1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Realtek audio signaal via moederbord

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door mare, 11 apr 2018.

1. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Beste Boarders,
    Het 2.1 audio signaal komt op 1 kanaal nauwelijks door. Zowel jack-line out als usb geeft hetzelfde probleem.
    Ik heb een goedkoop PCI-audiokaartje ingeschoven > monitor op zwart. (moet in het BIOS eerst de onboard Realtek uitgeschakeld worden, vóór het plaatsen van de kaart?)

De videokaart heeft geen aparte audio output. Wel nog een mini-DisplayPort maar vind nergens een connector van DisplayPort naar audioJack.
    Weet iemand hoe het audio signaal verwerkt wordt op het moederbord.
    Stel filmpje afspelen via internet. Loopt de stream dan via het moederboard of gaat het video/audio signaal rechtstreeks van internetkabel naar de videokaart?

2. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Misschien handig om te vertellen over welk moederbord het gaat en welke PCI audio kaart. Praat wat makkelijker.. ;)

Paulus61 vindt dit nuttig.
  3. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Handig als je systeem bij je usersystemen had gestaan Ts, of als je moeite had genomen de hardware tevermelden.
    We hebben helaas geen glazenbol en Google Earth heeft nog geen raam gluur functie zodat we je pc kunnen zien staan in je huis helaas ;).

Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  4. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Sorry voor het niet vermelden van de hardware.
    Ik meende dat de audiosignaalverwerking in het algemeen op dezelfde wijze geregeld zou zijn. En dat Black Eagels zo'n beetje álles zien :)
    MotherBoard AsRock H67DE3
    Intel Core i7 -2600K CPU 3,4 Ghz (Sandy Bridge)
    Graphics Chipset AMD Radeon HD 6450
    RAM 12GB
    Audiokaartje (gekregen, dus nauwelijks info, goedkoop dingetje) Eminent EM3750 R3 PCI soundcard 5.1
    Draait Windows 7 64 bits

5. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ja, direct over het moederbord via de geluidschip. Dit bord ondersteunt 7.1 channel audio en alles wat daar tussenin ligt vanaf stereo speakers. De codec heeft ook jack-sensing - handig.
    Aan jou de keuze of je het extra geluidskaartje wilt gebruiken of gewoon de onboard.
    PCI kaartje eruit + uninstall drivers en de onboard Realtek codec (ALC892) weer inschakelen via bios.
    Laatste nieuwe driver voor Realtek installeren.

Handleiding. http://asrock.nl/downloadsite/Manual/H67DE3.pdf
    Daarin staat op pagina 14 het volgende..

upload_2018-4-12_11-56-59.png

Je systeemkast zal wel een frontpanel audio header kabel moeten hebben.
    Kan zijn dat je dit (nog) niet had geconfigureerd?

6. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    ?
    Ik neem toch aan dat alles door de processor heen moet en dan via een PCI-slot naar het kaartje.
    Het kaartje maakt er analoog signaal van en stuurt dat naar de versterker of versterker/speakers-combinatie.

7. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ja, da's nog completer. Ik had het over de onboard chip.
    Het video/audio signaal gaat ook nog eerst door de ethernetverbinding op het moederbord.
    Niet rechtstreeks van internet kabel naar videokaart.. misschien had het anders verwoord gemoeten.

Dus is het dan niet rechtstreeks?

8. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Het ethernetsignaal gaat dus eerst door de processor.
    Het gegeven is dat nu (met Realtec onboard) 1 kanaal van de stereo het door de tijd heen begeeft.
    Na een aantal jaar resteert nu ongeveer 20% van het rechter kanaal.
    Audio kaartje Eminent ingeschoven > resulteerde in zwart beeld.
    Externe audio USB plug naar Jack (3D sound) gaf hetzelfde soort signaal > rechter kanaal 20%.
    Er zit nog een DisPlay poort op de videokaart. Connector van Display poort naar audio jack € 80,=
    Kleine kans dat zo'n andere route via videokaart nog wat oplevert.
    Vandaar mijn vraag. Sorry voor de onduidelijke start van het topic.
    Ik ben blij met de kleine JBL boxjes met haarscherp geluid. Het volgen van een gesprek van een Hongaar die engels spreekt in een volle zaal en af en toe wegdraait van de microfoon is meestal te doen maar soms graag iets meer volume.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  10. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    In de Bios de Onboard Audio uitschakelen als je er een geluids kaart in stopt, normaal hoeft dat niet, maar aangezien jou onboard problemen geeft zou ik het wel doen.

P.S. heb je de onboard ook getest zonder de front paneel audio kabel aangesloten? zou kunnen dat je probleem word veroorzaakt door "sluiting" in de kabel of het front paneel.
    En mocht je kast 2 stekers hebben daar voor, gebruik je de HD Audio stekker, niet de AC 97.

Wormwiel vindt dit nuttig.
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hoe getest trouwens?

12. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik zou in de device manager bij sound, video en game controllers alles weggooien wat daar met audio te maken heeft (rechtsklikken en uninstall).
    Dan de pc uitzetten en dan in de bios de onboard audio uitzetten.
    Dan je audiokaartje er in steken en de boel opstarten en dan moet Windows de drivers terug installeren, dat gebeurt automagisch.
    Kijken of dat verschil geeft.

13. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen.. en vraag me ook af hoe je 20% signaalsterkte hebt vastgesteld (hoor-/meetbaar) ?
    Ik heb namelijk nog nooit gehoord (maar dit kan mijn eerste zijn ;) ) van een onboard soundchip, dat het signaal over één kanaal 'het begeven' heeft. Tenzij de chip of de 'lanen' of een of ander audio gerelateerd component op het moederbord beschadigd zou zijn.
    Wel heb ik kennis van goede en minder goede (Realtek) onboard audio chips. Voor dit soort verlies of andere interferentie-redenen, zou je de insteek geluidskaart kunnen gebruiken.
    Je zou ook de audio poorten op het moederbord eens met alcohol schoon kunnen maken om slecht contact uit te sluiten.

Het lijkt mij meer een softwarematig probleem wat te maken kan hebben met de communicatie onderling.
    Gekke vraag misschien, maar welke voeding heb je en hoe oud is die?

14. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Dank allemaal voor het meedenken.
    EisMC2, de 20% signaalsterkte is hoorbaar. Ik zou niet weten hoe je de sterkte zou kunnen meten. Er zit 1 volumeknop op de box die beide boxen aanstuurt. Andere boxjes getest > zelfde resultaat.
    De schuiven bij de mixer reageren.
    De poorten zijn schoongemaakt.
    Bedrading ver weg van moederbord en componenten.
    De frontpanel Header is ontkoppeld, zoals WhiteSnake voorstelde.
    Realtek is uitgeschakeld.
    Geluidskaart Eminent wordt door windows niet gevonden en wordt niet weergegeven bij apparaatbeheer>besturing Geluid ,video en Spelletjes. Als die gevonden wordt door Windows wordt hij daar toch weergegeven? De drivers zijn niet te vinden bij de fabrikant. Softronic geeft wel aan de driver in huis te hebben maar wil niet downloaden. Brrr

Dus het plug and play USB kaartje opnieuw aangesloten. Geeft op zich prima signaal door echter tevens in de verhouding 100% / 20%

Ik zoek het niet in de sofwarematige hoek omdat het signaal door de tijd heen zwakker is geworden.
    Wel ga ik de connectoren op het moederbord nog reinigen.Als dat het niet is ga ik mijn oude versterker van zolder halen voor wat meer volume, om verder mono door het leven te gaan.

Nogmaals dank, willem

eismc2 vindt dit nuttig.
  15. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Bij de weg, eisMC2 de voeding is een Cooler Master 400.
    Jaar of 4 oud, goedkoop ding via Paradigit.

16. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Heb je in het Control Panel je balans in het midden staan?
    sp.png

17. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Wormwiel, ik heb door de tijd heen flink wat geschoven aan de knoppen van de balance.
    Ik begon ooit met de stand 75/75 die jij aangeeft. (zodat er geen oversturing optreedt, leek me)
    Naarmate het rechter kanaal zwakker werd heb ik de schuif naar 100/ Linker 80 gezet.
    Maar daar zit het probleem niet, helaas.
    Zoals eisMC2 aangaf ga ik uit van een beschadigde lane of audio componenten. Er is geen fysieke beschadiging op hetMB.
    Ach, ik denk, met alle hulp hier, heb het nu tot op de bodem uitgezocht en leef er mee. Zolang het Linker kanaal signaal doorgeeft gaat de PC nog mee.

18. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Wat is dat voor iets?

19. mare

mare Member

Sinds:
    11 nov 2008
    Voor €6,= een 5cm lang plastic hulsje met beetje electronica waar naar ik aanneem het digitaal signaal omgezet wordt naar analoog. USB connector en signaal uit naar Jack. Merknaam 3D Sound. Het geluid is kwalitatief niet minder dan dat van Realtek.

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hehe, nice. Schijnbaar schijnt het nodig te zijn alles te beschrijven.

Wat voor box? Andere 'boxjes' geprobeerd achter datzelfde ding met die volumeknop?