1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

RAM geheugen upgraden

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Stinger, 23 jan 2019.

1. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Hoi, wil van 8 GB naar 16 GB upgraden maar het is en tijd geleden dat ik mijn pc in elkaar zette. Weet dus (behalve grootte en DDR3) niet meer exact wat voor type geheugen er nu in zit. Dus even een analyse laten doen door een appje van https://www.interngeheugen.com en voila! Ik krijg graties tips!
    Nu vertrouw ik wel op dat de analyse klopt, maar weet niet goed wat ik met de keuze 1333MHz of 1600 MHz moet? Zoveel verstand heb ik er ook niet van :) Wat is beter/sneller/efficienter? Kingston een goed geheugen-merk trouwens?
    Ps. Moederbord kan maximaal 32 Gb hebben. Waarom zou ik dat er niet gewoon in zetten dan?
    RAM.png

Laatst bewerkt: 23 jan 2019
  2. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Jammer dat je nog geen user systeem hebt aangemaakt.

3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zou wel handig zijn als we jou systeem specs weten...

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Moederbord en cpu ondersteunen zowel 1333 als 1600 MT/s. Op dit moment heb je PC3-10700 in je systeem zitten wat 1333 MT/s is. De goedkoopste oplossing is om daar twee 1333 modules bij te zetten bijvoorbeeld https://nl.hardware.info/product/102946/corsair-xms3-8gb-ddr3-1333-cl9-kit of https://nl.hardware.info/product/125005/corsair-valueselect-8gb-ddr3-1333-cl9-kit
    Je kunt nog iets besparen door een gebruikt kitje te kopen.

Stinger vindt dit nuttig.
  5. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Ik heb een MSI Z87-G45 Gaming mobo erin zitten met een Intel i5 processor.Grafische kaart is een Nvidia Geforce GTX 1060 3GB.

Dacht gezien de frequentie van mijn topics hier een user systeem niet de moeite was trouwens..

6. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Wat mij betreft wel! :)

WhiteSnake vindt dit nuttig.
  7. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Is het niet verstandiger gewoon een nieuw setje je scoren ipv ouwe meuk te blijven gebruiken? Voor het geld hoef ik het niet te laten. Kan ik uberhaupt 32 GB Ram kwijt? Ik speel alleen Titanfall momenteel, en mijn grafische kaart dus 'maar' 3GB geheugen

Mwa weet je wat, ga gewoon dat tweede setje erbij prikken. Dank voor de wegwijs o/

Laatst bewerkt: 23 jan 2019
  8. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Als je het zo stelt kan je beter je hele systeem vervangen. Geheugen en cpu zijn de betrouwbaarste onderdelen in een pc dus vervangen van het geheugen is niet nodig. Gewoon een nieuwe of gebruikte kit erbij prikken.

Stinger vindt dit nuttig.
  9. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Geheugen zit toch levenslange garantie op, althans bij Corsair?

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Waarom heb je 1333 geheugen in een Haswell systeem??

Huuu, zou ik nooit doen, zulke random zooi intalleren.

Je kunt gewoon even CPU-Z gebruiken of nog makkelijker; kast open en kijken wat er op de sticker staat..

11. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Leek me betrouwbaar genoeg en was geen installatie-programmaatje trouwens. CPU-Z had ik geprobeerd maar kwam ik niet zo snel uit. Sticker bekijken had ik ook aan gedacht maar kan ik niet bij omdat de knoepert van een Scythe Mugen er overheen is gebouwd. Mocht ooit dat oudere setje geheugenreepjes eruit moeten, dan mot dus eerst de koeler eraf. Affijn, enige oplossing was een setje Corsair Value Select 8GB erbij. Die dus zojuist besteld. Dank nog allen

@Hermano Conejo
    User systeempje aangemaakt yo!

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dikke koeler, Z-bord, K CPU. Dat vraagt om overklokken. Dan ga je toch niet onder de nominale geheugensnelheid zitten :s

13. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Was wel van plan met een overklokje te expirimenteren ooit.. Vandaar die setup. Maar als ik zag wat ik ervoor moest doen zakte de moed me al in de schoenen. Als je een simpele uitleg weet te vinden ergens wil ik wel weer eens iets proberen. Er moeten zo langzamerhand wel goed werkende (stabiele) overklok-instellingen staan ergens maar weet niet waar te beginnen met zoeken eerlijk gezegd

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Workshop Haswell overklokken: gratis snelheidswinst!

Het is echt appeltje eitje.

Stinger en division vinden dit nuttig.
  15. Stinger

Stinger Member

Sinds:
    24 jan 2014
    Danku. Ga een keer een poging wagen.

16. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Tip: eerst je nieuwe geheugen plaatsen en een tijdje aankijken of alles goed gaat. Daarna pas overclocken.
    Hiermee voorkom je dat je teveel variabelen hebt ineens :)

JMM vindt dit nuttig.
  17. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Nou zie je hier de reden waarom je je bezoekfrequentie wat zou mogen verhogen :cool:

18. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Ik zou kiezen voor DDR3 1600 nog wat sneller en beter voor je prestaties.