1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

RAM upgrade DELL E5530 welk geheugen werkt op dual speed met bestaande module?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Andrea hengten, 19 jan 2018.

1. Andrea hengten

Andrea hengten Member

Sinds:
    19 mei 2016
    Hallo

Van RAM heb ik helaas niet veel kaas gegeten.
    Wel weet ik dat je bij voorkeur matched pairs moet plaatsen voor de beste resultaten qua snelheid.
    Ik heb een DELL Latitude E5530 op de kop getikt alleen is de HDD defect dus ik kan niet checken hoeveel RAM er nu in zit. Er zijn twee slots waarvan 1 is gevuld met een reepje waarop staat:

CN-0X3WPH-12961-350-00FB

Waarschijnlijk is dit 4Gb SDRAM 1600Mhz DDR3. De afmetingen zijn ca 6,9 cm x 3,4 cm.
    Ik kan natuurlijk 2x4Gb nieuw RAM kopen dat identiek is aan elkaar maar mijn voorkeur heeft het om 1x4Gb bij te prikken. Alleen, welk merk en type moet ik hebben ? Non-ECC of niet ? Om de maximaal haalbare snelheid te halen ? Dual path volgens mij.

Wie wil mij hierbij helpen?

Alvast bedankt voor jullie input !

Groet

Andrea

2. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Foto van het reepje maakt alles wat duidelijker ;)

Volgens mij zit er in een E5530 1600MHz DDR3L geheugen. ECC is zowieso enkel van toepassing op laptops met een Xeon processor en jij hebt waarschijnlijk iets van een i5 3210M gok ik.

3. Wim Visser

Wim Visser Member

Sinds:
    30 jul 2017
  4. Andrea hengten

Andrea hengten Member

Sinds:
    19 mei 2016
  5. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Je kan in het opstart-menu/BIOS de systeemeigenschappen opvragen. Daar heb je geen HDD voor nodig.

Wim Visser vindt dit nuttig.
  6. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Om in het BIOS te komen druk op F2 of Del tijdens het opstarten van het systeem ... :mad:

7. Andrea hengten

Andrea hengten Member

Sinds:
    19 mei 2016
    Bedankt voor de BIOS tips.
    Inmiddels heb ik er een nieuwe SSD ingezet en een verse Win10 geinstalleerd zodat ik HWInfo kon draaien...zie bijgaande printscrn voor de wizards hier ;-).
    Als ik voorlopig wil upgraden naar 8Gb, welk merk/type 4Gb moet ik dan hebben ?
    Als ik wil upgraden naar 16Gb is het beter om 1x16 of 2x8 te kopen en welk merk/type moet ik dan hebben ?

bvd

Andrea

8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  9. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Je kan het beste geheugen kopen dat minimaal dezelfde specificaties is als je huidige geheugen. Dan wordt je laptop er niet (onnodig) trager van.
    Merk is niet belangrijk.

De belangrijkste zaken waar je op moet letten:

SO-dimm
    DDR3
    12800
    4GB
    sdram
    1600 Mmhz
    CL 11
    non-ecc
    1.35 V

De meeste eigenschappen moeten overeenkomen. Sommige eigenschappen mogen afwijken:

SO-dimm
    DDR3
    12800 (mag ook hoger, bijvoorbeeld 19600 zijn)
    4GB
    sdram
    1600 Mmhz (mag ook hoger)
    CL 11 (lager is beter , dus mag lager zijn CL 9 of 10)
    non-ecc
    1.35 V

Het staat niet vast dat je er 16 GB geheugen in kunt plaatsen. Zoek dat eerst op (bijv. handleiding).
    Je kan ook 8 GB bijplaatsen, dan kom je op 12 GB uit.
    Maar RAM is duur, dus het is geen goede investering. Dit RAM kan je niet in een nieuwe laptop hergebruiken.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Een kip legt eieren, dus vlees is te duur!? Wat heeft het met elkaar te maken?

1x16GB in DDR3? Dat zijn enkel wat exoten. De gewone (SO)DIMMs houden bij DDR3 op bij 8GB per stuk.

Sw333t vindt dit nuttig.
  11. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    2x8GB (dual channel) is beter dan 1x16GB (single channel)

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Met 8GB erbij heb je 12GB totaal, dual channel prestaties over de eerste 8GB en single-channel over de laatste 4 GB.

Zo, eens kijken of nu weer de haters uit de kast komen die Flexmode niet snappen. :D

Sw333t vindt dit nuttig.
  13. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Flex mode is inderdaad leuke optie, maar in mijn ogen heb je hier wel iets (prestatie) verlies mee.

Zoals ik het zie:
    - 2x8GB hardwarematige dual channel
    - 1x4GB+1x8GB softwarematige dual channel

Maar dit is puur mijn eigen mening en heb dit niet getest.
    Ik raad daarom ook altijd aan om gewoon voor 2 dezelfde sticks te gaan.

14. TweakAtNight

TweakAtNight Senior Member

Sinds:
    9 sep 2015
    http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2828708/flex-mode-ram.html

jimmysmittyOct 15, 2015, 12:54 AM
    Well for one you would no longer have dual channel. In order to have dual channel. Normally you have DIMM A1 and A2 and B1 and B2. Dual channel only works in sets of two (i.e. you have two DIMMs or 4 DIMMS).

The other downside is that it might not work or it may work but have stability issues. Using RAM from a different manufacture is never ideal as they each do their own designs and use varying ICs and chips that will sometimes not work or freak out when matched with different types.

For memory you always want to buy them in matching sets as they are tested at the companies manufacturing facility and certified that they will work properly together.

15. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Je wil naar 16GB en je laptop ondersteunt dual channel en heeft 2 sloten, heb je een 16GB sodimm kit nodig die bestaat uit 2 x 8 GB matched pair.

Dus laat je die 1x 4gb eruit..die zal ongetwijfeld het anker uitgooien en de boel vertragen (laagste snelheid van de twee is maatgevend). Kan je hier nog ff teruglezen..(weet niet hoe je engels is)
    http://www.laptopmemoryupgrades.co....mix-memory-modules-with-different-cas-latency

Deze kit bijv.
    https://nl.hardware.info/product/173733/crucial-16gb-ddr3-1600-cl11-sodimm-kit/specificaties

edit

Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  16. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Niets. Dat zijn jouw woorden, die mag jij zelf uitleggen :)
    Voor iemand die een tweedehands laptop nieuw leven wil inblazen, is elke uitgave een investering waar je voordeel van verwachte te hebben.
    16 GB is 3x zo grote investering als 8GB. Het zal weinig positief effect hebben op het functioneren van de laptop. De bottleneck ligt eerder bij processor, grafische kaart en i/o snelheid.
    Het is al een verouderde laptop, dus de terugverdientijd is ook kort. Al met al een reden om de uitgaven tot het minimum te beperken.

Die 275 GB SSD is overigens ook een onverantwoorde uitgave, 128 GB is ruim voldoende voor Windows en de rest kan online/op een HDD of een SD-kaartje.

17. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Daar heb je ook gelijk in en op dit moment helemaal vanwege de voortdurende tekorten en verhoogde prijzen.

Paulus61 vindt dit nuttig.
  18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat geheugen nu 2-3x zo duur is ~2 jaar geleden wil niet zeggen dat het een slechte "investering" is. Als het aanschaffen van extra geheugen de gebruikerservaring fors doet verbeteren... tja, dan doe je dat gewoon.

Hetzelfde met het idioot dure vastgoed van nu; je kunt wel in een huurhuis blijven zitten en hopen dat het goedkoper wordt, maar dat kost ook gewoon keihard geld..

19. Andrea hengten

Andrea hengten Member

Sinds:
    19 mei 2016
    Beste Nutty
    Bedankt voor de Bol.com tip. Dat is hetzelfde stripje als erin zit. Gelukkig had ik nog een Bol.com tegoed kaart liggen als Kerstpakket dus die heb ik gelijk verzilverd ;-)
    Bedankt allemaal voor de waardevolle feedback !

groeten

Andrea

20. Global-Interface

Global-Interface Senior Member

Sinds:
    15 sep 2009