1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Refurbished laptops gezocht.

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Marcus van der Stap, 18 dec 2015.

1. Marcus van der Stap

Marcus van der Stap Member

Sinds:
    17 dec 2015
    Ik heb nu een oude laptop met Intel T2060 duocore processor en 2GB ram.Het schiet niet heel erg op maar het budget voor een nieuwe is erg beperkt. Ik ben al een beetje aan het sparen maar het enige wat ik nu kan nieuw kan betalen zijn die celeron of pentium laptops maar die zijn even langzaam als wat ik al heb.

Nu wil het geval dat mijn toetsenbord kuren begint te krijgen en sommige toetsen doen het niet meer. Dus ik vrees dat het einde eraan zit te komen voor de laptop.

Nu zat ik naar tweede hands laptops te kijken maar dat is meestal net niet wat ik wilt en ook is mijn ervaring dat de meeste laptops na een jaartje of 3 kuren krijgen. Toetsenbord (zoals probleem wat ik nu heb),mousepad,usb-port of hardeschijf ofzo begeven het meestal of krijgen mankementen. daarom liever niet tweede hands.

Toen kwam ik op het idee om een refurbished laptop te zoeken.Heeft iemand daar ervaring mee?
    Weten jullie goede websites of winkels?

Ik zag bijvoorbeeld een i7-M640 laptop voor 379 euro ipv 699euro.

Wat zijn jullie ervaringen met refurbished laptops en waar heb je hem gekocht?
    Ik zoek het liefst iets van minder dan een jaar oud.
    .

Laatst bewerkt: 18 dec 2015
  2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Pas wel even op, want de pc uit de advertentie die je linkte is gewoon een tweedehandse en zeer intensief gebruikt. Zie hiervoor de link naar wat dat bedrijf onder refurbished verstaat op de gelinkte pagina. De prijs is overigens ook meer een tweedehands prijs dan een refurbished prijs. Ook ontbreekt elke info over garantie, dus ga er maar vanuit dat je die hebt....tot de deur.

Wat ik onder refurbished versta is een nieuw product dat bij aflevering een mankement bleek te hebben, teruggestuurd is en gerepareerd is. Dus het is zo goed als nieuw en in uitstekende staat. Als je daar volledige garantie op krijgt en een aantrekkelijke korting kan het een prima keus zijn.

Laatst bewerkt: 18 dec 2015
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Bedenk wel even erbij dat de hedendaagse Celerons en Pentiums eigenlijk niets meer te maken hebben met de vroegere Celerons en Pentiums. In vergelijk met b.v. de T2060 cpu die nu in je laptop zit zijn de hedendaagse versies nog altijd een heel stuk sneller.

Verder zoals @philpend al schrijft moet je goed ermee opletten met de term refurbished en vaak refurbished laptops alleen door de fabrikanten zelf op hun website aangeboden worden. Allerlei z.n. onbekende bedrijfjes die zoiets aanbieden misbruiken die term vaak voor gewoon 2de hands laptops.

Je kan dan beter eens via Google zoeken op Coolblue 2de kansje en dan zie je een link naar Marktplaats waar Coolblue min of meer refurbished laptops aanbied. Maar er staan dan ook laptops bij die retour gekomen zijn van klanten onder het retourrecht en waar verder niets mee is. Vaak krijg je dan ook behoorlijke kortingen en evenzogoed gewoon nog garantie erop en Coolblue een uitstekende service heeft.

4. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    bedankt,

Het was me inderdaad opgevallen dat er inderdaad soms 2ehands laptops als refurbished worden
    verkocht.
    Ik zoek inderdaad meer naar laptops die een paar dagen zijn gebruikt en toen retour gingen.
    Maar soms gaat er dan maar 20 euro af op den prijs. Je kan nog meer dan 20euro korting krijgen op een
    nieuwe door gewoon te onderhandelen.

Ik zoek dus iets wat veel geld scheelt,Bijvoorbeeld 100euro korting.

Ik zal eens kijken bij coolblue,weten jullie nog andere websites met refurbished?
    Ik zag bij de Amerikaanse Dell website dat ze refurbished modellen hadden maar op de NL-site kan
    ik het niet vinden.

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Misschien heb je hier ( klik ) iets aan.

6. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    Bedankt voor de link.Vind ze niet echt goedkoop en want het zijn 3e generatie intel-processors maar heb het idee dat er 6e-generatie-prijzen bijstaan.

Maar zoek inderdaad soortgelijke links van A-merken met refurbished en uitlopende modellen.
    Ik zal even wat prijzen vergelijken met de refurbished en een nieuw model.

7. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Ik heb een tijd terug voor iets meer dan €200 een Elitebook 8460p op de kop getikt waar ik vervolgens een MX100 256GB SSDtje in heb gezet en ik moet zeggen: "dit ding loopt als de brandweer!".

Een Elitebook (Thinkpad of Latitude) is vele malen degelijker dan de gemmidelde "Mediamarkt" laptop (vooral rond dat budget)
    De i5 2540M is vaak sneller dan de i5 5200U die nu vaak gebruikt wordt
    Een fatsoenlijke Intel 6235N WiFi kaart
    Windows 7 pro meegeleverd (Die heb ik naar W10 Pro geupdate)

Zie hier bijvoorbeeld

8. Littlestar

Littlestar Senior Member

Sinds:
    6 dec 2014
    De refurbished, zijn bijna altijd gebruikte machines.De betekenis is dus ook hergebruik

Dit zijn oa of retourtjes of opgelapte (doa,of een defect oid).
    Dus hoe je het went of keert je koopt een gebruikte.

Je zou ook kunnen kijken bij CoolBlue 2dekans.

Of een nieuwe laptop kopen, die een keer in de aanbieding is bij de Bol.com, Mediamarkt of Wehkamp e.d. Die is misschien iets minder snel, maar wel volledige 2jr garantie. Ik heb zelf een tijde terug een Lenovo Z50 70 met full hd scherm, i3tje voor 379 in de aanbieding bij de Wehkamp gekocht.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Best wel een aanrader waar ik zelf ook wel al eens vaker een 2de kansje gekocht heb en zij dan nog vaak minimaal 21 tot 23 maanden garantie bieden. Zij zetten ook erbij of het om een refurbished model gaat of dat het gewoon een geretourneerde laptop is via het herroeping recht.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, ik heb in 2012 mijn Thinkpad W520 als refurb gekocht. Maar er zijn twee segmenten die allebei als 'refurb' verkocht worden; oude afgeragte laptops die opgeknapt worden en als refurb verkocht worden en nieuwe laptops die binnen twee weken kapot gaan, gerepareerd worden en als refurb verkocht worden.

Zoiets bijvoorbeeld;
    http://www.ebay.nl/itm/DELL-PRECISI...196807?hash=item2ee9836047:g:46oAAOSw9mFWL247

Ruud5808 vindt dit nuttig.
  11. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    Bedankt voor de reacties. Mijn conclusie zover is dat een 2e-hands quadcore beter is dan een nieuwe dualcore echter met een gebruikte quad-core van ouder dan twee jaar loop je het risico dat het toetsenbord,mousepad,harddisk etc... het gaat begeven.

hebben jullie ook de ervaring dat na een paar jaar de laptops mankementen gaan vertonen?
    In hoeverre zal een refurbishing een toetsenboard weer kunnen opknappen?

Ik ben niet bang dat de processor en het geheugen het begeeft.Ik heb heb wel eens een laptop gehad waarbij
    ik na twee jaar de toetsen niet meer kon lezen na twee jaar slijtage... Wat is jullie ervaring daarmee?

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Oude laptops hebben vaak een erg trage HDD. Die wil je sowieso vervangen door een SSD. Toetsenbord en mousepad is wel te vervangen op zich. Ga je naar zakelijke laptops kijken, dan zijn er soms exemplaren van jaren oud waarvan het toetsenbord nauwelijks gebruikt is, omdat ze bijna altijd aan een dockingstation hingen.

Alles slijt natuurlijk; behuizing, toetsenbord, accu. De ventilator kan het gaan begeven, etc.

Niet. Schoonmaken of vervangen, verder niks aan op te lappen.

Bij mijn Thinkpads worden de toetsen die het meest in aanraking komen met mijn vingers glanzend en glad. Maar dat gaat eigenlijk alleen om de rechterhelft van de spatiebalk en de linker trackpoint knop omdat dat de twee meest gebruikte 'rust' posities zijn.

Hoe een toetsenbord slijt hangt ook erg af van je huid. Als je zweethanden met en agressief soort zweet hebt, kan het veel harder gaan.

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Mits je een beetje gangbaar merk en type laptop neemt zijn toetsenboardjes nog wel na 2 jaar vrij goed te krijgen en is het vervangen hiervan ook zelf goed te doen. Een mousepad kan wat ingewikkelder zijn maar je kan dan altijd nog een gewone muis erbij gebruiken ter vervanging van de mousepad.

Harddisks in een laptop kunnen zelfs al na een half jaar kapot gaan bij een laptop omdat het een mobiel apparaat blijft en harddisks nu eenmaal gevoelig zijn voor schokken. Een harddisk vervangen is vaak heel gemakkelijk bij een laptop en je eigenlijk al beter vanaf begin af aan een ssd in een laptop kan zetten.

Maar ik vraag mij eigenlijk af of je echt een laptop nodig hebt en je mobiel moet blijven want anders kan je misschien beter een gewone desktop pc nemen of samenstellen. Dan kan je altijd als er iets kapot gaat het toch wat gemakkelijker vervangen en zeker al zaken als toetsenboard en muis of harddisks.

14. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    Ja gewone pc is heel misschien een optie. Maar ik gebruik de laptop
    ook om films te kijken. Dan zet ik de laptop op een stoel neer naast de bank en ga ik languit op de bank liggen om film te kijken of in bed film kijken ofzo.

Dat is wat lastiger met een pc.. als er weinig draden zijn kan ie misschien op een trolley met wieltjes maar anders is een laptop toch handiger.

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Misschien is een losse tv nog wel een optie voor bij het bed en dan met b.v. een Chromecast of Miracast draadloos aansluiten op een gewone desktop. Maar voor dat soort doeleindes heb je in principe geen echte snelle laptop nodig en is in hoofdzaak het scherm het belangrijkste. Dan raad ik je in elk geval aan om erop te letten dat er een IPS panel in zit en geen laptop pakken met een goedkoper TN panel, vanwege de slechte kijkhoeken.

Als in elk geval film kijken het belangrijkste is waarvoor je de laptop gebruikt hoef je in elk geval geen laptop te nemen met een aparte videochip. Voor die doeleindes is de geintegreerde videochip in de cpu meer als voldoende en zou je kunnen kijken naar b.v. een voorlaatste generatie Intel i5 cpu. Alleen zou ik dan wel je budget iets omhoog zetten zodat je gewoon een nieuwe kan kopen en niet dat hele refurbished verhaal erbij krijgt.

Wil je toch refurbished dan is het een kwestie van tijd maar vaak blijf je met het probleem zitten dat veelal de duurdere laptops ge-refurbished worden omdat dat loont. Goedkopere laptops lonen vaak niet om die te re-furbishen en daardoor zal je ook op de sites van fabrikanten veelal alleen duurdere modellen vinden.

16. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    Ik vind veel dingen belangrijk die de laptop moet kunnen.
    Ik wil sowieso een lPS-scherm.De laptops die dat hebben zijn best een stuk betaalbaardere geworden.

Verdere vind ik de volgende programma's belangrijk:
    -DXO optics Pro.(Dat is een soort lightroom maar dan met mooie fotos :D).
    -World of Warcraft(dat vraagt nog best wat van de GPU als je meer dan de low-quality settings wil.
    -Zoom player MAX.
    -Convertie-tools om dingen voor mijn Ipod classic te converteren.

Met DXO kan je gebruik maken van de GPU kracht door OpenCL in te schakelen.Voor de meeste dingen
    heb ik geen superzware cpu nodig. Ik koop denk ik liever een intel-i3 met een nvidea GTX-950m videokaart
    dan een intel i7 zonder externe GPU.Een AMD-A10 zou bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn.

Het probleem wordt wel een beetje om de laptop te vinden waar alle specs samenkomen binnen het budget want er is altijd wel iets wat ontbreekt.Er is zoveel keuze dat ik het best moeilijk vind om wat te kiezen.Vandaar dat ik ook refurbished of bijvoorbeeld demo modellen zoek,dan is het budgettair gezien net iets makkelijker.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Die combinatie zal je denkelijk nooit gaan vinden omdat de i3 cpu vaak in de meer low budget modellen zitten en je die combinatie pas vanaf de i5 zal kunnen vinden. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of er binnen jou budget wel iets te vinden is met een externe videokaart en dan zelfs demo of refurbished modellen zullen af vallen. Gemiddeld liggen modellen met een beetje goede externe videokaart toch al dik boven de 800 tot 1000 euro.

18. Divo

Divo Senior Member

Sinds:
    29 mei 2010
    Dus je zoekt niet zomaar een refurbished laptop, maar eigenlijk heb je specifieke minimale eisen en daarnaast een maximaal budget. Handig om daar dan je startpost even mee te updaten denk ik. Zo krijg je nl veel gerichter respons.

Waar jij waarschijnlijk het best mee af bent is naar mijn mening een "out-of-box" model
    Die vind je door te googlen op demo laptop of iets dergelijks.
    Dan kom je op sites als bijv deze: http://www.bobshop.nl/nl/bobruimers/demomodellen/c763

19. Marcus van der Stap

Sinds:
    17 dec 2015
    Welke specs ik zoek is niet de vraag en ook niet relevant.Ik zoek gewoon ervaringen met refurbished modellen.
    Het kan ook met demo modellen zijn, zat ik later te bedenken.

De out-of-box modellen zijn ook zeker een intressante optie. Ik kan echter de openings post niet aanpassen want de "bewerk" knop staat er niet bij.

Laatst bewerkt: 27 dec 2015
  20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Als vanavond mijn W520 gejat wordt, koop ik meteen weer een refurb, maar dan een Dell M6800

Maar dat is dan wel een 'nieuwe' refurb.