1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

relatie GPU-CPU

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Norbert Brandt, 5 feb 2019.

1. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Tegenwoordig zijn de voedingen veel beter hoor ,mijn pc verbruikt maar 50 Watt in Da vinci gebruik ,aldus ik heb wat ruimte.Het zal vermoedelijk GT1030 worden met DDR5 memory .

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    50 watt in Da Vinci lijkt mij wel heel erg stug aangezien de GTX 650 bij zwaarder gebruik al 65 watt vraagt en je geeft zelf aan dat je videogeheugen steeds vol zit. De i3's uit jouw generatie hebben een TDP van 55 watt, daar komt de SSD's/HDD's nog bij en het moederbord verbruikt zelf ook vermogen uiteraard. Hoe heb je dit gemeten??

3. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Gemeten volgens de regels van de kunst electriciteit. A*V = W gemeten op toevoerkabel PC

4. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Idle of bij 100% belasting ?

6. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Idle 50-55 watt,100% belasting +- 80 watt

7. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dan heb je een bottleneck ergens.
    Als CPU en GPU beide op 100% draaien moet dat echt hoger zijn.
    Alleen je mobo en CPU gaan al iets over de 100watt.

8. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Wat is dat nou weer, waar haal je dit vandaan? Je eigen 'toevallige' ervaring? Ik heb al twee pc's gehad, kant en klaar, waar dus niets in vervangen kan worden, waarbij de voeding de pc binnen de 10 jaar de schroothoop heeft opgegooid wegens gefrituurde componenten. Dat is mijn ervaring. Dat je 15 jaar met je pc'tje kan doen, heb je gewoon erg veel geluk gehad en je kan weten dat het gros van de systemen, prebuild of zelfbouw het nog niet eens 10 jaren met een voeding kan uitzingen.
    Je punt dat voedingen beter gemaakt zijn klopt wel, maar het eeuwige leven verwachten is toch iets waar mijn wenkbrauwen sterk van beginnen fronsen. Ik kan ook zeggen dat mijn distributieriem van de auto nooit zal springen omdat ik maar max 50/h met mijn autootje rij. Wel, de kans is zeer klein dat de riem na al die jaren toch niet zal springen. Het risico dat je neemt om hem nooit te vervangen is dan aan jou, maar dat risico zou ik nooit willen nemen, behalve moest ik de auto toch maar naar de schroothoop willen brengen. Een voeding kan gewoon tegen hogere belastingen, daar zijn ze voor gebouwd. Capacitors (en alle electronica) slijten nu eenmaal met de jaren, wat de kwaliteit van de voeding met de jaren gevaarlijker maakt, zwaar belast of niet. De hoeveelheid stof die je pc-kast binnenkomt, heeft daarnaast ook grote gevolgen voor de levensduur van je componenten. Dus behalve wanneer je je pc in een vitrinekastje zet en er niet aankomt, zou ik altijd de voeding vervangen wanneer deze buiten de verwachte levensduur valt. Denk dat @-The_Joker- dit stukje wel graag zou willen zien om eerlijk te zijn ;) :D

9. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Regelmatig kast schoonmaken he vooral de koelelementen,voeding,vrijhouden van stof en vuil ,heb ik vorige week nog gedaan en er zat wat in hoor,PC lijkt mij na opkuis wat sneller/beter te werken.

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Met alleen schoon maken betekend niet dat de voeding niet aan zijn eind kan komen. Elektrische delen in de voeding kunnen ook degraderen.

Norbert Brandt vindt dit nuttig.
  11. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Daar heb je wel een punt ,oude pc kan geen sata HD en al zeker geen ssd .BIOS zou hier ook al een probleem zijn.

12. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Akkoord, maar nogmaals, de elementen in je pc daardoor het eeuwige leven aangeven is iets waar ik mij totaal niet mee kan staven. Zoals division zei, elektronische onderdelen slijten nu eenmaal, hoe goed je er ook mee omspringt, helaas. Dat is met alles zo, eveneens voedingen.