1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Redelijke PC voor conversie van H.264 AVC bestanden naar H.265 HEVC?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door paulvr, 19 mei 2019.

1. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Toen ik een goede Duitse vriend vertelde over dit forum vroeg hij me of ik jullie misschien de volgende vraag zou willen stellen:

"Hoeveel tijd is normaliter nodig om 500 GB aan H.264 AVC bestanden te converteren naar H.265 HEVC?
    Hij stelde daarbij als richtsnoer dat het dan om iets als 125 bestanden van 4 GB elk zou gaan. Pauzes voor openen, in- en uitladen niet meegerekend.

Uit zijn woorden begrijp ik dat het daarbij feitelijk ook om een koopadvies gaat. Hij heeft momenteel een computer uit 2006 en hij is niet het type dat naar iets vraagt wat hij zelf had kunnen uitproberen. Op mijn vraag wat hij ten aanzien van die conversie verwachtte zei hij dat het hem uiteraard niet om een verbetering van bestaan materiaal ging maar meer om daardoor kleinere bestanden te krijgen o.a. voor meenemen met een USB stick.

Zelf heb ik hier geen enkele kennis van dus ik kan niet meer dan doorgeefluik voor deze vraag spelen.
    Bij voorbaat hartelijk dank!

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Hij zal 40 tot 50% kleinere bestanden hebben.
    Hoeveel tijd nodig is om 500gb te converteren hangt helemaal af van de gebruikte hardware.
    Op een PC uit 2006 gaat het sowieso niet lukken, je hebt een gpu nodig die H265 kan verwerken.
    Wat is het budget voor een nieuwe PC ?

3. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    En uit welke onderdelen bestaat het huidige systeem - welke onderdelen en/of randapparatuur kan hij meenemen of hergebruiken?

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  4. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Tja, dat weet ik allemaal niet jongens. Ik weet wel dat hij min of meer verwacht te moeten wachten totdat DDR5 of 6 de nieuwe norm wordt. Zelf heb ik geen enkele kennis op dit gebied, ik denk dat het zou volstaan als ik hem een voorbeeld door zou kunnen geven van een niet al te te duur systeem dat nu te koop is met daarbij een indicatie van hoeveel tijd het door hem gevraagde conversiewerk zou kosten. Hij is geen computer hobbyist en ook geen gamer dus het gaan puur om praktisch gebruik van een desktop PC voor bureauwerk. Zelf heb ik heel prettige ervaringen met een Dell Optiplex 9020, een ongelofelijk stille PC. Zou zoiets (tweedehands) voor hem in aanmerking komen?

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Wil je vriend op de cpu encoderen of op de gpu?

Hier kun je zien hoeveel fps verschillende cpu's halen bij encoderen op de cpu in Staxrip: https://nl.hardware.info/reviews/87...ks-video--en-audio-encoding-x264-x265-en-flac, kies tabblad x265. Je ziet dat een Intel cpu met igpu voor de hand ligt. Die zijn op het moment eigenlijk te duur, maar nog altijd goedkoper dan een Ryzen icm discrete gpu. Een budget optie zou een 4c4t i3 8100 kunnen zijn (24 fps, €125), een wat luxere optie een 6c6t i5 8400 (35 fps, €210). Met de 6c12t i7 8700 (€310) zit je met 46 fps in het luxe segment. Nog meer uitgeven leidt tot diminishing returns.

Encoden op de gpu leidde voorheen tot meer kwaliteitsverlies, maar de Turing kaarten schijnen dat probleem opgelost te hebben. Hoe dan ook durf ik niet echt iets te zeggen over de snelheids/kwaliteitsverhouding van encoderen op de gpu tov cpu. Ik geloof dat streamers met name op de gpu encoderen, maar die stellen natuurlijk heel andere eisen. Mijn indruk is dat 'rippers' liever op de cpu encoderen, maar aan die indruk moet je absoluut niet teveel waarde hechten.

Laatst bewerkt: 20 mei 2019
  6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dan zal hij nog lang moeten wachten.
    Ik lees tussen de regels door dat er niet veel budget is, klopt dat ?
    Maak hem in ieder geval duidelijk dat indien hij geen andere Pc koopt hij dus NIET kan converteren, ook niet heel langzaam.

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voor puur wat Office werk en internet zijn dat prima pc's maar voor het renderen van H264 naar H265 ook niet echt geschikt. Maar wat ik mij eigenlijk af vraag is of dit eenmalig is dat hij die 500 GB aan files wil converteren. Als dat zo is zou ik bijna nog aanraden om iemand met een krachtigere pc te vragen dit voor hem te doen en daardoor een boel extra geld kan besparen.

Uit ervaring weet ik dat zowel converteren als ook het z.n. renderen van video gewoonweg veel kracht vraagt en zo'n systeem dan behoorlijk belast word. Ook zaken als een goede koeling spelen dan een rol mee en je dat vaak niet hebt bij kant en klare systemen zoals b.v. zo'n Dell. Je ontkomt dan al niet aan zelfbouw of in elk geval een samengesteld systeem en inclusief videokaart moet hij toch al gaan denken aan tegen de 1000 euro.

8. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Het gaat gewoon over videootjes encoden he, er hoeft niks gerenderd te worden. Volgens mij kun je voor €500 al prima iets leuks bouwen met een 8400 waarmee de vriend van TS heel prima geholpen is.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als je alles bij elkaar gaat op tellen denk ik toch dat je met 500 euro er niet komt wil je het een beetje degelijk aanpakken.

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Exact,gewoon de media encoder in de cpu het werk laten doen,scheelt bovendien enorm in energiekosten.

11. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
  12. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Is een 2400g (of zelfs een 2200g) geen betere keuze ivm krachtiger igpu?

Dan kan hij het - misschien - wel af met bv een ASRock Barebone.

13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    De 2400G legt het in Staxrip en Handbrake dik af tegen de 8400. Hij is ongeveer even snel (en duur) als de 8100. Maar nogmaals, dat is cpu based encoding. Ik laat dit verhaal graag aanvullen door iemand die verstand heeft van / ervaring met gpu accelerated video rippen.

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik kan het signaal (Full HD H264 AVC) dat mn kabelboer aanbied (Caiway) opnemen.
    Ik heb even een opname van 30 minuten genomen als testfile.
    Ik ben met mn 8400 even naar H265 aan het converteren,de Totale CPU belasting tijdens het converteren met QuickSync (= Intel CPU hardware mediaencoder ingebakken in de 8400) is 60%.
    Laat zo even weten hoe lang de conversie naar H265 doet.
    Converteren duurde 10 min 15 sec met Handbrake setting H265 is Balanced. ccc.jpg

Laatst bewerkt: 20 mei 2019
    MZw, Sw333t en wailingwimmy vinden dit nuttig.
  15. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Mooi testje Nutty. Van 2 naar 1 GB in 10 minuten, dat is serieuze compressie. Bestand van 4 GB naar 2 GB comprimeren zou met dit profiel dus 20 minuten kosten, oftewel 42 uur voor de totale 500 GB.

16. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Hartelijk dank voor al jullie reacties. Even een paar antwoorden: hoe bemiddeld die vriend is weet ik niet, kan ik ook niet inschatten omdat we als leden van een satelliet hobby groep uitsluitend via internet met elkaar communiceren. Hoeveel bestanden hij in totaal wil omzetten weet ik niet, het betreft in elk geval veel meer dan dit voorbeeld, dat hij maakte om een tijdsberekening te krijgen. Zijn motivatie (transport via USB stick) is me ook niet echt duidelijk, met de prijzen van externe harde schijven van 4 Tb of meer zou je zeggen dat het totale volume toch niet zo'n probleem zou moeten zijn.

Maar goed, ik zal alle gegeven tips aan hem doorsturen, nogmaals heel hartelijk bedankt voor jullie hulp!

17. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Zonder hardware acceleratie ben je volledig op de CPU aangewezen, idd, maar het gaat volgens mij wel degelijk. Of je dat wil is een tweede natuurlijk.

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Tot slot nog een testje gedaan. (8400)
    Met CPU encoding duurt het ca 2,5 maal langer dan met hardwarematige codering (QS)
    De CPU levert iets betere kwaliteit (bekend feit),maar daar is 'maar' een ca 10-15 hogere bitstreamsnelheid voor nodig om de kwaliteit recht te trekken naar het niveau van CPU codering.
    Dus als je daar mee kunt leven dan is hardwarematig coderen een nobrainer.
    Tja tenslotte geldt voor coderen altijd het compromis tussen tijd van het coderen en kwaliteit.
    Ik bestempel mezelf wel als pixelpeeper,maar gebleken is dat het niet erg zinnig is de kwaliteit van de outputfile één op één te vergelijken (beelden met zelfde frame naast elkaar vergelijken),en dan de output kwaliteit verhogen tot de output identiek was aan het origineel.
    Tijdens afspelen zie je daar de winst totaal niet van terug.
    Daarom is het pixelpeepen op dat niveau onzinnig.

Voor goede QS resultaten zijn wel dingen nodig,een recente Intel cpu met QS (oudere modellen is de kwaliteit niet geweldig),en een goede converter die daar optimaal gebruik van maakt,zoals Handbrake.

Laatst bewerkt: 21 mei 2019
  19. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Dank je Nutty, ik zal deze aansluitende informatie ook nog even doorgeven. Zoals ik al zei, voor mij is het een topic waar ik niets van weet. Maar wellicht heeft het iets met de "deutsche Gründlichkeit" te maken, een eigenschap die ik op sommige vlakken enorm waardeer maar alleen daar waar de voordelen duidelijk voldoende profitabel zijn. Voor mij is dat hier niet zo het geval maar hij liet me alvast weten enorm blij te zijn met de Nederlandse know-how op dit gebied. Ik heb hem trouwens gevraagd over wat voor bestanden het gaat. Ik weet dat hij veel tv programma's van buitenlandse zenders opneemt, o.a. ochtendgymnastiek maar of dat alles is weet ik niet.