,65
Octocore cpu met hyperthreading, redelijk hoog geklokt (relevant voor gaming) met een quad-channel memory controller. 4x16Gb memory en nog 4 vrije dimm-sloten om uit te breiden.
Voeding met secundaire cpu-aansluiting voor het moederbord.
PS: de Titan V is geen stille videokaart, maar desondanks zou ik de koeler niet zo snel vervangen.

Forum m8

Senior Member
Vraag is of die videokaart iets toevoegd voor Lumion. Ze hebben het zelf met geen woord over die Titan V.

MZw

Senior Member
@Forum m8 De Titan X wordt afgebeeld in de Lumion blog.
In de blog van CADstunter staat:
"Nvidia heeft twee verschillende type videokaarten. De Nvidia GTX videokaarten zijn uitstekende videokaarten voor Gamers maar zijn niet geschikt voor professionele CAD en BIM toepassingen. Nvidia’s GTX videokaarten staan bekend om hun uitstekende FP32 prestatie maar presteren beduidend minder goed als het gaat om FP64. De prestatie van CAD, BIM, simulatie, visualisaties en analyse software is voor een groot gedeelte afhankelijk van FP64 Double Precision."
"De prestatie van CAD, BIM, simulatie, visualisaties en analyse software is voor een groot gedeelte afhankelijk van FP64 Double Precision.". " Revit render extensies als Lumion, Enscape, V-ray maken wel gebruik van de videokaart.". Vervolgens wordt voor Large/Complex bij Revit een Quadro P5000 aanbevolen.

Dan lijkt me een Titan V, die wel uitstekend FP64-berekeningen kan maken, een veel betaalbaarder alternatief, dan een P5000 (2560 rekenkernen en 16Gb).

nutty

Senior Member
TS geeft zelf aan dat het systeem voornamelijk zal worden gebruikt voor Lumion en gamen.
Lumion geeft zelf aan dat hun software het best draait met een gtx1080 (TI).
Dus hoe bepalend is de resterende software als het om de keuze van de videokaart gaat,is dan de vraag.
Weet wel dat je enorm veel geld uit geeft voor licentie en precisie als het om quadro kaarten gaat,en of de TS daar behoefte aan heeft is de vraag.

eismc2

Senior Member
Even een paar losse gedachten..
Als de Ts/z'n bedrijf €5000 te spenderen heeft zou ik die hele gaming config voorlopig weglaten als je het over een visueel CAD (hoogstandje) werkstation gaat hebben die gevraagde workload met gemak aankan.
Die game-bak kan later nog toegevoegd als het bedrijf het overige budget daarvoor en daardoor in no-time heeft (terug-) verdiend ;)
Het ligt er maar net aan waar de prioriteit/focus/eisenpakket gesteld wordt.
De twee systemen zijn gewoon in elk hun eigen waarde, twee volkomen verschillende zaken die je, in perfectie, niet zou moeten/hoeven combineren.
Als het focus bij visualiseren en renderen op het grafische gedeelte van het systeem ligt en in een bepaalde mate nat. bij overige voor het uitvoeren van het nodige ondersteunende rekenwerk, zal daar een mooie balans voor gevonden dienen te worden.
Dan is het ook fijn (gezien de huidige kunstmatig hoog gehouden gpu prijzen) dat het gehele budget daarvoor tot je beschikking staat.
Zoals de ts al opmerkte was z'n eerste keuze wellicht wat 'over the top'.

Bedankt voor de reacties allen. :)

Lumion draait voornamelijk op de GPU. Revit is een ander verhaal imo. De verhouding tussen ruwe rekenkracht en GPU-power vind ik lastig te bepalen. Vandaar dat ik hier om raad vraag.

Ik heb voorheen getest met Revit en de GTX1080. Op zich kan je redelijk editen, mits je niet te ver inzoomt op in het model en deze niet te complex is.

Ik heb voor mijn hoofdtaken (CAD, BIM) een fatsoenlijke HP workstation. O.a. hierop worden (deel)modellen gemaakt ook m.b.v. collegas die op hun eigen stations aan het modelleren zijn.

Op het nieuwe systeem dien ik de modellen samen te voegen voor gebruik in Lumion. Dit is een zware taak die (naarmate een project loopt) alleen maar zwaarder wordt door invulling van alle details.

Natuurlijk kunnen we aparte (simplistische) modellen maken expliciet voor VR/Lumion, maar dit kost tijd die bij elk ander project weer terugkomt. Dit wil ik zoveel mogelijk voorkomen zodat we zelf meer tijd overhouden voor onze engineering.

Mijn ervaring is dat een stevige CPU met degelijk moederbord een langere levensduur heeft (mits niet ontvreemd) en de videokaart om de x-jaar kan vervangen. Ik denk wel dat we met 64Gb moeten beginnen. Deze is altijd nog uit te breiden mochten we tegen beperkingen aanlopen.

Ik snap de beredenering van een Titan V tegenover een Quadro P5000 i.r.t. prestaties en kosten. Echter voor 1 Titan V heb je ook 3 1080ti's. Ik heb geen ervaring met SLI en Lumion lijkt dit niet te ondersteunen(?), maar is er iemand die er toevallig ervaring mee heeft?

Verder is de keuze tussen AIO koeling en degelijke luchtkoeling nog niet gevallen. Met renderen was het voorgaande systeem zo'n 70uur bezig voor een film van een minuut. Je voelt dan wel de hitte rondom de kast. :)

Het is een heel verhaal, maar ik heb dankzij jullie wel wat nieuwe inzichten om over na te denken.
Thanks!

WEBPC

Senior Member
Koelers van moderne kaarten zijn zo goed, dat ik me daar geen zorgen om zou maken, waterkoeling zorgt ook voor meer punten waar het kan falen. Ik zou in een zakelijk systeem eigenlijk helemaal geen waterkoeling willen.
De kans is klein, maar als je een lekkage krijgt heb je een probleem, en kan je waarschijnlijk meerdere componenten afschrijven. Met luchtkoeling kan dat nooit gebeuren.

Lumion ondersteund geen meerdere kaarten:
https://forum.lumion.com/index.php?action=kb;area=article;cont=471
Vaak zet je voor zo ver ik weet bij dit soort software de kaarten ook juist niet in sli, maar kan het programma zelf de last verdelen over meerdere kaarten. (weet ik niet zeker)

MZw

Senior Member
Echter voor 1 Titan V heb je ook 3 1080ti's.
Als er veel FP64-double precision berekeningen uitgevoerd moeten worden, dan is een 1080Ti niet optimaal. De Titan V is dan 22x sneller dan een enkele GTX1080Ti. Het gebruik is dus heel bepalend voor de keuze.
Verder is de keuze tussen AIO koeling en degelijke luchtkoeling nog niet gevallen.
Op het Z370/X470-platform kun je prima een goede luchtkoeler gebruiken. Het stroomverbruik van het X299/X399-platform ligt fors hoger en dus de warmte ontwikkeling ook. Een grote AIO-koeler (280/360) kan daar beter mee overweg.
Qua design kan in een behuizing met window een AIO-koeler ook fraaier zijn dan een lompe luchtkoeler, maar dat blijft persoonlijk. Met een AIO-koeler heb je ook nooit problemen met hoge memory modules.

willemc700

Senior Member
Mijn idee zou zo iets zijn:
1ASRock X299 Taichi XE345,00 €345,00 €
1Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix 11GB908,58 €908,58 €
1G.Skill Trident Z White/Silver 64GB DDR4-3600 CL17 quad kit1.196,69 €1.196,69 €
1Intel Core i7 7820X Boxed526,90 €526,90 €
2Intel Optane 900p 480GB (HHHL)529,00 €1.058,00 €
1Seasonic Prime Ultra Platinum 1000W229,90 €229,90 €
7 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal4.265,07 €
Met een custom waterkoeling loop en een mooie oc op cpu, gpu en mem. Geheugen kan je makkelijk een 2 a 300 euro vanaf halen.

Laatst bewerkt:

WEBPC

Senior Member
Overclocken en custom waterkoeling op een (zo te lezen) redelijk kritiek system. Klinkt niet echt als een geweldig idee.

Ja, ik weet dat het beide probleemloos kan werken, maar op dit soort systemen moet je dat gewoon niet willen. Zo'n soort syteem moet gewoon zo stabiel als een huis zijn. Downtime kost (veel) geld.

Laatst bewerkt:

wailingwimmy

Senior Member
Dit lijkt mij een mooie combi work/gaming/showcase PC
1Corsair Vengeance LPX Black 64GB DDR4-3466 CL16 quad kit€ 862,00€ 862,00
1EVGA CLC 240 RGB Liquid CPU Cooler€ 128,01€ 128,01
1EVGA DG-77€ 167,00€ 167,00
1EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming 11GB€ 995,00€ 995,00
1EVGA SuperNova GQ 750W€ 103,50€ 103,50
1EVGA X299 FTWK€ 344,26€ 344,26
1Intel Core i9 7940X Boxed€ 1.170,26€ 1.170,26
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 3.934,93
Wie weet kan je EVGA nog overtuigen van het nut van een flinke korting, je gaat dat ding tenslotte ook als showcase gebruiken.

willemc700

Senior Member
Overclocken en custom waterkoeling op een (zo te lezen) redelijk kritiek system. Klinkt niet echt als een geweldig idee.

Ja, ik weet dat het beide probleemloos kan werken, maar op dit soort systemen moet je dat gewoon niet willen. Zo'n soort syteem moet gewoon zo stabiel als een huis zijn. Downtime kost (veel) geld.
Zo'n systeem is met de juiste oc en hardware zo stabiel als een huis.. ik durf zelfs te zeggen stabieler dan stock. Dit soort systemen zet je neer met vast voltage en vaste snelheid waardoor de cpu niet schakelt en dus altijd klaar is om te knallen..
En na een jaar of drie zal het systeem toch weer gewisselt kunnen worden voor dan het snelste van het snelste met allemaal nieuwe hardware..

willemc700

Senior Member
Ik zit net het een en ander door te lezen maar..
Ja, strak plan om 1600 euri te verspillen aan iets wat nog langzamer is ook.
Is een beetje lomp antwoord voor iemand.. als iemand advies vraagt kan je zijn idee wat minder lomp de grond in boren.
"Voor 1600 euro minder zijn er snellere oplossingen" had netter geweest en zorgt er waarschijnlijk voor dat mensen luisteren ipv een FU tigger krijgen..

Bovenaan