ram compatible met asrock mobo

EEN NAAM

Member
dat snap ik ik doe er een
CPU - amd ryzen 5 2400g
opslag - ssd
psu - 550 watt
gpu - vega 11
gebruikt die dus niet de 3000mhz?

Etxalar

Senior Member
Mogelijk dat het geheugen op 2933 loopt op dat bord.

Waarom 550w voor een systeem dat rond de 100w max verbruikt?
Welk merk en type 550w?

wailingwimmy

Senior Member
Je CPU londersteund officieel max 2933 maar door overclocken haal je ook 3200, dit geld ook voor het moederbord.
Het geheugen moet echter wel op de QVL lijst van het moederbord staan, die vind je op de Asrock website. =

Gronaldo

Senior Member
QVL lijsten zijn niet meer dan een overzicht van getest geheugen, binnen standaard settings. Ze zijn zeker niet volledig en worden nauwelijks geupdate, al is dit fabrikant afhankelijk. Staat je geheugen op de lijst, zit je veelal goed. Staat het er niet op, heb je iets minder zekerheid. Koop geheugen online met 2 weken retourrecht.
LPX geheugen werkt normaal prima bij Asrock/Ryzen 2xxx combinaties.

nutty

Senior Member
Koop gewoon het standaard aanbevolen geheugen als je een echte noob bent.(En dat is TS duidelijk)
Hiervan afwijken (ook al staat het in de hql) is vragen om problemen voor dit soort mensen.
Bovendien is die paar procent,of fracties daarvan het risico niet waard,ben je overklokker,of ervaren,ja dan wordt het een ander verhaal.

seb83

Senior Member
Ik heb precies dat RAM gebruikt met een B450 Pro4 (de ATX variant van dat bord) en daar draaide het via XMP probleemloos op 3000 MT/s. Ik zou het met die combi dus wel aandurven.

als je een echte noob bent.(En dat is TS duidelijk)
Hoezo? TS stelt een doodnormale en duidelijke vraag.

JB56

Senior Member
Ik heb precies dat RAM gebruikt met een B450 Pro4 (de ATX variant van dat bord) en daar draaide het via XMP probleemloos op 3000 MT/s. Ik zou het met die combi dus wel aandurven.
Hoezo? TS stelt een doodnormale en duidelijke vraag.
De vraag was normaal/duidelijk en TS is volgens mij wel degelijk een noob. Niet om hem af te zeiken, maar meer om hem te waarschuwen als zijn keuze van geheugen gekke resultaten geeft.
Een ervaren gebruiker zal daar minder van schrikken en de juiste stappen nemen, dat is volgens mij de reden waarom Nutty dat onderscheid maakt. Voor een noob is het m.i. toch handiger QVL geheugen te kopen.

seb83

Senior Member
Een noob stelt niet zo’n specifieke vraag over geheugencompatibiliteit. Die probeert DDR3 erin te stoppen, bijvoorbeeld. En hij stelt de vraag op de juiste plek, want hier krijgt hij het juiste antwoord op de vraag, namelijk: ja, dat gaat prima werken via xmp in mijn ervaring.

Sterker nog, ik vind Nutty’s antwoord noober:

Koop gewoon het standaard aanbevolen geheugen als je een echte noob bent.(En dat is TS duidelijk)
Hiervan afwijken (ook al staat het in de hql) is vragen om problemen voor dit soort mensen.
Standaard aanbevolen geheugen? Which is?

Comp User

Senior Member
Soms - zoals in dit geval - vind ik het jammer dat er geen NL of desnoods een EU variant van pcpartpicker bestaat, aangezien die site aangeeft wat er compatible is.

Zo voorkom je dat een beginner bv een e-atx moederbord in een itx behuizing probeert te proppen.

nutty

Senior Member
De vraag was normaal/duidelijk en TS is volgens mij wel degelijk een noob. Niet om hem af te zeiken, maar meer om hem te waarschuwen als zijn keuze van geheugen gekke resultaten geeft.
Een ervaren gebruiker zal daar minder van schrikken en de juiste stappen nemen, dat is volgens mij de reden waarom Nutty dat onderscheid maakt. Voor een noob is het m.i. toch handiger QVL geheugen te kopen
Exact dat!

Bovenaan